vevlagerbyte, vilket h****te

Motsols och medsols va fan är det? skall man gå ut och se hur solen rör sig eller?

Medurs eller moturs, höger eller vänster gängad! Is da shit!

Just my 0.50$

Det verkar som om jag behöver upprepa det jag skrev tidigare: när cykeln är upponervänd är det lätt att förväxla höger och vänster. Väldigt många tänker fel i det läget, t o m happys mer erfarna greasemonkeys. Så tänk till en extra gång om det verkligen är höger- eller vänstersidan du jobbar på! Om du vill vara extra säker kan du låta vevpartiet sitta kvar medan du drar loss den lösa koppen, då behöver du inte grubbla över om det är höger eller vänster.

Jag rekommenderar Biltemas vevlagerverktyg för att dra loss eländet: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=79611

Den stora fördelen med den modellen är att du kan fixera hylsan i lagret genom att dra igenom en quickreleaseaxel* genom själva vevaxeln, och sedan låsa fast den. Du kan evenvuellt behöva shimsa med några brickor. När det är gjort sitter den hur som helst som berget, sedan är det bara att dra med en nyckel i rätt storlek (36:ans?), och du behöver inte oroa dig för att runddra vare sig vevlager eller vevlagerverktyg.

* Det är egentligen inte en axel, utan en skruv som går genom axeln.

MangeO skrev:
-------------------------------------------------------
> Den stora fördelen med den modellen är att du
> kan fixera hylsan i lagret genom att dra igenom en
> quickreleaseaxel* genom själva vevaxeln, och
> sedan låsa fast den.

Ah, listigt. Men är det hål rakt genom alla lager?

NiclasY skrev:
> Ah, listigt. Men är det hål rakt genom alla lager?

Vet ej. De fyrkantslager jag har haft har alla varit genomborrade, Shimano för hela slanten.

..::Larzzza::.. skrev:
> =
>
>
>
>
> Efter en snabbinspektion så ser gängor och allt
> välbehållet ut trots lite slit åt fel håll så
> mektabbetråden tycker jag ändock inte den kvalar
> till. Denna var värre:
> http://happymtb.org/forum/read.php?1,29369.
>
> Tog mindre än 5 min att få ut allt efter
> helomvändningen.

klart den kvalar in :D du får många beskrivningar på hur det ska vara,till o med utmärkt länk till sheldonbrowns utmärkta sida, o drar ändå tvärt emot vad som sägs :D

BOE: tackar :D varför kom ja inte på att använda paintkunskaperna :D säger mer än tusen ord :D

rekrej: ja, medurs o moturs då :D även om det betyder samma sak :D

MangeO, smart tips me snabbkoppling istället för bult

Senast redigerad av en moderator:
Jag har ett par "gyllene regel" i verkstad - en av dom precis pga vevlager gängor problem....
Cykel alltid hängs i mekställ med drivsid utåt - om man måste jobbar på andra sid och behöver vänder cykel, ok!, men vänd tillbaks så snart man är färdig eller lämna plats - så att ingen annan kan göra fel om dom fortsätter med jobb.

Jag kommer ihåg hur man skruvar vevlager ( på engelska gängade vevlagerhus) med: lossna - mot fram av cykel; dra åt - mot bak av cykel.

Jensen skrev:
> rekrej: ja, medurs o moturs då :D även om det
> betyder samma sak :D

Inte på södra halvklotet. =P

Tillbaka
Topp