Vevarmsavdragare på 23,35mm för Stronglight 105

Hej!

Jag har en gammal fransk 70 talare som jag behöver få av vevarmen på men har gått till 3 olika ställen här i Vasastan i Stockholm som alla saknar detta verktyg. Har hittat nyproducerade på eBay: https://www.ebay.com/itm/J-A-Stein-...983408?hash=item1cabd58cb0:g:7XIAAOSwh1NbPXww men de skickar inte till Sverige.

Är det någon som har ett sådant verktyg i Stockholms området alternativt vet någon i innerstan som mekar med sådana här cyklar?

Tack!

us930 sa:
Jag har ett sådant, men tyvärr så flyttade jag till Kanarieöarna nyligen. Dock så köpte jag detta hos SPA Cycles

https://www.spacycles.co.uk/m2b0s72p2681/J-A-STEIN-Stronglight-49D-Crank-Extractor

De skickar till Sverige om man drar iväg ett mail till dem, alltid mycket tillmötesgående när jag har handlat där.

Mvh Ulf S.

Toppen! Tack för tipset, får nog bli att beställa en därifrån. Lika bra att ha en hemma om det skulle trilla in fler gamla franska godbitar i lägenheten :)

Pfaff sa:
us930 sa:
Jag har ett sådant, men tyvärr så flyttade jag till Kanarieöarna nyligen. Dock så köpte jag detta hos SPA Cycles

https://www.spacycles.co.uk/m2b0s72p2681/J-A-STEIN-Stronglight-49D-Crank-Extractor

De skickar till Sverige om man drar iväg ett mail till dem, alltid mycket tillmötesgående när jag har handlat där.

Mvh Ulf S.

TYVÄRR ??? ?

Nja, med tanke på att jag inte kan låna ut avdragaren då, annars är det bara fint här, kom precis tillbaka från en kvällsrunda, 20-21 grader i solnedgången..... Skönt.

Mvh Ulf S.

Idag fick jag hem avdragaren och den passade perfekt! Fick av vevarmarna utan några som helst problem! Tack för hjälpen!

Men nu till nästa special del. Vad behöver jag för att lossa denna??

Bilagor

• 686EF8FD-AFD4-4667-B48B-A8C2324D9923.jpeg
    686EF8FD-AFD4-4667-B48B-A8C2324D9923.jpeg
    165.6 KB · Besök: 33
Säkerligen finns ett specialverktyg även för detta, men det är utanför min vetskap. Jag kan tänka mig att man skulle knåpa ihop något som ser ut lite som nyckeln till en vinkelslip, som ett U med 2 stift. Borra hål i ett plattjärn och använda 2st borr som stift?
Det är möjligt att det går att knacka upp också med hjälp av en dorn i något av hålen, men det känns lite riskabelt skulle jag tycka.

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Säkerligen finns ett specialverktyg även för detta, men det är utanför min vetskap. Jag kan tänka mig att man skulle knåpa ihop något som ser ut lite som nyckeln till en vinkelslip, som ett U med 2 stift. Borra hål i ett plattjärn och använda 2st borr som stift?
Det är möjligt att det går att knacka upp också med hjälp av en dorn i något av hålen, men det känns lite riskabelt skulle jag tycka.

Mvh Ulf S.

Sprutade in lite 5-56, lät det stå över natten och försökte sedan försiktigt att knacka lite. Det funkade! Tack igen!

Fina gamla välbevarade delar. Vad står ”68 - SS 120” för? Står på samma del om man vrider lite på den.

Bilagor

• F39FE706-F931-4BBE-A29A-30E1CA26501D.jpeg
    F39FE706-F931-4BBE-A29A-30E1CA26501D.jpeg
    160.5 KB · Besök: 32
Senast ändrad:
Gissningsvis något i stil med att den för vevlagerhus bredd 68 mm, totallängd 120 mm, stainless steel?

