Vevparti utslitet? XX1 DUB

Jory89

Medlem
Bytte vevlager idag då det förra plötsligt började gnälla något väldig.
När jag inspekterar veven inför återmontage ser jag att axeln är påtagligt sliten på drivsidan.
Svårt att mäta exakt, men det är ca 10 hundradelar som saknas på diametern.

Kan inte enkelt laga detta, så monterade tillbaka så länge.
Det ser inte ut som att man kan ta loss alu-axeln från kolfiberveven.

Vad hade ni gjort? Kasserat, försökt laga (hur?) eller kört vidare?

20220919_203557.jpg

20220919_203614~2.jpg

Det där ska väl inte kunna hända med DUB?

Lagren är 30mm ID med 1mm lagerskålar i plast för att just skydda axeln från kontakt metall till metall.

Lagren är 30mm ID med 1mm lagerskålar i plast för att just skydda axeln från kontakt metall till metall.
DUB var även lösningen på hungern i Etiopien men det verkade inte fungera.
Skämt åsido jag hade kört vidare om det inte var glapp, men man blir nyfiken på hur slut vevlagret var…

Intressant! Visste inte om det.

Plastbiten verkar framförallt vara där för att undvika galvaniskt korrosion. Men man skulle också tror att plasten skulle slitas bort när lagret karvar och inte vevaxeln i alu.

Intressant! Visste inte om det.

Plastbiten verkar framförallt vara där för att undvika galvaniskt korrosion. Men man skulle också tror att plasten skulle slitas bort när lagret karvar och inte vevaxeln i alu.
Plastbiten är där av många anledningar, en är att undvika kontakten direkt mot lager = undvika möjligheten för att få skåror i axeln. Så att plastbiten tar upp den friktionen/kontakten.

Så man undrar var TS plastbit är någonstans? Kan inte finnas något kvar om axeln ser ut så där. Och finns inte plasten kvar så torde det glappa rejält mellan axel och lager

Men vänta lite nu. Är det slitet eller är det bearbetat vid själva lagersätet (eller vad det nu heter på en utvändig axel)? Alla sram-partier även nya som jag kommit i kontakt med genom åren har ju sett "slitna" ut där lagret sitter jämfört med övriga axeln.

Oavsett, som övriga säger: glappar det inte så kör. Rimligen kan det vara bra jäkla slitet innan det över huvud taget märks. Om det ens är slitet dvs.

Plastbiten är där av många anledningar, en är att undvika kontakten direkt mot lager = undvika möjligheten för att få skåror i axeln. Så att plastbiten tar upp den friktionen/kontakten.

Så man undrar var TS plastbit är någonstans? Kan inte finnas något kvar om axeln ser ut så där. Och finns inte plasten kvar så torde det glappa rejält mellan axel och lager

Ett helt bortslitna plastbit skulle kunna förklara skadan. Men man kör väl inte med en vevparti som glappar 2 mm upp och ner?

Oj, många svar ?
Svarar er en och en nedan.

I teorin, ja. I praktiken, nej, inget jag kan känna.

Man tycker det.
Plashylsan satt kvar, om än sliten.

man blir nyfiken på hur slut vevlagret var…
Båda lagren roterade, alla delar kvar.
Det ena känns lite raspig, men svårt att känna något egentligt glapp.
Det lät dock illa när man trampade, därav åtgärden.

Plastbiten satt kvar, okej passform, lite sliten.
Tror inte att detta lagret kärvat.
Gamla lagren snurrade bra innan jag slog ut dem.
Vem vet vad som suttit där innan, dock.
Cykeln är köpt begagnad.

Jodå, den är kvar och ser ändå okej ut.
Dock möjligt att förra ägaren nödgats avsluta en tur utan plastbit, vem vet..

Finns ju även 29mm inner lager, typ Enduro har det (lite dumt...), så kanske TS har det?
Nix, standard 28,99mm DUB.
Dock med en axelbana kring 28.89mm.. ?

Jag har inte kunnat provcykla efter åtgärden då jag är förkyld, men skall testa att bara låta det vara och mäta axelns diameter igen efter några turer.

