Vevarmslängd, lämplig längd

LilleNo

Aktiv medlem
Är lämplig vevarmslängd något som förändras med tiden, eller är det ett fast mått utifrån ens innerbenslängd?

Jag har precis beställt en ny pendlarhoj då den gamla pensionerats (sprucken ram) och valde 172,5mm vevarmar, samma längd som jag har på min racer.

Jag är 1,79m lång med 85cm innerben och har cyklat på 170, 172,5 & 175mm vevarmar, känner väl en dragning åt 170mm - men 172,5 är helt ok. Är detta något som kan tänkas förändras beroende på benstyrka, ökad/minskad rörlighet, "favoritkadens" etc?

Jag är ganska stark benen och lägger mig gärna lågt i kadens (80rpm), i synnerhet när jag blir trött (vandrar neråt 65-70rpm). Jag har fått kommentarer från mer erfarna cyklister att jag ligger (för) lågt i kadens och försöker hålla varvtalet >90rpm numera.

Men det känns som att vevarmslängden nu spelar större roll för hur det känns (när kadensen ökat). Mina kroppsmått säger ju att jag "ska" ha 172,5 - 175mm vevarmar, då känns det lite vanskligt att beställa en cykel med 170mm vevarmar.
Några tips?

Min högst subjektiva erfarenhet efter att ha kört med 165mm, 170mm, 172.5mm och 175mm är att jag knappt märker någon skillnad alls.
Trodde (baserat på jag vet inte vad) att jag skulle ha 175mm pga min längd men när jag hojade med 165mm på min första fixi kände jag ingen skillnad.
Nu kör jag 170mm på fixin, 172.5mm på cx'en och racern och 175 på mtb' och jag har inte förmågan att känna någon skillnad alls. Vet inte vilken vevarmslängd jag har på min bmx.

Modigt att erkänna Johan! Jag känner in heller nån skillnad, men Malin trivdes inte alls med 172,5 mm på sin cx utan bytte till 175 mm. Och hon är typ 170 cm.

Verkar inte vara någon exakt vetenskap, och om man känner skillnad handlar det nog mycket om vad man är van vid.

Jag märker heller ingen skillnad (tror jag, har aldrig kännt efter) men lite kortare vevar kan ju kanske vara bra på en pendlare pga lite bättre markfrigång över farthinder och genom tvära kurvor?

Jag har fått för mig att jag trivs bäst med 170-vevar. Har testat 172,5 och 175 tidigare. Har 175 på mtb:n och där känns det bra. Är lika lång som Malin typ.

Var det inte nån tråd med längd och innerbensmått som kompletterades med omtyckta vevarmslängder? Jag har inte heller lyckats bevisa för mig själv vad jag behöver. Det enda som känns hyfsat tydligt är att jag får fortare ont i knäna sittande ju längre vevarmarna är (180mm). Tror att det är en följd av att de inbjuder till att trycka och dra hårt med låg kadens. Fortare i blandad terräng går det inte för min del med varken långt eller kort. Måste jag göra ett enda val tror jag att de som valde 175 mm som ett standardmått har tänkt ungefär på såna som mig. 175 mm skulle det bli.

Edit: Jag är 192 med innerbenslängd ca 95.

Senast ändrad:
Tycker att 180 i skogen var ett lyft, mot 175. Man "fastnar" inte på rötter i uppförsbackar på samma vis, du får mer flyt i den stökiga terrängen när det krävs mycket kraft. Slår i pedalerna lika mycket/lite som förr.

På landsväg är skillnaden mindre men nog känns den allt. Jag får "plats" när jag står upp, på ett annat sätt än när jag kör 175. Men, båda fungerar helt utmärkt. Har 175 på fixien.

Ska väl säga att jag är 188 lång och 89 grenmått. Tror många cyklar på "fel" längd. De som är runt 175-180 cm cyklar nog på rätt längd, de som är kortare och längre cyklar på fel.

