Vevpartiproblem

Mange CBBU

Ny medlem
Vevpartiproblem
Hej alla...

Jag lämnade in min cykel för byte av vevparti...från Truvativ ISIS till XTR 952 Octalink för att äntligen få enhetligt XTR 952 ( vilken ju är helt överlägsen nya XTR utseendemässigt när man har en mattsvart cykel :) )...Hur som helst så gick jag glad i hågen till min lokala cykelhandlare för att hämta ut den men ve och fasa: DOM FICK INTE BORT DET GAMLA VEVLAGRET :(

Nu till frågan: Har någon någonsin varit med om att denna operation har misslyckats eller finns det supertips som jag kan föra vidare till mekanikern????

Dom säger att dom varit inne hos bilverkstaden vägg i vägg och lånat nyckel med större moment men ändå gått bet. Kan för mycket bändande skada gängorna i ramen?

Tack på förhand

Vevpartiproblem
Kan vara en värme nyp i gängorna, tack vare för dåliga gämgor o fett vid montering. Att sidan med klingorna är vänstergängat bör dom väl veta!

Vevpartiproblem
Efter samtal på morgonen med den lokala cykelhandlaren har jag nu mer info om vad som gått fel...

Tydligen var bulten som håller vevarmen i sådär skick när dom började bända....nu är den i alla fall helt runddragen och dom på J***A Cykel (ska inte skriva ut namnet än ifall dom löser det) säger att dom inte kan göra mer. Cykloteket erbjuder sig att fixa det för det facila priset 695:-/timme, (man skulle blivit cykelmek)

Snälla, finns det ingen med något fint tips eftersom ren muskelstyrka är uteslutet i det här fallet...

Tack på förhand

Vevpartiproblem
Mange CBBU skrev:
-------------------------------------------------------
> Tydligen var bulten som håller vevarmen i sådär
> skick när dom började bända....nu är den i alla
> fall helt runddragen och dom på J***A Cykel (ska
> inte skriva ut namnet än ifall dom löser det)
> säger att dom inte kan göra mer.

Vad menar de egentligen? Sitter vevarmen kvar? Båda, eller bara den ena?

//Anders

Vevpartiproblem
Om bultskallen är runddragen måste man väl borra ur bulten och pilla dän gängresterna. Ett halvdelikat jobb som kräver både precision och tid.

Om det nu inte räcker att bara borra bort själva skallen på bulten.

I värsta fall får man väl klyva veven.

Hade du tänkt skrota det gamla vevpartiet spelar det ju ingen roll om det gamla går sönder lite väl mycket vid demonteringen?

*ARL* Cykel borde fixa detta åt dig kan man tycka, har de meckat sönder skruven torde det vara deras ansvar att fixa till det efteråt. Var bulten i tveksamt skick innan de började skruva på den borde de ha kontaktat dig med den informationen och sagt typ; Går det åt h-vete är det på ditt ansvar, vi törs inte skruva på den.

Så skulle jag sköta det som cykelmeck för att ha ryggen fri i varje fall.

Vevpartiproblem
the_TnT:

Jo, jag hade gjort samma sak som mek men ingen ringde tyvärr. Det är bara så värdelöst tråkigt att behöva bråka om en sån sak, det hade varit otroligt mycket trevligare om J*R*A Cykel sagt att dom fixar till det och inte som nu att dom inte kan göra något...speciellt eftersom jag har fått ett fast pris på att få det bytt och att Cykloteket som sagt skulle ha en mindre förmögenhet för att göra jobbet...

Plus att jag hade tänkt att spara vevpartiet till ett senare cykelbygge till min flickvän. Det var inte det minsta slitet och helt funktionellt (även fast det var ISIS :) )

Vevpartiproblem
Det finns ett antal gamla trådar om trasiga skruvskallar, grispitt brukar vara universalmedicinen. Se till att få fast den ordentligt, sen är det bara en fråga om att ha en tillräckligt lång rörbit som förlängare på nyckeln.

Vevpartiproblem
De verkar ju suga måste jag säga, jag skulle inte låta dem pilla vidare på hojjen!! Det slutar väl med att de spräcker ramen..
Jag skulle ha krävt något i gengäld, och hänvisat till den goodwill man bör ha som företagare. och sen fixat det själv eller lämnat till Cykloteket för åtgärd de har ju koll i alla fall

Tillbaka
Topp