vevlagerservice: snålt eller smart

sandberg

Ny medlem
Någon som har bytt själva lagret i vevlagret istället för att byta hela inklusive hylsa?

Kom på idén när jag bytte lager länkaget. Man borde kunna göra på samma sätt med vevlagret, dvs knacka ut själva lagret ur vevlagerhylsan och pressa i ett nytt. Borde spara ca 400:- som man kan köpa något roligare för.

Någon som har provat?

Efter att provat båda metoderna rekommenderar jag Leos (knacka ur plastpluppen) som mest plastpluppsvänlig framför TnTs (lirka ur den med två knivar).

Det har ju redan konstaterats att "do not dissasemble" på Shimanoska betyder "demonteras regelbundet för service", så det ska stå kvar... ;-)

Japp, det går helt utmärkt. Slängde in ett par SKF lager och det var för 2 år sedan. Det har blivit en flerfaldig vinst på alla plan. Funkar klockrent fortfarande :-)

Jag brukar dock alltid resonera så om jag skall lägga tid på att laga el. fixa något själv, hur lång tid det kommer att ta och jämföra det mot om jag skulle jobbat övertid den tiden och lämnat in det på service i stället. Där brukar jag dra slutsatsen om det är värt att engagera sig eller inte.

Tillbaka
Topp