Vevparti - XT eller alternativ?

• Trådstartare Trådstartare Matrisen
  • Start datum Start datum
M

Matrisen

Guest
Tja!

Jag ska byta ut mitt LX vevparti mot nåt nyare och bättre.
Lutar i dagsläget åt ett XTparti vilket man kan köpa för typ 1200 kr på nätet.
Jag har dålig koll på vad alternativen är...vilka andra märken är värda att kolla upp?
Truvativ ser ut att sitta på många hojjar.....e de good shit? Jag kör mest XC.

Tack på förhand...

Nackdelen med XT HTII är att klingorna tar slut skitfort. Annars är det bra, lätt och billigt.

Edit: Nackdel: Det jämförs med volvo, då måste det vara riktigt ocoolt

Senast redigerad av en moderator:
Tänk på att H2 är väldigt beroenda av att du brotschar bort lacken och gör rent gängorna noga innan du monterar annars får du garanterat knäpp i vevlagret. Det är väd den enda riktiga nackdelen, ett vanligt kassettvevlager kräver inte brotschningen.

Kapar lite... detta kom med DHL igår....

vevparti.JPG

Race Face Atlas

JLarsson: Vackert

Matrisen: Jag letade efter det för någon månad sen. Ska man ha den vikten till det priset finns det tyvärr inget bra alternativ, inte med integrerat lager iaf, hittar någon något vill jag gärna veta.

Ja, Oskar har rätt i att det inte är någon större skillnad annat än utseendet (och klingorna då men det finns väl annat att köpa till XT och XTR än från Shimano).

Om man vill ha snygga vevarmar till billigt pris kan man göra som rikard i länken nedan.

<http://putmebackonmybike.blogspot.com/2006/03/vevarmsgldje.html>

se även bild

_MG_1667.jpg

Nya Deorearmar med klingor kostar under 500 kr om man nöjer sig med fyrkant men man kan säkert komma över ett par begagnade armar till bra pris, från någon som vill köpa något dyrare.

Argh! INGA mer bilder på RaceFAce med Middleburnklingor!!! Alldelesför dyrt! :((

Jäklars!! Det vad en bizarr finnsih på dom där vevarna!

Senast redigerad av en moderator:
Köpte ett lx vevparti till pendlarhojpan. Det var förvånansvärt snyggt och billigt. 800 spänn på bike-discount inklusive vevlager. Tror faktiskt att det är samma drev som på xt, alltså håller de för 150-200 skogsmil.
/J

Jag har inte skärskådat vikten på nya LX vs. XT, men på de äldre Octalink-vevarna misstänker jag att själva vevarmarna är i princip samma på XT, LX och Deore. Den stora viktskillnaden verkar ligga i hur många av klingorna som är i alu resp. stål och om klingbultarna är av alu eller stål. Slutsatser dragna efter att ha lagt ihop ett och ett med hjälp av tabellerna på weightweenies.

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det coolt med XT HTII? då måste det vara
> coolt att köra Volvo V70 också. (:

Läs hela inlägget innan du börjar klanka! Xt är inte coolt men integrerat vevlager är. Volvo är coolare än XT.

Här har du lite mer än "bara" Race Face som jag tidigare sa :)

Jag var iofs ute efter lite mer tåligt vevparti än XT... därför valde jag Race Face Atlas.... dessutom väldigt snyggt!
Någon här på happy sa att det inte syns när de blir slitna, på samma sätt som ett XT parti :) Så det blev vad det blev...

Bilagor

• IMG_0106 (Small).JPG
    IMG_0106 (Small).JPG
    44.3 KB · Besök: 23
JLarsson skrev:
> Kapar lite... detta kom med DHL igår....
>
> Race Face Atlas

atlas? jag trodde du var svetto, då ska man ju ha deus!

soulbrorsan skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kapar lite... detta kom med DHL igår....
> >
> > Race Face Atlas
>
> atlas? jag trodde du var svetto, då ska man ju ha
> deus!

Jag är smygfetto... Atlas och sen 721-fälgar... Det ska ju hålla också.

LX och XT Hollowtech ll i all ära MEN de jämrans dreven håller inte mer än 10 fucking månader!! I alla fall inte mellandrevet, som man använder mest. Surt att köpa nytt efter 10 månader.

Truvativ Stylo finns ju som ett alternativ.

Vissa trivs med dom och andra inte, jag är lite skeptisk till konstruktionen med en enda skruv som håller ihop hela skiten men om man loctitear den ska det nog funka. Jag har inte gjort det och får därmed dra åt skruven varannan till var tredje tur.

Middleburn gör billiga klingor till Shimanos vevpartier som jag har fått lära har en speciell nånting för att fästa klinorna med. Vet inte vad då jag har ca. 10 månader innan jag måste byta enligt tidigare inlägg. Jag skulle satsa på XT för att dom är styva, prisvärda, lätta (prisklass). Byta till Middleburns klingor som faktiskt är lättare än XT's efter ca. 10 månader.

Tillbaka
Topp