Vettigt boende i Åre

implor

Aktiv medlem
Vettigt boende i Åre
Någon som har tips på bra boende i Åre om man vill ta in Cykeln?

Tänkte mig typ en stuga eller lägenhet i markplan.

Ska vara där 2 nätter och är själv.

Självklart kikat runt på olika alternativ men finns så mycket att det börjar snurra. Någon med personliga erfarenheter?

Vettigt boende i Åre
Tja, beror på budget. Billigare en bit från backen om man orkar trampa lite på morgonen och eftermiddagen, dyrare närmare backen och bekvämare. :)

Vettigt boende i Åre
Åre fjällby ligger nära liften och är billigt. Bottenplan finns, vi brukar bo på bysshuset på sommaren. Enkelt med hiss eller låsa fast cykeln i källaren

Vettigt boende i Åre
Åre fjällby ligger nära liften och är billigt. Bottenplan finns, vi brukar bo på bysshuset på sommaren. Enkelt med hiss eller låsa fast cykeln i källaren
Kikat lite på dom och det såg lovande ut!

Även Fjällgården som såg lockande ut. Oklart med förvaring av cykel dock. Dom hävdar "Bike in Bike out" på hemsidan så har mailat och frågat hur man löser förvaringen.

Vettigt boende i Åre
Kikat lite på dom och det såg lovande ut!

Även Fjällgården som såg lockande ut. Oklart med förvaring av cykel dock. Dom hävdar "Bike in Bike out" på hemsidan så har mailat och frågat hur man löser förvaringen.
På holiday club får du ta med cykeln på rummet ?. Ingår entré till badet när du bor på hotellet

Vettigt boende i Åre
När hade du tänkt åka dit?

Jag ska upp nu på lördag och är ensam i lghtn tills måndag som det ser ut just nu.

Vettigt boende i Åre
Gå med i Facebookgruppen ”Boende i Åre” och efterfråga boende, på det sättet har jag hittat flera trevliga boenden i Åre till riktigt bra priser. Väldigt lätt under sommaren också!

Vettigt boende i Åre
Jag har fått permission från fru och barn 15-18 juli ? Schyst att du frågade men det blev tyvärr för kort varsel för mej.
När hade du tänkt åka dit?

Jag ska upp nu på lördag och är ensam i lghtn tills måndag som det ser ut just nu.
Jag kommer dit 11 juli och åker 13 juli. Så 12 juli är dagen jag cyklar. Ev så kanske man testar spåren runt björnen om man kommer fram i tid.

Vettigt boende i Åre
Hur är det om man cyklar XC och inte vill liftcykla? Åre är ju vackert men stigkartorna jag hittar (utöver DH) var mest ett skämt.

Vettigt boende i Åre
Runt Björnen är det mest byggda leder av trail center typ. Inte så långa. Om det är XC som gäller.
Våfflan är ett fint Enduro spår annars.
Finns väl någon grusvägs/traktorspår/bredstigs runda bort mot Fröå gruva också, om man gillar sådant.

Vill man han XC, om man med XC menar trampa, inte putta, så är nog Vålådalen bästa valet. Men det är ju 3 mil dit. Så kräver i princip att man har bil.
Bäverkroken och Pyramiderna (kom ihåg att leda cykeln där det är cykel förbud) är jättefin fjällcykling.
Jämtlandstriangeln är såklart också jättefin, blir en heldag om man kör den. Men ännu längre att köra bil till.

Ingen av dessa kräver guide om man har en karta och/eller ett GPS spår. Och kan hantera dessa.

Vettigt boende i Åre
Hur är det om man cyklar XC och inte vill liftcykla? Åre är ju vackert men stigkartorna jag hittar (utöver DH) var mest ett skämt.
Det finns en hel del, men inte någon samlad översikt på xc cykling. Bortåt Björnen o Undersåker är det en del fin cykling. Det finns flera gamla trådar där olika förslag o tips omhandlats. Nämnda Pyramiderna och Jämtlandstriangeln är höjdare, men vet inte om det är vad många tänker sig som xc cykling. Ganska tekniskt, och en hel del vandrare att ta hänsyn till.

Vettigt boende i Åre
Holiday club var ju smidigt.

