Vevarmslängd vid tempo?

Clas

Aktiv medlem
Vevarmslängd vid tempo?
Är det någon som vet vilken vevarmslängd man ska ha vid tempo? Jag är relativt lång och kör på lägre kadens än medel, därför kör jag med 175 mm på min MTB och Racer. Normalt så håller man ju dock högre kadens vid Tempo, så då krävs ju inte lika mycket hävarm. Därför skulle det kännas naturlig att kanske gå ner 2,5 mm till 172,5 mm. Jag har dock hört om någon som menade att man ska köra med längre vevarmar på tempocyklar? Är det någon som vet säkert?

Vevarmslängd vid tempo?
Bland dom jag känner som har olika längd på vevarmarna (racer - tempocykel) har samtliga längre vevarmar på tempocykeln 175mm än på racern 172,5mm !
Att ha kortare vevarmar på tempocykeln har jag aldrig hört eller sett :-)

Vevarmslängd vid tempo?
Förra året tänkte jag att jag skulle testa att ha längre vevarmar på min tempo så jag byte bort mina 175 som jag normalt använder mot ett par 180 tycker inte det var någon höjdare så det blir nog att jag byter tillbaka till 175 nästa år .Om man skall ha längre vevarmar på tempon så skall man nog träna med det mer än vad jag gjort .Har 175 på min racer

Vevarmslängd vid tempo?
Filosofin bakom långa vevar på tempohoj är att få större hävarmseffekt när man drar tunga växlar. Men det är inte alltid det går snabbare för det, tar bara mer på knäna. Många kör numera med högre kadens (a la Lance) och har samma vevarmslängd som på linjecykeln. Så kör på 175-vevar. Öva istället på tramptekniken (bl.a genom att ibland köra på ett par växlar lägre än du brukar, skit i farten) så kommer du att kapa flera minuter!

Vevarmslängd vid tempo?
Jag har faktiskt kortare vevarmslängd på tempo cykeln är på racern... 170mm på TT och 172,5mm på landsvägshojen. Det var mer en slump att det blev så (det var redan på cykeln när jag köpte den...). Har dock upptäckt att det ger en väldigt stor fördel eftersom låren för mer utrymme och inte går hela vägen upp emot bröstkorgen, vilket ger en förbättrad andning. Håller en något högre kadens dessutom.

Vevarmslängd vid tempo?
audiojan skrev:
-------------------------------------------------------
> Har dock upptäckt att det ger en
> väldigt stor fördel eftersom låren för mer
> utrymme och inte går hela vägen upp emot
> bröstkorgen, vilket ger en förbättrad andning.

Jag hoppas du skämtar. 2,5 mm?

Vevarmslängd vid tempo?
JT skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jag hoppas du skämtar. 2,5 mm?

Fast man justerar nog upp sadeln lite när man har kortare vevarmar vilket nog ger 2.5 mm till...

Tillbaka
Topp