Vi som redigerar OpenStreetMap

Ett misstag flesta nybörjare gör att de tror att satellitbakgrunder stämmer postionsmässigt. Vilket är fel. Alla satelliter har ett mindre eller större positionsfel. Bakgrundsbilden måste postionskorrigeras/kalibreras för att nya objekt man lägger till (vägar, byggnader etc) ska hamna rätt. Detta gäller oavsett vilken editor man använder (webb/ID, JOSM etc.)

Den enda källan som har korrekta bakgrundsbilder är Lantmäteriets "Min karta", där flygbilderna ligger rätt. Om man använder GPS så har också alla dessa ett positionsfel.

@atorger har i en annan tråd postat ett inlägga som jag tycker det bör länkas till även här

Oj den här tråden har jag helt missat. Jag och Msiipola ovan har jobbat rätt mycket med NVDB-import.

Jag är dock en periodare och i och med att jag detaljerat färdigt för Storuman Gravel XL-bansträckningen så tar jag nu en paus som brukar bli några månader till ett halvår tills jag får ett nytt kartläggningsryck. Min plan för närmsta året är att bli klar med NVDB-genomgång för Norrbotten (Haparanda och Kiruna kvar, övriga kommuner har jag gått igenom). Sen om jag orkar ska jag börja jobba med ett kolla-skillnader-mot-senaste-NVDB-skript så att man kan gå igenom kommuner som man gått igenom för något år sedan och hitta var det skett förändringar så man kan hålla i synk.

I teorin ska "the crowd", alltså enskilda kartläggare som kartlägger bara litegrann nu och då, kunna hålla kartan i synk bara man har grovmappat, och det funkar hyfsat bra i tättbebyggda områden, men det uppstår alltid luckor här och var så en mer strukturerad synkning är nog bra att göra nu och då.

Att vi inte började med ett bara-ändra-skillnader-skript är att innan man gjort första NVDB-synkningen är det så mycket som behöver uppdateras och justeras att man inte tjänar på att bara kolla igenom vissa vägar, man behöver en ordentlig genomgång innan det är aktuellt med inkrementella uppdateringar.

Tillbaka
Topp