Vevparti

Jepp

Medlem
Vevparti
Hr tänkt mig köpa nytt vevparti..vad gäller?
Har inte dom bästa ekonomiska förutsättningarna ;)
Kör nu på Deore FC-M510
Tacksam för svar

Vevparti
Bäst prestanda kontra pris brukar XT anses ha bland oss som cyklar mycket. Köper du ett XT-parti ingår dessutom vevlagret.

Känns de för dyra är LX också ett mycket prisvärt vevparti, fr.o.m. 2005 års modell ingår vevlager även där (om mitt minne inte sviker mig).

Varför ska du byta vevpartiet? Är lagret slut finns det nya, är klingorna slitna finns det nya sådana också (även om det kan vara billigare att köpa ett helt nytt vevparti än lösa klingor om man tittar på Shimano orginalklingor - det finns billiga men bra tredjepartstillverkare BBB t.ex.).

Vevparti
Du har så rätt Tobbe

Vevlager är integrerat i de ny LX vevarna

test1102.jpg

ha det
Jan

Vevparti
Bara jag som tycker att klingorna på Xt-partiet slits onormalt snabbt?
Kasst material?
Annars funkar det ju kanonbra, Styvt, lätt, inte allt för dyrt.

Vevparti
Jag hänger på övriga ang. XT. Speciellt 760 med HTII. Köper du den i tyskland är den billig...drygt tusenlappen billigare än i sverige. 129€ på http://www.bike-disocunt.de

Jag hade Deore innan jag bytte och skillnaden var faktist enorm. Mycket styvare!

Men tyvärr slits klingorna snabbt.

Vevparti
Jo funderar på xt eller lx 05..Vill uppgradera hela cykeln och nånstans måste man börja.
Finns det några nätaffärer som säljer lx 05? Eller någon annan billig butik?
tack för svaren
Ha de bra

Vevparti
<http://www.chainreactioncycles.com//Models.aspx?ModelID=6070>
<http://www.bike-discount.de/www/navfram.asp?uin=1539989446&nav=Mehrinfo&ArtikelID=8265&Kategorie2=70&Kategorie1=3>

/Leo

ps. som sagt, slitdelar som drivpaket är lika bra att byta när de är slut, att bara uppgradera är lite som att kasta pengarna i sjön. De tar slut fortare än du anar... :-)

Senast redigerad av en moderator:
Vevparti
Gunde Skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara jag som tycker att klingorna på Xt-partiet
> slits onormalt snabbt?
> Kasst material?
> Annars funkar det ju kanonbra, Styvt, lätt, inte
> allt för dyrt.

Tycker också att det slits onormalt snabbt, stora klingan fram har jag
kört ner på ingen tid alls. finns det något annat märke som tillverkar
klingor till XT? Tycker att jag har läst det någonstans, Middleburn om
jag inte har fel för mig?

Vevparti
har inte XT till skillnad mot XTR vanliga klingor? XTR vevpartiet har ju en spindel som går ända ut till storklingan, det har därmot inte XT, inte på samma sätt, utan där går det "armar" från klingan ner till en mindre spindel.

XTR
fcm960.jpg

XT
FC-M760.jpg

nån som vet vare är för diameter på bultmönstrett till XT?
borde inte nått sånt här funka:
Middleburn, typ 600 kr för alla tre klingor.
3361.jpg

Vevparti
Jomper: ojo, det är enorm skillnad mellan Deore Octalink och nya LX Hollowtech II. LX är styvare, mer responiva och bättre på alla sätt och vis. De går inte att jämföra, Shimanos HTII går enligt mig inte att jämföra med andra Shimano-vevar, det är som natt och dag.

Vevparti
Klingorna på XT är ju slut snabbare än snabbt, bytte till Strongliht istället och de visar inget nämnvärt slitage efter ungefär samma miltal som XT var helt slut på. Det går ju att slänga på vilka klingor som helst med rätt bultmönster, finns en hel uppsjö av tillverkare som gör passande modeller och istort sett all är nog bättre än originalet.

Vevparti
När kedjan började hoppa efter ett halvår fattade jag aldig att det var klingan som redan var slut.
XT 760 vevpartiet är annars bästa kompromissen vad gäller vikt/pris/funktion med plumpen mjuka klingor.
Köp en annan sort klinga när ni byter, helst med kedjelyftare. Har själv silvrig LX-klinga i mitten just nu.

Vevparti
Tack för svaren..vad jag har förstått så är det skillnad mellan deore och lx 05(hollowtech2)
Får kolla runt efter bra pris..vevlager ingick eller?
Är hollowtech 2 generellt tyngre än hollowtech?? eller är det för att vevlager ingår i vikten?
verkar så om man kollar på shimanos sida..
Som sagt tack för alla svaren
Hade bra

Vevparti
Hollowtech2 är med vevlager, vevaxeln sitter fast i höger vevarm. Relativt lätta att installera.
Som ekonomisk sinnad skulle jag tagit den nya LX med hollowtech2. Fast det är nog inget fel på Deore-vevpartiet igentligen.

Vevparti
Jag har bytt från Deore till XT HTII och det är en enorm skillnad. Först och främst styvare. Sedan blir cykeln mer responsiv och det känns som om man får bättre kontakt med hela drivpaketet. DEt är en helt annan cykel med XT. (Att det sedan skiljer -240 g är ju en positiv egenskap man får på köpet).
Gamla LX är nog ingen idé att byta till medan det nya LX II är nog lite bättre. Men som sagt, det är en fantastik skillnad på XT och DEORE. Sedan är folk olika hur man kan känna skillnaden mellan olika nivåer på komponenter. Jag kan känna små skillnader och det är häftigt att få en uppgradering som ändrar hela cykelns egenskaper.(Till det bättre).
Jag köpte min på Actionsports.de för 1100:-(125,90 Euro).

//Skogling

Vevparti
Jepp Skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svaren..vad jag har förstått så är det
> skillnad mellan deore och lx 05(hollowtech2)
> Får kolla runt efter bra pris..vevlager ingick
> eller?
> Är hollowtech 2 generellt tyngre än hollowtech??
> eller är det för att vevlager ingår i vikten?
> verkar så om man kollar på shimanos sida..
> Som sagt tack för alla svaren
> Hade bra
>

vikten är högre eftersom det är räktat med vevlager, då detta är integrerat med vevarmarna. har själv köpt mig ett nytt XT för 119 euro, runt 1000 kr.

Senast redigerad av en moderator:
Vevparti
Är det samma "storlek" på vevlager på alla cyklar eller skiljer sig detta?
Något man kanske ska tänka på när man då köper vevparti med vevlager.

Tillbaka
Topp