Vevlagerbana från vad?

Beagleboy

Medlem
Vevlagerbana från vad?
Har stött på en HPD- cykel som behöver ny
vevlagring. Ingen sus om fabrikat. Förskruvningen är sprucken, lagerbanan degar. Nån som anar fabrikatet här? Gängan är vänster och har 34 mm diameter.
20201018_173237.jpg
20201018_173253.jpg20201018_173311.jpg

Plush

Moderator
Forumvärd
Vevlagerbana från vad?
Så såg det ut innan kassettlagrens intåg...

Gissningsvis kan du ersätta det med t ex ett Vevlager.
Det du behöver mäta är hur bred ramen är... Dvs hylsbredd. Kan vara 68/70/73 mm.
Sen behöver du mäta längden på själva axeln...

T ex.. Den i länken är för hylsbredd 68 mm och har en axellängd på 118 mm. Finns dock en uppsjö av olika mått/kombinationer så mät 4 gånger och köp en gång.

Beagleboy

Medlem
Vevlagerbana från vad?
Tackar för det tipset. Hörde med tidigare ägaren som kom fram till att det är från en Peugeot 80- talare. Ganska nytt med mina mått mätt, sällan jag har ens krympta vevlagerskålar. Än mindre kassettlager.
Rotar runt på nätet. Är det nån som vet var man skall söka är jag tacksam för tips.

Implosion

Aktiv medlem
Vevlagerbana från vad?
Fransk gänga = Högergängat på båda sidor.
Fransoserna (nåväl, vissa av dem) körde även schweizisk gänga = höger- respektive vänstergängat. Båda är 35mm med 1mm stigning.

Jag tror att jag har gjort mig av med allt vad fransosdelar heter, men jag kan inventera skrotlådan om intresse finnes. Annars är det väl Velo Orange som kan tänkas ha något, men det är säkerligen inte gratis.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer