Vevlager till FSA Gossamer?

olaola

Aktiv medlem
Jag vårstädar min AWOL Evo 2016 och vevlagret låter sådär. Det kändes lite trist att det redan verkar ge upp :( Är det normalt? Vad tror ni?

Och vad ska jag byta ut det mot? Ska jag bara bita i det sura och byta både BB & Crankset? Eller är de värt att byta lagret? Och isåfall vilket lager ska jag köra då?!

Tusen tack på förhand!

Hade mycket problem med mitt FSA Gossamer (glappade och vevarmar som gängade av sig), tröttnade och bytte både vevparti och vevlager till Shimano. Inga problem efter det. Vet inte om jag hade ett måndagsex eller om kvaliteten inte är den bästa.

Har FSA Gossamer BB386 på CXen som gått ~2000 mil. Bytt lager två gånger och aldrig känt glapp, så det kan nog skilja.

Jag har ju ett nästan nytt ht2 i vad som ser ut att vara rätt storlek. Börjar med att testa de. Ska bara få loss de satans fsa-lagret...

Vad är eg detta för lager? Det är 44,4mm ytterdiameter och ett vanligt verktyg för ht2 passar inte.

IMG_20190215_191115602.jpg

Lär ju behöva ännu ett specialverktyg. Suck :(

olaola sa:
Jag vårstädar min AWOL Evo 2016 och vevlagret låter sådär. Det kändes lite trist att det redan verkar ge upp :( Är det normalt? Vad tror ni?

Och vad ska jag byta ut det mot? Ska jag bara bita i det sura och byta både BB & Crankset? Eller är de värt att byta lagret? Och isåfall vilket lager ska jag köra då?!

2-3 år låter helt normalt på ett vevlager om du kör smutsigt och slarvar lite med avfettning. Ser ingen anledning att byta hela vevpartiet om det inte är något fel på det. Förslagsvis byter du till ett likadant vevlager om du var nöjd med det. Vevlager är en slitdel, även fast det är på lite längre sikt än andra vanliga slitdelar.

Hej igen!

Nu har jag äntligen fått loss de sablarns lagret (tack sävedalens cykel!). Men jag blir verkligen inte klok på vilket laker jag kan / bör stoppa in istället. Har ni tips?

IMG_20190218_110701464.jpg

Du har till att börja med 386-axel. Dvs 30mm axel som är lång som en 24mm axel. Du bör alltså skruva dit lager (från FSA exv.) som har lager med 30mm hål och BSA gänga.
Men eftersom 386 (tror jag!) och BB30 (och Campa 25mm) är vanliga standardlager så är en option att byta lager i kopparna du har (och få hjälp på Sävedalen att dra dit dom). För BB30 är det 6806-2RS och det borde (men man vet aldrig :-) ) vara samma för BB386.

Hej.. Det sitter 6806 i 386 EVO också. Har luskat lite i BBträsket vad det gäller 386 eftersom jag ska bygga en SuperSix (BB30 förstås) med ett 386kompatibelt vevparti. BB30hylsan är så pass smal att lagren hamnar i stort sett utanpå, vilket en tillverkare har tagit reda på och placerat lagren där. Jättebra. Nackdelen med vevlagret är att man inte kan byta enbart lagren å behålla hylsan, utan man får dra loss å kasta. Jag frågade vad det var för kvalite på lager som sitter i. Leverantören ville inte upplysa om saken. Då lagret kostar nästan 1500kr, så blev det ingen affär. För mig är det fundamentalt att kunna byta enbart 6806orna å behålla resten. Som slutkläm så såg jag att FSAvevlagret kostar ca 350kr, komplett. SKF tar 500kr bara för ett par lager... mvh borano20

Senast ändrad:
Nu har jag hämtat cykeln med nytt likadant vevlager.

Jag satte på x7 reglagen både fram och bak och konstigt nog verkar det funka. Jag tänkte att bak nog skulle gå men fram verkar också växla felfritt.

Nu är det dags att byta de sablars vevpartiet.

Min tanke är att byta till ett Shimano 2x10 fram och låta bak vara (sitter helt ny kassett + kedja) och köra SRAM bak och Shimano fram. (Till de är dags att byta kassett osv). Isf byter jag växelreglage, framväxel, vevparti och vevlager.

Funkar det? Eller är det bara dumsnålt och bättre att byta hela rasket direkt? De är ju inte direkt superenkelt att få tag på drivlinor just nu.

Om det funkar - har ni tips på vevparti?
Det sitter 32/48t på fram idag men jag skulle gärna ha lite lättare lättaste-växel (11-36 bak). Typ 28/46 borde vara bättre. Jag hittar dock inte riktigt nått som passar. Finns de ens?

Om de inte funkar - har ni tips på drivlina? Den går 2 mil / dag som pendlare och någon utflyktsrunda på grusväg / storstig på helgen. Dessutom kör jag med thule-barnvagn en del.

Fattar att de är en rörig fråga - så all hjälp tas tacksamt emot :)

Tillbaka
Topp