Vibrerande framgaffel

Ollzk

Medlem
Vibrerande framgaffel
Har en Vitus Mach 3 sedan ett år tillbaka. Den har alltid vibrerat, vobblat vid bromsning med frambromsen. Har kollat styrlager, hållt i broms vid stillastående o vickat så att inget känns löst osv, inget glapp osv.. Har gjort såhär sedan ny. Skruvat av och på skivan och justerat bromsok också. Märkte då jag tog av hjulet att själva skivan glappar någon millimeter när jag rör den fram och tillbaka och håller själva hjulet stilla - likadant på bakskivan, är det lite glapp normalt sett på Centre-lock? Har skruvat fast den hårt (HÅRT) vilket minskade vibrationerna lite, vågar inte dra åt den hårdare. Bromsen tar som en gud och inget gnissel men vibrationerna förstör ju körglädjen en gnutta.. Någon som har något bra svar tips på att minska vibrationerna? Med vänlig hälsning Ollzk

Vibrerande framgaffel
Ollzk sa:
Har en Vitus Mach 3 sedan ett år tillbaka. Den har alltid vibrerat, vobblat vid bromsning med frambromsen. Har kollat styrlager, hållt i broms vid stillastående o vickat så att inget känns löst osv, inget glapp osv.. Har gjort såhär sedan ny. Skruvat av och på skivan och justerat bromsok också. Märkte då jag tog av hjulet att själva skivan glappar någon millimeter när jag rör den fram och tillbaka och håller själva hjulet stilla - likadant på bakskivan, är det lite glapp normalt sett på Centre-lock? Har skruvat fast den hårt (HÅRT) vilket minskade vibrationerna lite, vågar inte dra åt den hårdare. Bromsen tar som en gud och inget gnissel men vibrationerna förstör ju körglädjen en gnutta.. Någon som har något bra svar tips på att minska vibrationerna? Med vänlig hälsning Ollzk[/quo

Att det är glapp i rotationsriktningen med centerlock montering har jag på min, och även andra jag har kännt på, utan att det har haft någon betydelse för funktionen.
Dock inga vibrationer
Kan det vara så att det är friktionen mellan skiva och belägg du upplever som vibrationer?
Bytta belägg har du säkert redan gjort.

Senast ändrad:
Vibrerande framgaffel
Lyckades inte bifoga film där man ser hur glappet blir när jag roterar skivan fram o tillbaka.. Men som sagt såhär är det på bakskivan också. Muttern säger 40nm - läste på ett random forum att det motsvarar ca 4kg i änden på en 1m lång hävstång .. Det är ju inte värst mycket och då krävs det inte mycket handkraft för att få skivan att "vicka".. Men jag ska testa att byta klossar i dagarna och se om det är felet

Bilagor

• IMG_20190325_174330.jpg
    IMG_20190325_174330.jpg
    474.8 KB · Besök: 47
  • IMG_20190325_174349.jpg
    IMG_20190325_174349.jpg
    278.7 KB · Besök: 53
  • IMG_20190325_174353.jpg
    IMG_20190325_174353.jpg
    324.9 KB · Besök: 55
  • IMG_20190325_174438.jpg
    IMG_20190325_174438.jpg
    230.4 KB · Besök: 43
Vibrerande framgaffel
Hej.. Troligen så har du en vibrerande gaffel, vad du än gör. Ibland hittar man dom på nätet. Det sitter en Easton EC90X på min cx, den är känd för att vibrera vid inbromsning, å då är det bara cantileverbromsar på.. mvh borano20

Vibrerande framgaffel
martinmalmberg sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Jag kan inte i mitt liv förstå varför en del tycker om centerlock. Riktigt skitlösning.

Håller med om det,
Finnsns det några fördelar?

Några gram lättare, tror jag.
Och kanske mindre bultar att dra för cykeltillverkaren och butiker?

Jag är glad att jag har köpt fyra cyklar med 6-bult och bara en med centerlock (pendlarhoj med navdynamo var svårt att hitta utan centerlock).

Vibrerande framgaffel
40 NM är rätt mycket. Hur ofta har du en 1m hävstång?

Börja med att dra fast skivorna med angivet moment med en momentnyckel.Om du kan vicka skivorna med handkraft när hjulet är löst sitter de inte fast.

Vibrerande framgaffel
Ända problemet jag haft med centerlock var när jag glömde köpa låsring för 15mm axel (vevarmsverktygsvarianten) och skivorna kom med låsring för 12mm (kassettverktygsvarianten) så jag fick sno låsringen från det gamla framhjulet i väntan en ny.
Tycker det känns som en smidigare lösning och kör det på samtliga hjul med skivor.

Vibrerande framgaffel
Bengt-re sa:
Enkelt och problemfritt? Jag begriper inte vad folk ser med 6-skruvar. En riktig skitlösning.

Tjena!