Blir att göra rent en del nu... skitigt värre!

Bilagor

• IMG_7702.jpg
    IMG_7702.jpg
    140.5 KB · Besök: 29
  • IMG_7720.jpg
    IMG_7720.jpg
    124.3 KB · Besök: 30
  • IMG_7723.jpg
    IMG_7723.jpg
    131.6 KB · Besök: 33
Jo utanför "gummismocken" samlas det skit i mängder med tiden :-)
Utan den (eller med dålig sån) lever inte lagren länge...
(tänkte: Du har väl låsmuttern till den ställbara lagerbanan? Den är ju inte på bild, men den har du kanske redan demonterat.)

emmer sa:
Jo utanför "gummismocken" samlas det skit i mängder med tiden :-)
Utan den (eller med dålig sån) lever inte lagren länge...
(tänkte: Du har väl låsmuttern till den ställbara lagerbanan? Den är ju inte på bild, men den har du kanske redan demonterat.)

Ah tänkte det, bäst att behålla den :)
Låsmuttern... Den stora ringen som sitter utanpå menar du? Eller muttern som sitter längst ut, utanför vevarmarna?

Kul att det går framåt!
.... men nu får du allt visa lite mera bilder, eller varför inte en bygg/renoveringstråd?! Man blir ju nyfiken!

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Kul att det går framåt!
.... men nu får du allt visa lite mera bilder, eller varför inte en bygg/renoveringstråd?! Man blir ju nyfiken!

Mvh Ulf S.

Haha absolut! Kul att det finns intresse :) Finns numera en uppsjö av bilder! Hur skapar man en sådan och var hamnar den?

carlfredrik sa:
Vad står ”68 - SS 120” för?
Bör (säger inte är utan bör :-) ) vara:

68 - Bredd vevlager (rambredd)
. (finns för 68 (fransk, engelsk), 70 (italiensk) och men tex. 'P' (track) kan ha andra)
SS - "Road"
. (Finns SS /series strada), C (ciclocross) oca P (pista), och jag skulle tro det har med tätningsytan att göra)
120 - "navbredd" på baknavet.
. (Finns 110/120 och tror jag säger lite om offset på lagringen i förhållande till veven. Kan även stå 5/6/7 för 126 OLD och 5/6/7 kransar på frinavet)

Så OM du skulle behöva en ny så behöver du dessutom veta totallängden (111 troligen, eller 113,5 med långa fyrkantskonor) och avståndet mellan lagerbanorna (oftast 50 för "thick cup" eller 54 för "thin cup" -lagerhus, ge och ta någon millimeter) samt avståndet på axeländarna utanför lagret där det brukar vara ~+3mm på grivsidan för dubbel och 7-10mm för trippel.

Så det är annan märkning än 68-SS-120 så som färg, solid axel eller pressade banor, in/utv gänga för fyrkantskona, du behöver för att köpa en ny axel om det skulle behövas.
Men så länge totallängd stämmer, avstånd mellan lagerbanor stämmer och radie på kulbanan stämmer så funkar det.

Senast ändrad:
p.s.
Ovan om ändutstick och offset är ju för campavevar på campalaget. Vet inte hur lika Stronglight är, men det säger väl lite om hur bra det funkar att "blanda".

F:ö
Var jäkligt rädd om dina lagerhus/koppar/låsmuttrar då "35x1" borde betyda att det är fransk gänga och de växer inte på fräd.

emmer sa:
p.s.
Ovan om ändutstick och offset är ju för campavevar på campalaget. Vet inte hur lika Stronglight är, men det säger väl lite om hur bra det funkar att "blanda".

F:ö
Var jäkligt rädd om dina lagerhus/koppar/låsmuttrar då "35x1" borde betyda att det är fransk gänga och de växer inte på fräd.

Tack för din hjälp! Verkligen uppskattat. Ska absolut vara försiktig med alla delar. Tack för tips! ??

Tillbaka
Topp