Vevaxelras

theailer

Medlem
Vevaxelras
Tjena.
Tänkte spänna vevlagren då det verkade vara lite glapp, men när jag drog ut vevaxeln så var det mest skit kvar i ramen.
Någon som varit med om liknande?
Det är lixom ett halvt rör med gängor som binder ihop de två vevaxel lagren med varandra(iscg fästet verkar vara en del av röret, men kan inte se det som en reservdel så antar att det är inget som är tänkt att bytas.

Bilagor

• vev3.jpeg
    vev3.jpeg
    325.6 KB · Besök: 128
  • vev2.jpeg
    vev2.jpeg
    432.2 KB · Besök: 122
  • vev1.jpeg
    vev1.jpeg
    291.6 KB · Besök: 127
Vevaxelras
Förmodligen har jag kört med det ganska länge men inte hört eller känt det förrän nu då.

Shimano MT800, Threaded
Bottom bracket standard: BSA 68/73

Vevaxelras
Förmodligen har jag kört med det ganska länge men inte hört eller känt det förrän nu då.

Shimano MT800, Threaded
Bottom bracket standard: BSA 68/73
Oj, inte mycket av gängorna kvar.
Sitter gänginsatsen kvar på lagret på drivsidan där? Pröva att gänga av och om det går att limma fast den delen i ramen igen.
Är väl bra att rengöra ordentligt för att se om ramen är skadad.

Vevaxelras
Det där ser inte kul ut. Du har tyvärr just nu en trasig ram. Kan sannolikt gå att laga.

Det ska sitta en metallhylsa med gänga fastlimmad i ramen, den sitter nu lös på axeln.

Senast ändrad:
Vevaxelras
Om jag förstår konstruktionen rätt behöver man först få bort resten av vevlagerhylsan som sitter i ramen och sen limma/gjuta in en ny. Ingen enkel reparation precis. Man kan försöka limma in den bit som lossnat men jag tror det blir svårt att få det att hålla.

Vevaxelras
Om jag förstår konstruktionen rätt behöver man först få bort resten av vevlagerhylsan som sitter i ramen och sen limma/gjuta in en ny. Ingen enkel reparation precis. Man kan försöka limma in den bit som lossnat men jag tror det blir svårt att få det att hålla.
Ja, tror det blir svårt att limma fast den trasiga biten. Har redan en ram på g, pga annan spricka, men hade velat cykla tills den kommer ;)

Tillbaka
Topp