Det är ganska märkligt att vi får i normala fall, i storlekar från xs till xl på ramen, bara två längder, 170 och 175. Men ramen kan diffa säg 40 % i storlek/längd så diffar vevarna bara knappa 3%.
Märkligt faktiskt.

175mm och jag är 183cm. Detta på mtb, på vanliga cykeln har jag 180mm men då med plattisar. Med spd föredrar jag egentligen lite kortare vevar då jag upplever det som bekvämare mef högre kadens om vevsrmarna är lite i undrkant längdmässigt.

Det finns ingen nackdel med att växla mellan olika vevarmslängder? Typ större risk för skador eller sämre träning eller något, jag tänker att man tränar in benen i en viss rörelse med en viss vevarmslängd.
Eller kanske det är tvärtom (som med löparskor), att det är bra att byta lite?

Är 1.90 lång och har 175 mm på lvg. Testade 180 mm en period, men fick svårare att hålla uppe kadensen utan att höften började rotera med, så bytte tillbaka. Nu sitter de vevarna på en mtb, där jag upplevt ungefär samma fördelar som Stervelo.

Har också haft en lvg med 170 mm, det kändes heltokigt...

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Modigt att erkänna Johan! Jag känner in heller
> nån skillnad, men Malin trivdes inte alls med
> 172,5 mm på sin cx utan bytte till 175 mm. Och
> hon är typ 170 cm.
>
> Verkar inte vara någon exakt vetenskap, och om
> man känner skillnad handlar det nog mycket om vad
> man är van vid.

Den där Malin, hur långa innerben har hon? Kan du inte smyga dig på henne med vattenpasset & tumstocken i något obevakat ögonblick?
(iofs kan jag tänka mig att kvinnor generellt har betydligt rörligare höftparti)

Vevarmen skall vara precis så lång att den räcker fram till pedalen. Varken mer eller mindre.

Ursäkta...

Är 1,70m och har alltid kört med 175mm vevar.

I skogen varierar kadensen ganska mycket om man cyklar varierad stig och då gäller det att hitta en längd på vevarmarna som funkar till allt.

172.5 på cross och räser. 175 på tempohojjen. Vet inte vilket som är bäst. På tempo har jag kanske lägre kadens, men det är mest pga att man alltid försöker slita runt på tyngre växel, det går nog inget snabbare för det ;-)..

s skrev:
> Vevarmen skall vara precis så lång att den
> räcker fram till pedalen. Varken mer eller
> mindre.

+1!
Hade för korta en gång som inte nådde fram. Funkade skitdåligt.

Supertramp skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> > Vevarmen skall vara precis så lång att den
> > räcker fram till pedalen. Varken mer eller
> > mindre.
>
> +1!

Inte mer skrev jag!!!
Om du har en 176mm vevarm när pedalen sitter 175mm från centrum funkar det jö inte.

s skrev:
> Vevarmen skall vara precis så lång att den
> räcker fram till pedalen. Varken mer eller
> mindre.

Precis så långa ska de vara.

> Ursäkta...
>
> Är 1,70m och har alltid kört med 175mm vevar.

Och jag är 1.71 och har alltid kört med 170 veva. 175 är inte att tänka på.

Sen som alltid. Det man tränar på/med blir man bra på/med. Sen vad som är rätt eller fel. Ja det vet bara din egen kropp. Får man ont är det fel. Gör det inte ont kan det vara vara rätt och är sällan fel.

- Det blir ju snett!
- Mu Kråkan. Det gör inte så mycket.
- Krax! Om det blir snett blir det inte rätt.
- Det finns mer än ett sätt att göra rätt.
- Snett är snett och rätt är rätt!

Jag är 175 och har 165mm på Mtbn och jobbpendlarhojen och 170mm på Lvgn. Jag testade 175mm på Mtbn men tyckte det kändes i knäna. Tycker också att man inte slår i så mycket med kortare vevar. Fast skillnaderna är små och det kan lika gärna vara inbillning. 170mm och 175mm är ofta standard och det kan vara svårt att hitta andra storlekar

Tillbaka
Topp