Vettiga tips om man vill cykla utomlands

Struten

Ny medlem
Hej alla glada cykelentusiaster!

Är ny här på forumet (en mer eller mindre skogstokig, tillika cykeltokig kompis introducerade mig) så hoppas att jag inte bryter något speciellt mountainbike-kodex med denna tråd.

Jag har cyklat en hel del till och från jobbet de senasta åren, bor i Köpenhamn som är en mycket hojvänlig stad med breda cykelvägar, vettig vejningsplikt och platt topografi. Det har varit ett nöje, och har till och från benat loss en 3-4 mil om dagen. Nu funderar jag och min skogstokige...förlåt cykeltokige vän att ta oss en sväng utomlands. Ja, faktist utanför Skandinavien!

Läste den här artikeln för en tag sen och den gav lite inspiration:
http://www.jordenrunt.nu/30/30_0112_corax.htm

Den gode Corax verkar onekligen vara en bra förebild för oss grabbar som vill bäras fram genom diverse kulturer och klimat på en tight Monarksadel med styret i nävarna. I artikeln nämner han Libanon och Georgien som två vettiga länder att cykla i. Är det någon här på forumet som cyklat i de områdena och vet vad för cykel som för att fixa det? Och hur långt kan man räkna med att ta sig per dag?

/Struten

Cyklade i Centennial park i Sydney för ett år sedan...

Cykla inte i 43 graders värme.
Cykla inte mitt på dagen.
Det är inte lätt att hyra en racer i Sydney.
4 liter vatten räcker inte långt.

Jag önskar att jag haft bättre tillfälle att utforska Sydney med omnejd på cykel. Det verkar vara en fantastisk cykelstad med en tydlig cykelkultur! Någon annan som testat?

Tillbaka
Topp