Vevlager bredd & höjd. S-works Epic 2004

• Trådstartare Trådstartare Davajn
  • Start datum Start datum
D

Davajn

Guest
Jag har sökt överallt. Men inte hittat den infon någonstans. Det jag hitta var att dom använda XTRs 960 vevlager. Fast med 68:as höjd och 133.5 bredd. 133.5 kan verkligen inte stämma? För jag har kollat runt lite på cykelbutikerna så finns då inte 133.5mm bredd. Dom måste väl mena 113.5 ? Jag blir galen. Någon som vet vad jag ska ha för något?

Axellängden beror på vilket vevparti som ska användas och antal drev på kassetten. Tydligen kan ramen komma ivägen ibland och kräva lite längre axel men så är nog inte fallet på den ramen. Vad ska du använda för komponenter?

68mm bredd är det på lagret, det stämmer.

Om du kikar på Support -> FAQ på Specializeds hemsida och söker på "2004 epic owner´s manual" så hittar du en pdf med geometrin på cykeln.

terrängcyklist jag har faktiskt inte bestämt mig för något. Så jag är väl öppen för förslag. Något du kan rekomendera? Ska använda 9 delad kasett. alltså 3 klingor fram.

Pelle Hå tyckte jag mig tittade i pdf filen och såg ingeting. Får ta mig en titt igen.

Näe. Jag har inga direkta förslag. Nåt med integrerat lager och som passar plånboken? Det är att börja i fel ände att köpa ett lager om man inte vet vad man ska ha för vevparti.

XT octalinks är väl rätt så prisvärt. Nej jag har faktiskt ingen anning. Finns ju en hel drös olika ISIS också. Får sätta mig framför mtbr och kolla vad man ska välja :)

davajn Skrev:
-------------------------------------------------------
> XT octalinks är väl rätt så prisvärt. Nej jag har
> faktiskt ingen anning. Finns ju en hel drös olika
> ISIS också. Får sätta mig framför mtbr och kolla
> vad man ska välja :)

varför inte nya XT holowtech 2, ruskigt prisvärt. 1000 kr. kan det bli bättre?

EDIT: missade, du ville nog bara ha ett vevlager o inte helt nytt vevparti.

Senast redigerad av en moderator:
davajn: Köper du Shimano med HollowTech II (LX eller XT, mycket prisvärt) så kan det inte bli fel. Lagret är justerbart mellan 68 och 73mm och axeln är integrerad i högerveven så den behöver man inte fundera över.
--Prisvärt och hållbart.

Väljer du den "gamla" ISIS-standarden så kommer 113mm axel funka, men då får du räkna med lagerbyte ett par gånger per år. Välj hellre någon av de med utanpåliggande lager i så fall tex Race Face X-Type eller FSA MegaExo, dessa två är dock såpass nya att det får sättas ett frågetecken framför hållbarheten.
--Mindre prisvärt och osäker hållbarhet.

Edit: Ska du slå till på Epicen från BikeScene? De kan säkert förse dig med vevlager och vevparti också i så fall.

Jag ska slå till på epicen från bikescene. Ska höra med dom om dom kan fixa till ett bra pris på vevparti.

Baltazar jag ska ha helt nytt vevparti. Vars hittar du xt hollowtech 2 för 1000kr? Alltså det är vevparti och vevlager i ett?

Där förstog man inte mycket. Men jag ska snacka med bikescene om dom kan fixa ett vevparti för bra pris. Blir nog enklast så.

går tydligen inte att snabblänka till dem, gå in på shop, sen till Radteile och sen till Kurbeln MTB, där står det, 119,9 Euro.

Ah där. ~1000kr är ju inte farligt för komplett vevparti. Får bli ett sådant!

Måste säga att det var lite jobbigt att navigera där på hemsidan. Ska se om jag hittar något annat man kan slå till på =)

ja, men oftast kan man lista ut va allt är, annars översätter man här http://babelfish.altavista.com/

men jag klickade igenom allt o vet numera va det mesta hetter :D bara att kolla namn, o sen kolla bilder så lär man sig :D:D de är ruskigt bra att ha o göra med + att de svarar på mail fort och på perfekt engelska. snabba är de oxå.

Tillbaka
Topp