Vevlagerproblem (Truvativ GXP PF30)

racemouse

Ny medlem
Har fått problem med vevlagret på min YT Tues 2.0, det knakar som fan, men är ju inte överteknisk vad gäller cykelfix tyvärr :( Ursäkta därmed om jag svänger mig med fel termer, hoppas folk förstår ändå :)

Med hjälp av mer tekniska personer plockade jag bort vev etc och rengjorde lite samt fettade in, vilket fick bort ljudet som dock snabbt återkom. Tror att själva kullagret som sitter där är paj. Tänkte således beställa ett nytt, men VILKEN JÄVLA DJUNGEL!?!??

På YT's hemsida står följande i cykelspecifikationen:

Bottom Bracket: Truvativ GXP, PF30

Jag har läst på lite och tror mig fatta att PF30 är själva "dimensionen" i ramen osv... Har dock svårt att spika in, vad f*n ska jag beställa? :D Någon vänlig själ som vill peka ut en länk med exakt vad jag torde behöva?

GXP är en sort och PF30 är en annan. Ta av vevpartiet och se, antingen så är det 2 lager i plastkoppar i ramen och det står BB30/PF30 eller något sådant på axeln. Då är det bara att köpa valfritt PF30 vevlager. Eller så är det någon adapter och GXP och då har jag ingen aning.

Har precis själv bytt vevlager på min Camber och försökt lära mig lite. För att avgöra om det är GXP eller BB30/PF30 så titta om du har en synlig (med allt på plats) yttre ring/distans mellan ram och vev, normalt tvärräfflad (syns närmast vevarna på GXP delen av bilden du länkade till). Finns den så är det GXP.
Annars är det BB30 eller PF30. För att veta detta så är det säkrast att ta loss vevarna och titta. Om det är ett lager och en "tratt" (koppen)som den sitter i så är det en PF30, om det är ett lager direkt i ramen utan nått runt är det en BB30.
När du tagit bort de monterade lagren så känns PF30 igen på att vevlagerhålet är rent medans BB30 har en lagerkant eller låsring i vevlagerhålet som lagret pressas mot.

Se mer typ info:

För att göra livet lite enklare (ironi) så kan det skilja lite brickor/låsningar/distanser. Men normalt får du de olika varianterna i lådan när du köper och tar bara och sätter dit samma.

Utan att garanter att allt ovan är 100% korrekt och gäller i alla fall så löser du det. Lycka till.

HC skrev:
-------------------------------------------------------
> För att avgöra om det är GXP eller BB30/PF30 så titta om du
> har en synlig (med allt på plats) yttre ring/distans mellan
> ram och vev, normalt tvärräfflad (syns närmast vevarna på GXP
> delen av bilden du länkade till). Finns den så är det GXP.
> Annars är det BB30 eller PF30.

Inte nödvändigtvis. Det finns en PressFit standard för 24 mm axel också, och det finns givetvis lager för denna som passar till vevpartier för GXP.

racemouse skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja du... Fan, det sitter ju allt möjligt där
> inne men vad som är adaptrar etc har jag svårt
> att säga. Får väl dra loss skiten igen o se
> efter, fota eller nåt :)

Tar du loss vevpartiet så står det säkerligen specat direkt på lagret exakt vad det är för något.

> Hur som helst, här är nån slags manual för
> skiten. Den hjälper inte mig ett dyft, men kanske
> nån annan? :)
> http://www.yt-industries.com/fileadmin/downloads/t
> echnical_support/Tues_DH_2011/Cranks%20&%20BB/Truv
> ativ%20Cranks%20&%20BB%20-%20Manual.pdf

Det där är ju bara Srams generella manual som täcker alla deras olika lager, den säger ingenting om vilken av dem som sitter på just din cykel.

Tillbaka
Topp