[vevarmsångest] 170 vs. 175

En trend i triathlon/TT är kortare vevarmar för att få en öppnare höftböjare i toppläget. Det verkar mycket vara motionärer som killgissar saker dock, när man läser om vad proffsen kör så är det ofta detsamma som landsvägsproffs av samma längd/typ (165-175mm).
Jag tror det är en bra idé för många motionärer, medan det nog är onödigt för de flesta inom eliten. Få motionärer är lika viga som en elitcyklist.

Som sidan glitch länkade till förklarar, vill man köra med samma kraft eller moment. Därför kör man lägre vinkelhastighet med längre vevarmar. Då är det bara frekvensen som ändrar sig, inte kraften.

Det funkar såklart bara om man växlar, eller anpassar utväxling till vevarmslängd när man kör singlespeed.

Har provat 170-172,5-175 mm och även om skillnaden inte är jättestor föredrar jag helt klart 170 mm (lvg). 175 mm passade inte mig alls (181 cm lång). Har nu precis fått ett 165 mm vevparti och det ska bli spännande att prova. Skillnaden jag känt mellan 170 och 175 har mest med positionen på cykeln att göra. Det är lättare att komma ner i aeroposition med kortare vevarmar och de besvär jag har haft under många år med ett knä är nu helt borta med 170 mm (men det kan nog vara fler faktorer än bara det som bidrar till förbättringen, även om de nog hänger ihop).

Ytterligare en video på samma tema, handlar mycket om positionen på cykeln. Den fördel som nämns med längre vevarmar är att de kan tänkas ge bättre igångdrag vid utbrytningar för de som tävlar men annars är det väl mest fördelar med kortare vevarmar. Men för den som vill gå mot strömmen finns det just nu annars ett 180 mm DA vevparti på Happys K&S... :-)

Jag gjorde det med flit ett tag då jag hade fel längd på en stages. Sen kunde jag inte låta bli att köpa ett nytt vevparti bara för att få det att matcha.

För min del var det inga problem att ha olika längd. Däremot kan det säkert finnas folk som får besvär i kroppen av det.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp