Vevlager - gängor i ramen borta

• Trådstartare Trådstartare Caj
  • Start datum Start datum

Caj

Medlem
Kan man reparera ramen när insides gängorna är borta.
Tips och ideer är välkomna.

Det började med att det kändes glappt i vevpartiet när jag cyklade
Jag lämnade in cykeln till verkstan för koll och byte av vevlager.
Sen ringer dom och säger att gängorna i ramen på vänster sida är borta ..... bara att köpa en ny ram eller en komplett cykel.
Känns lite ledsamt att måsta kassera min trogne vän.

Se foton
Bild 1 - Cykel model
Bild 2 - höger sida, gängor finns
Bild 3 - vänster sida, gängor saknas
Scultura 1.jpg
Scultura 2.jpg
Scultura 3.jpg

Du kan ju få ett lagers livslängd till på cykeln om du limmar dit ett nytt lager.
Vissa lager kan man byta kullagret på utifrån med.

"Uppgradera" till ett vevparti med fyrkantsaxel och kör med ett sånt här:

(edit)
Eller kanske något sånt här:
Jag själv kör, utan problem, med något liknade den övre modellen på min vinterpendlar cykel.

//j

Senast ändrad:
Japp, själva vevlagerdelarna gängas med varandra istället för att gängas i ramen. Detta gör att de kläms ihop och spänns fast.
Skall dock sägas att jag inte har någon koll på Hollowtech modellen men fyrkantsversionen har funkat fin på en ram med liknade problem som jag har.

//j

Ett annat alternativ skulle kunna vara att låta cykelverkstad gänga om/rensa ur så att den blir så bra som möjligt och sedan försöka hitta ett vevlager som har en extra lång gängdel (har för mig att det skall finnas några som har lite längre).
Kanske finns en chans att det är tillräckligt med bra gänga kvar längre in så att det får fäste och håller ett tag till.

//j

Senast ändrad:
Kan man reparera ramen när insides gängorna är borta.
Tips och ideer är välkomna.

Det började med att det kändes glappt i vevpartiet när jag cyklade
Jag lämnade in cykeln till verkstan för koll och byte av vevlager.
Sen ringer dom och säger att gängorna i ramen på vänster sida är borta ..... bara att köpa en ny ram eller en komplett cykel.
Känns lite ledsamt att måsta kassera min trogne vän.

Se foton
Bild 1 - Cykel model
Bild 2 - höger sida, gängor finns
Bild 3 - vänster sida, gängor saknasVisa bilaga 411999Visa bilaga 412000Visa bilaga 412001
Man kan skære nyt gevind ITA 36x24 i rammen, det burde en ordentlig cykelmekaniker kunne gøre

Gänga om vevlagerhuset till italienskt.

Saint vevlager har lite längre gängor än övriga vevlager, dock är omgängning till IT ett säkrare kort, om än dyrare

finns två fulhack för sånt haveri 1 e klipp sönder en colaburk så du får en remsa som går runt gängan på vevlagret o ca 2cm bred. lägg cykeln o ta en träkloss så motsatt sida vevhus stummar mot klossen. trä in ca halva bredden av "shimset" in i vevhuset på kassa sidan tryck dit lagret så du klämmer fast shimset lägg på en träkloss över lagret o klappa in de me en hammare då kan man rädda ramen en två tre vevlagerbyten till. fulhack 2 är tvätta nya lagret o vevhus med bromrengöring ordentligt o köp biltemas superepoxy https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/epoxy-superstark-2000028570 blanda smeta på gängan tryck in lagret o pressa ihop me skruvtving sen får du aldrig bort de lagret igen de sitter satanigatan..

Tydligen finns det något specialBB att köpa på internet för sådana situationer..

Men om det bara är på vänster sida och höger sida är där krafterna kommer att du helt sonika monterar ett nytt BB och kör epoxy på vänstersidan. Kör en hail mary och när det nya lagret ger med sig någon gång i framtiden att du pensionerar ramen..

Tydligen finns det något specialBB att köpa på internet för sådana situationer..

Men om det bara är på vänster sida och höger sida är där krafterna kommer att du helt sonika monterar ett nytt BB och kör epoxy på vänstersidan. Kör en hail mary och när det nya lagret ger med sig någon gång i framtiden att du pensionerar ramen..

Tillbaka
Topp