Vevpartiproblem, byte till vad?!

oJsan

Aktiv medlem
På de senare cykelturerna har det knakat betänkligt någonstans på cykeln, speciellt när jag tar i och trampar. Första misstanken var ju såklart SPD-pedalerna men efter lite bändande och vridande kunde jag få fram klicket genom att bryta i vevarmarn. Genom att bryta ena armen in mot sadelröret och den andra utåt på andra sidan sa det "klick". När jag bröt åt motsatt håll sa det klick igen...

På cykeln (Specialized Epic) sitter ett Truvativ Stylo GXP vevparti (Hollowtech II). Jag plockade av vevarna/axeln och kunde konstera att lagret på drivsidan definitivt kunde ha snurrat lite "mjukare". Dags att byta alltså. Det känns långsökt att knaket och knäpparna beror på lagret... eller?

Då jag är grön på vevpartier så är då frågan - vad ska man byta till?! Cyclecomponents, för att ta en av många, har t.ex. ett tjugotal att välja på. Jag blir helt förvirrad!

Tack på förhand kära happy.

Sjukt nöjd med mitt XT vevparti. Just nu verkar det billigare i Düskland än i thedrickarnas paradis.
Rimligen köper du ett som har samma längd på vevarna, om det nu inte är så att du bara skall byta lagren...
Typ http://www.bike-discount.de/shop/k413/a7823/xt-crankset-fc-m-770-170mm.html

Och btw, ska du slänga in en beställning så kan jag tänka mig att vara med och dela på frakten då jag själv är i läge att beställa kassett + kedja.

Senast redigerad av en moderator:
S kan intyga att mitt Stylo också knakar :)

Köp SLX eller XT, det är fina saker det. Shimanos HT2 är det bästa interfacet för vevar med integrerad vevaxel.
Styla (truvativ) använder GXP (typ ISIS) och Raceface använder x-drive. Båda dessa system liknar Hollowtech II, fast är inte lika stabilt.

Agassi skrev:
-------------------------------------------------------
> Sjukt nöjd med mitt XT vevparti. Just nu verkar
> det billigare i Düskland än i thedrickarnas
> paradis.

"Just nu"?

Om du har veka hjul kommer fälgen att ta i bromsbelägget när du står upp och bryter (fram) och/eller när du sitter och tar i max (bak). Prova att justera ut bromsbeläggen maximalt.

Senast redigerad av en moderator:
oJsan skrev:
> Tack för er input, nu börjar få pejl på vad
> jag ska ha. =)
> Vad motiverar att köpa XT för 20€ mer än
> Truvativ?
> Shimano XT:
> http://www.bike-discount.de/shop/k413/a7823/xt-cra
> nkset-fc-m-770-170mm.html?lg=en
> Truvativ Stylo 3.3:
> http://www.bike-discount.de/shop/k413/a11863/stylo
> -33-team-2009.html?lg=en

Vad motiverar att köpa Truvativ för 20€ mer än SLX?
http://www.bike-discount.de/shop/k413/a9961/slx-crankset-fc-m660.html

ÅL skrev:
> Om du har veka hjul kommer fälgen att ta i
> bromsbelägget när du står upp och bryter (fram)
> och/eller när du sitter och tar i max (bak).
> Prova att justera ut bromsbeläggen maximalt.

SÅ stora bromsskivor har jag inte! ..eller vad menade du?

oJsan skrev:
> ..eller vad menade du?

räääääääääääser trodde jag. Sorry!

Jag har oxå lite problem med mitt vevparti/vevlager... Det e xt från 99/2000 med 4kantslager bbun72 lager å det knakar så fort jag tar i lite grand men jag märker absolut inget glapp i lagret eller att det ska snurra segt... kan det vara så att vevarmarna i sig knarrar/knakar? näää impossible eller? ska testa å pilla på pedalerna oxå för att vara säker att de inte e orsaken... har nämligen haft isär allt någragånger men knakandet återkommer efter bara en dag.

Pillo-kun skrev:
> Jag har oxå lite problem med mitt
> vevparti/vevlager... Det e xt från 99/2000 med
> 4kantslager bbun72 lager å det knakar så fort
> jag tar i lite grand men jag märker absolut inget
> glapp i lagret eller att det ska snurra segt...
> kan det vara så att vevarmarna i sig
> knarrar/knakar? näää impossible eller? ska
> testa å pilla på pedalerna oxå för att vara
> säker att de inte e orsaken... har nämligen haft
> isär allt någragånger men knakandet återkommer
> efter bara en dag.

Skulle ju kunna vara för att det är nästan 10år gammalt. Ett nytt kostar inte två hundra lappar ens tror jag. Klart värt än att få huvudbry varje gång du ska trampa...

Oskar skrev:
> Agassi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sjukt nöjd med mitt XT vevparti. Just nu
> verkar
> > det billigare i Düskland än i thedrickarnas
> > paradis.
>
> "Just nu"?

Oui, när jag beställde senast så blev det billigare att beställa från CRC, frakten inkluderat.

När jag lossade vevlagerskålen på drivsidan kom klickandet väldigt tydligt. Torkade rent, fettade in och återmonterade. Tog en testrunda på 11mil - inte ett enda klick!
Men lagret bör nog bytas snart, det får nog bli en beställning snart (Agassi: jag hör av mig till dig när det lider..)
Tack för lånet av vevlagerverktyg olli!

Då hittade du nog det enda tillfället i världshistorien... ;-) Jag vet att CRC har varit nere och nosat på tyskarna XT-vevpartipriser ngn gång, och kanske hjälpte valutaeffekten till när pundet stod som lägst. Men min uppfattning är att CRC endast i undantagsfall kan matcha tyskarnas priser på Shimanokomponenter. T.ex. kostar idag ett XT-parti 181 EUR på http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=20679 och 119 EUR på http://www.bike-discount.de/shop/a5092/xt-kurbel-fc-m770.html Sen tillkommer naturligtvis frakt om 15 EUR för tyskarnas del.

Tillbaka
Topp