Vibrerande bromsar

Vibrerande bromsar
Hej!

Jag har en ny Specialized Camber. Var ute och körde i Hellas idag och efter några kraftiga inbromsningar började bakre skivbroms vibrera och göra ett ljud som nästan spred sig ut i ramen. Någon som vart med om liknande och som har några tips på hur man få bort det.

Skivan verkar sitta fast och även oket.

Vibrerande bromsar
Hej!

Har samma fenomen som min Spec, dock en FSR.

Detta gäller frambromsen. Man kan se hur hela dämparen vibrerar :/

Vad har du för bromsar på din Broder?

Vibrerande bromsar
Min bakbroms är lika ouppfostrad, hoppas det bara är en fråga om att köra in det. En Avid det också (juicy 3.5). Iofs en skitbroms som ska bytas ut men ändå. Inget som verkar sitta löst.
Posta om ni hittar ngn lösning.

Vibrerande bromsar
Har haft så på mina avid elixir 5 nu ett bra tag. Det mer eller mindre hugger när man bromsar för länge. Har kört med XT-skivor till detta.
Köpte nu nukeproof-belägg och satte i istället. Gjorde rent skivor samt belägg med bräkleen och sen ett tunt lager aluminiumpasta på beläggens baksida. Funkar klockrent nu.

Vibrerande bromsar
Jag har Juicy 5 och min frambroms får gaffeln att vibrera, det enda som har hjälpt är att slipa lite på beläggen med grovt sandpapper men detta måste göras en gång i veckan och det hinns inte alltid med.
Har läst en del på nätet om just detta problem med avids bromsar, både juicy och elixir. Det vanligaste verkar vara "turkey wobble" på bakbromsen. En del har tejpat fast blyvikter på oket för att bli av med problemen.
Kan det ha att göra med alla brickor för centreringen?

Vibrerande bromsar
På bilar brukar det kunna uppstå när bromsen inte får tillräcklig kylning. Vet inte om det blir motsvarande på cyklar. Bromsskivorna blir i vart fall jäkligt heta. Nästa steg är att bromsoljan blir för varm och då tappar man mycket av bromsverkan. Fast det tror jag är osannolikt att det skulle inträffa på cykel.

Min Formula-broms beter sig lika sant till och från. Senast idag, fast då upplevde jag att det snarare pga att bromsen skulle vara kall, men jag vet inte. Det var i början av turen och sen försvann det.

Funderar på att byta klossar och eventuellt skivor för att se om det blir bättre.

/Freddo

Edit: Hata mobila rättstavningsprogram..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp