Vevparti med korta armar?

JBogevik

Aktiv medlem
Söker ett vevparti till en Frog 72, orginal är 146 med fyrkantsaxel men funderar på om det går att hitta ett vevparti för genomgående axel med vevarmslängd på 150-160 mm?

Går att köpa i alla fall. Tillverkning vet jag inget om.

Märkligt också att 155-160 har försvunnit från sram o Shimano när trenden går mot kortare.

Somax tillverkar 160mm men jag hittar ingen som säljer dem.

De här hade innan Covid (vevar, inte somax)

Går att köpa i alla fall. Tillverkning vet jag inget om.

Gissar att dom fortfarande är på lager för att dom är (för) dyra för barnkomponenter. Dom är bort från Hopes websidan sedan mer än ett år.

Snygga dock!

Märkligt också att 155-160 har försvunnit från sram o Shimano när trenden går mot kortare.

Somax tillverkar 160mm men jag hittar ingen som säljer dem.

De här hade innan Covid (vevar, inte somax)

Sram SX borde finnas i 155 mm. Svårt att hitta på lager dock.

Sram SX borde finnas i 155 mm. Svårt att hitta på lager dock.
Där ser man. Borde vara ett lämpligt alternativ för barn med en lättare klinga.
160mm finns inte dock.

SOMAX är nog helt ok men irriterande att de (vitus i det här fallet) sätter på obskyra grejor. Somax går i alla fall att byta klinga på så nog helt ok grejor även om jag föredrar sram DM.

För fyrkantsaxelvevpartier brukar jag handla på Aliexpress. Hittills har jag skaffat mig ett par med 112 mm långa vevarmar (28 kuggar), ett med 127mm vevarmar (36 kuggar), och ett med 140 mm (28 kuggar). Har även sett dem med kortare (~86 mm) och längre (140 - 150 mm) vevarmar till salu.

De där vevpartierna är inte alls fancy. T. ex. går det inte att byta framklingan på dem, och ingen narrow/wide kuggprofil har de heller. Men de funkar för stig och pendling, är lätta och billiga. Hitttills jag är nöjd att jag kan anpassa vevarmslängden efter växande barn.

Jag såg även att Trailcraft säljer kortare vevarmar för direct mount framdrev i USA.

Tillbaka
Topp