Om den verkar slitas får jag se om det finns något vettigt sätt att spänna upp den i svarv för åtgärd..

Nu tänker jag högt och det får tas med en nypa salt för det är en sån snilleblixt från klar himmel.

28.89 ? Lägga på ett lager teflontejp mellan axel och plasthylsa?

Om det finns en chans i världen att svarva/printa en plasthylsa med mindre marginaler mellan axel och lager?

Oj, många svar ?
Svarar er en och en nedan.

I teorin, ja. I praktiken, nej, inget jag kan känna.

Man tycker det.
Plashylsan satt kvar, om än sliten.

Båda lagren roterade, alla delar kvar.
Det ena känns lite raspig, men svårt att känna något egentligt glapp.
Det lät dock illa när man trampade, därav åtgärden.

Plastbiten satt kvar, okej passform, lite sliten.
Tror inte att detta lagret kärvat.
Gamla lagren snurrade bra innan jag slog ut dem.
Vem vet vad som suttit där innan, dock.
Cykeln är köpt begagnad.

Jodå, den är kvar och ser ändå okej ut.
Dock möjligt att förra ägaren nödgats avsluta en tur utan plastbit, vem vet..

Nix, standard 28,99mm DUB.
Dock med en axelbana kring 28.89mm.. ?

Jag har inte kunnat provcykla efter åtgärden då jag är förkyld, men skall testa att bara låta det vara och mäta axelns diameter igen efter några turer.

Om den verkar slitas får jag se om det finns något vettigt sätt att spänna upp den i svarv för åtgärd..

Riktigt konstigt!

Nu tänker jag högt och det får tas med en nypa salt för det är en sån snilleblixt från klar himmel.

28.89 ? Lägga på ett lager teflontejp mellan axel och plasthylsa?

Om det finns en chans i världen att svarva/printa en plasthylsa med mindre marginaler mellan axel och lager?
Svårt att bygga upp med något "löst" då drivsidan först måste passera ena lagret, innan det landar i andra.

Att svarva en hylsa innebär att den då måste ligga an på sidorna av skadan. Skadan är ju "försänkt" mot omgivningen på båda sidor, således ej möjligt att skjuta på något (utan att först värma det..?)

Om det måste lagas har jag två idéer.

Den första är hederligt bonnameck: jag knackar längsgående skåror utmed skadan. Materialet som pressas upp kommer då vidga axeln något litet (och tillfälligt) för en tight passform.
Kompletteras gärna med loctite cylindrisk låsning.

Den andra är bygga upp med svets eller kemisk metall till överdimension, därefter svarva ned till exakt dimension igen. Svårt och kräver hjälp utifrån.

Men vänta lite nu. Är det slitet eller är det bearbetat vid själva lagersätet (eller vad det nu heter på en utvändig axel)? Alla sram-partier även nya som jag kommit i kontakt med genom åren har ju sett "slitna" ut där lagret sitter jämfört med övriga axeln.

Oavsett, som övriga säger: glappar det inte så kör. Rimligen kan det vara bra jäkla slitet innan det över huvud taget märks. Om det ens är slitet dvs.

Missade att svara dig.
Jag har mätt upp diametern, och den ligger ca tio hundradelar under spec.
Man kan se både missfärgning och kant med blotta ögat.
För göra om mätningen med mikrometer nästa gång den är av, nu tog jag det med skjutmått.

En teori som vuxit fram här är ju att den gått utan plasthylsa. Inte otänkbart, även om det absolut inte hänt under tiden jag ägt den.

En teori som vuxit fram här är ju att den gått utan plasthylsa. Inte otänkbart, även om det absolut inte hänt under tiden jag ägt den.
Ja, även för Shimano HT har vissa vevlager plasthylsor och andra inte. Tex BSA har inte, men PF86 har. Kanske har dina vevar setat på en annan cykel tidigare?

Man kan inte säga att vissa har och andra inte, beror på vilka lager tillverkaren använder.

Normalt för alla DUB finns en plasthylsa, men inte om 6806/29 i t.ex. BSA används. (Wheels Manufacturing t.ex.)

Finner det otroligt om veven varit en annan standard på en annan ram ?

Tillbaka
Topp