D1F8673D-BDF4-4E01-ADD6-98A0D3E84E35.jpeg

Vettigt boende i Åre
Kul att HC är så schysta att man får ta in cykeln på rummet, vi hade rejält med problem förra året med stölder, så skönt att hotellen är så framåt att de inser värdet att kunna ta in cykeln och inte behöva låsa dem i förråd. Har inte hört att det varit något jätteproblem än med stölder, så det verkar funka bra hittills.

Vettigt boende i Åre
Kul att HC är så schysta att man får ta in cykeln på rummet, vi hade rejält med problem förra året med stölder, så skönt att hotellen är så framåt att de inser värdet att kunna ta in cykeln och inte behöva låsa dem i förråd. Har inte hört att det varit något jätteproblem än med stölder, så det verkar funka bra hittills.
Bäst är ju kanske låsta utrymme där bara hotell personalen har access. Man lämnar in cykeln och får en lapp likt bagage förvaring.

Vettigt boende i Åre
Sådant frågar man väl ändå inte om? Man tar bara med sig cykeln in.

Vettigt boende i Åre
Vet du om det finns flera hus i Fjällby som har källare där man kan ställa cykel?

Eller kan man också ta i cyklar i en av de störa lägenheter?
Jag tar alltid upp cyklarna på rummet, brukar boka med balkong annars och ställa cykeln där. På fjällbyn kan du garanterat ta in cyklarna i boendet, blir väl trångt om man är många men det är det värt mot att bli av med dom ??

Senaste åren har vi börjat bo i björnen och bokar då ofta vargen på andra våningen.

Vettigt boende i Åre
Vet du om det finns flera hus i Fjällby som har källare där man kan ställa cykel?

Eller kan man också ta i cyklar i en av de störa lägenheter?
Lägenheter i Åre Fjällby har inte källare. Det går enkelt att ta in cyklar i övervåningarna. Trängre i undervåningarna. Höghusen har balkong eller uteplats där det går ställa cyklar. Som alltid när det släpas in cyklar, så pass upp för skador på lägenheten. Kan komma sura efterdebiteringar om ägarna upptäcker skador. Allt boende i Fjällbyn är privat.

Vettigt boende i Åre
Tack för alla tips!

Vi hyrde en riktig fin lägenhet med utsikt över sjön. Det fanns plats för två cyklar i hallen, som vi parkerade på en skyddsmatta. Grannerna ovanför som kam igår kväll hade nio cyklar i lägenheter (till tre personer). Dålig timing dock med vädret ...

Jag och sonen hade en otrolig helg i ÅBP!

Vettigt boende i Åre
Efter tre dagar har man kör det mesta så många gånger att man är nöjd imho. Men beror lite på sällskapet. Är man själv hinner man mer, är man fler är samma leder roliga fler gånger.

Beror väl också på om man kör allt svart med, de flesta skippar nog en del där tbh.

Det som kan göra tre dagar lite för lite är Åres väder. Vill man garanterat pricka in en fin dag kan det behövas fler dagar.

Vettigt boende i Åre
Sitter och planerar för sommarsemestern, räcker det med 3 cykeldagar i Åre eller behöver man fler för att upptäcka allt?
Jag brukar åka 6 dagar där uppe varje sommar men i år blir det tyvärr bara 3, bortsett från de nya lederna/nya delarna så känner jag ju redan till det mesta sedan tidigare år och kan på så vis köra favoriterna direkt utan att behöva hitta dem först. Tre dagar för mig känns för lite, speciellt med tanke på att jag har strax under 90 mil enkel väg.

Vettigt boende i Åre
Någon som har tips på bra boende i Åre om man vill ta in Cykeln?

Tänkte mig typ en stuga eller lägenhet i markplan.

Ska vara där 2 nätter och är själv.

Självklart kikat runt på olika alternativ men finns så mycket att det börjar snurra. Någon med personliga erfarenheter?
Jag har bott både i lägenheter på kabinbanevägen och vid stug/radhuslängan borta vid gräddas café och har utan problem tagit med mig cykeln in och haft den förvarad i hallen eller så. Ett tips är att hitta ett boende med tvättmaskin så du kan hålla kläder och sånt fräscht. I sommar ska vi bo i brunkullas lägenheter som ligger perfekt mellan vm8 och stjärnliften.

Tillbaka
Topp