Vevlagerbredd Scott Tampico

baby fat

Ny medlem
Jag behöver byta vevlager till min cykel. Ska ändå köpa lite grejer till min nybeställda racer från cyclecomponents (hade inte riktigt tänkt på att lägga till alla roliga tillbehör i budgeten, men men)så det får bli därifrån. Vilken bredd ska jag välja? Jag trodde det fanns två bredder: 68 eller 7-nånting mm men så ser det ju inte ut på http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&funk=steg_tva&artgrp=196
Shimano, BB-UN54 vevlager, 68-107 mm; skulle det funka? Jag har tyvärr inget skjutmått hemma att mäta med, men det finns ju en hel rad gamla Tampicoinnehavare här som kanske vill bistå med info? Vevpartiet är ett fyrkants Deore (med en böjd vevarm...).

Skulle även vara intresserad av att höra ert bästa budgettips ang. cykeldator med kravet att den ska komma förberedd för montering på styrstammen - det ser så schnajdigt ut tycker jag.

Köp ett nytt HT-2 vevparti från tyskarna, så får du nya framdrev, nya armar och lager för 650:-.
Dock kan jag ej svara på frågan vad du ska ha för bredd.
/STEFAN

Senast redigerad av en moderator:
Scand skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp ett nytt HT-2 vevparti från tyskarna, så
> får du nya framdrev, nya armar och lager för
> 650:-.

Mina framdrev är ganska nybytta och fortfarande fina. Jag har dessutom kvar mina gamla vevarmar (tänkte byta ut den böjda när jag byter vevlager). Min varukorg hos Cyclecomponents ligger på 2800. Jag behöver få billigare råd, inte dyrare =)

107mm lång axel låter tajt tycker jag med tredelat vevparti. Har 109mm på racern o det är lagom. Skulle nog satsa på 110mm eller 113mm. Hur som helst så kan du ju ställa cykeln upp o ner och syfta med en vanlig linjal. Då ser du åxå om ramen har 68mm eller 73mm bred hylsa att sätta lagret i. (jag förmodar att du kan få av vevarmarna)

/Anders

Tack! Ahh, 107 är såklart "yttermåttet", det tänkte inte jag på (silly me). Då kan jag ju mäta båda måtten mot mitt nuvarande utan att demontera det - strålande!

Kanske kanske, blir det bike-discount istället, det blir nog lite billigare även med fraktskillnad och framförallt har de inte alla saker som jag tänkte köpa från Cyclecomponents, så då blir det ganska mycket billigare!

Hmmm, med vevarna borta så måttar yttermåttet till 113mm. Det går väl iofs säkert med 110 också eftersom vevarna sitter en bit ut (antar jag?). Men jag är inte riktigt säker på innermåttet. Det jag trodde skulle vara vevlagerbredden måttade jag till 63 mm. Jag ska väl inte mäta "på utsidan" av ramen? Bifogar en förtydligande(förhoppningsvis) bild. Och jag vet - min cykel är lerig och jag har inte gjort ren den.
IMG_0832.JPG ht=640

Kan någon upplysa mig med detta som vägledning?

Dessutom funderar jag fortfarande på det här med cykeldator. Det är väl inte så att man måste köpa en separat monteringssats om man vill montera den på styrstammen??

Edit: Jag tänkte en minut till och känner mig nu ganska övertygad att det sitter ett 68-115 eller 68-113 lager på nu, men det är väl alltid bra att fråga för säkerhets skull har jag hört...

danielr skrev:
> köp en från classe.. den sigman de har går att
> montera på styrstammen..
>
> 129kr lr nåt. funkar prima

Hur då?? Jag har en sån till min mtb (Sigma 800 kostade 69;- i somras) men vet inte om den är snygg nog till racern... Dessutom går iallfall min inte att montera på styrstammen. Men det kanske är därför de bytt modell ?

baby fat skrev:
> danielr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > köp en från classe.. den sigman de har går
> att
> > montera på styrstammen..
> >
> > 129kr lr nåt. funkar prima
>
> Hur då?? Jag har en sån till min mtb (Sigma 800
> kostade 69;- i somras) men vet inte om den är
> snygg nog till racern... Dessutom går iallfall
> min inte att montera på styrstammen. Men det
> kanske är därför de bytt modell ?

Sgiman de har nu för typ 140:- går att montera på styrstammen. Tror de äldre också gick. på undersidan av hållaren finns det fyra skruvar som håller fast i den välvda biten som ligger emot styret. Lossa dessa skruvar och vrid sedan den välvda biten 90 grader så vipsa har du en hållare som går att sätta på styrstammen medelst en av de grövre O-ringarna man får med vid köp.

Ahhh, då finns alltså budgetalternativet att skippa dator på mtb:en och bara flytta över. Men helst vill jag ju ha en snygg =)

Edit: Typ den här
CATEYE701.jpg ht=300

Skrev till cyclecomponents och frågade om monteringsmöjligheter i fredags. Hoppas de svarar imorgon bitti så jag kan ruinera mig hos dem snart :-/

Kan meddela för ev framtida trådarkeologer att ovanstående dator inte kan monteras på styrstammen (enligt cyclecomponents, har inte sett själv). Däremot skall enligt samma källa alla Sigmas datorer gå att montera som glitch beskrivit tidigare. Jag sket i cykeldator för den här gången. Kommer nog flytta över min klassevariant från mtb tills jag hittar en lämpligare.

Tillbaka
Topp