oJsan
Aktiv medlem
Vevpartiproblem, byte till vad?!
På de senare cykelturerna har det knakat betänkligt någonstans på cykeln, speciellt när jag tar i och trampar. Första misstanken var ju såklart SPD-pedalerna men efter lite bändande och vridande kunde jag få fram klicket genom att bryta i vevarmarn. Genom att bryta ena armen in mot sadelröret och den andra utåt på andra sidan sa det "klick". När jag bröt åt motsatt håll sa det klick igen...
På cykeln (Specialized Epic) sitter ett Truvativ Stylo GXP vevparti (Hollowtech II). Jag plockade av vevarna/axeln och kunde konstera att lagret på drivsidan definitivt kunde ha snurrat lite "mjukare". Dags att byta alltså. Det känns långsökt att knaket och knäpparna beror på lagret... eller?
Då jag är grön på vevpartier så är då frågan - vad ska man byta till?! Cyclecomponents, för att ta en av många, har t.ex. ett tjugotal att välja på. Jag blir helt förvirrad!
Tack på förhand kära happy.
På cykeln (Specialized Epic) sitter ett Truvativ Stylo GXP vevparti (Hollowtech II). Jag plockade av vevarna/axeln och kunde konstera att lagret på drivsidan definitivt kunde ha snurrat lite "mjukare". Dags att byta alltså. Det känns långsökt att knaket och knäpparna beror på lagret... eller?
Då jag är grön på vevpartier så är då frågan - vad ska man byta till?! Cyclecomponents, för att ta en av många, har t.ex. ett tjugotal att välja på. Jag blir helt förvirrad!
Tack på förhand kära happy.