Vad är det för nackdel med sex skruvar? De flesta fordon har en liknande fastsättning av sina bromsskivor.
Var ute på en runda för några år sedan där en kille lyckades dynga till skivan så den såg ut som ett L. Han hade sexbultat så det var bara att skruva bort skivan och cykla hem, med CL så hade vi fått vålda skivan såpass rak att den kunnat passera gaffeln, dessutom behövt montera bort bromsoket. För vem f-n kör omkring med ett verktyg för CL i väskan?
Glappar gör det titt som tätt också. Nej jag ser verkligen ingen fördel alls med det.

Vibrerande framgaffel
Kneecap sa:
Bengt-re sa:
Enkelt och problemfritt? Jag begriper inte vad folk ser med 6-skruvar. En riktig skitlösning.

Tjena!

Vad är det för nackdel med sex skruvar? De flesta fordon har en liknande fastsättning av sina bromsskivor.
Var ute på en runda för några år sedan där en kille lyckades dynga till skivan så den såg ut som ett L. Han hade sexbultat så det var bara att skruva bort skivan och cykla hem, med CL så hade vi fått vålda skivan såpass rak att den kunnat passera gaffeln, dessutom behövt montera bort bromsoket. För vem f-n kör omkring med ett verktyg för CL i väskan?
Glappar gör det titt som tätt också. Nej jag ser verkligen ingen fördel alls med det.

Har aldrig glappat för mig och skrotar man skivan lossar man oket och sätter upp det med buntband - det fungerar i min värld.

Vibrerande framgaffel
Jag erfor samma problem med min cykel, det berodde på att bromsklossarna tog en bit in på ”stagen” som går mot centrum. Alltså bromsade man på mer yta när ett ”stag” gick förbi klossarna.

Prova kanske med en annan skiva, typ shimano deore, de är ganska höga.

Annars skulle jag försöka lista ut vilken frekvens vibrerandet sker med och dra slutsatser av det. Sker vibrationerna en gång per varv? Sex gånger per varv? Åtta gånger per varv?

Vibrerande framgaffel
Jag tror inte det har med bromsskivan att göra, är likadant på min foxgaffel. Jag tror att det har att göra med att gaffeln inte är tillräckligt styv iochmed att det är rätt starka krafter det handlar om när man bromsar.

Vibrerande framgaffel
NickPick sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:
Det verkar bra och problemfritt med såna däringa skivbromsar...
Nä, de är inget vidare.... men på saltpendlare och mtb fyller de en funktion även om de är mer underhållskrävande än en nyfödd bebis....
Jag undrade just när forumets farbröder skulle börja med sitt sedvanliga antiskivbromstrams.
#savetherimbrake
Håller med. Vi har skivbromsen att tacka för mycket. Utan den och en fjärdedel av alla trådar skulle vara borta, och utan hydraulik så försvann ytterligare en fjärdedel. Hade ju varit ett rätt öde forum.

Vibrerande framgaffel
emmer sa:
NickPick sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:
Det verkar bra och problemfritt med såna däringa skivbromsar...
Nä, de är inget vidare.... men på saltpendlare och mtb fyller de en funktion även om de är mer underhållskrävande än en nyfödd bebis....
Jag undrade just när forumets farbröder skulle börja med sitt sedvanliga antiskivbromstrams.
#savetherimbrake
Håller med. Vi har skivbromsen att tacka för mycket. Utan den och en fjärdedel av alla trådar skulle vara borta, och utan hydraulik så försvann ytterligare en fjärdedel. Hade ju varit ett rätt öde forum.

+42

Och 1965 debuterade skivbromsar fram på Volvo Amazon, dock några år tidigare på Sport-modellerna och P1800. Fantastiska fakta, fantastiska bilar.

Vibrerande framgaffel
Rt10 bromsskivor?
Jag bytte hjul nyligen med sådana skivor och fick oxå skakande gaffel. Hade andra skivor innan och då var det inga problem.

/T

Vibrerande framgaffel
Har bytt från 160 till 180 skiva med distans på bromsok, samma problem på båda. Ska försöka justera lite i dagarna och se om det hjälper.

Vibrerande framgaffel
tmalm sa:
Rt10 bromsskivor?
Jag bytte hjul nyligen med sådana skivor och fick oxå skakande gaffel. Hade andra skivor innan och då var det inga problem.

/T

Tack för infon! Jag har en vibrerande gaffel med RT10 skiva. Vet du vilka skivor du hade innan? Byte till RT30 eller RT54 kostar nästan ingenting.

Vibrerande framgaffel
Jag hade problem med att en cykel vibrerade vid inbromsning bak, testade allt innan jag läste något om att det kan ha att göra med att ramen resonerar i vissa frekvenser vid inbromsning. Lösningen är att buntband av/tejpa mer gods nära bromsfästet (i mitt fall en bit, typ 5 cm, armeringsjärn). Fick bort vibrationerna helt. Kan vara värt ett försök?

Vibrerande framgaffel
Berk sa:
tmalm sa:
Rt10 bromsskivor?

/T

Tack för infon! Jag har en vibrerande gaffel med RT10 skiva. Vet du vilka skivor du hade innan? Byte till RT30 eller RT54 kostar nästan ingenting.

Tror det är fourmulaskivor av anständig kvalisort.
Enl Sixten är allt sämre är rt66 kattskit och jag anar att han har rätt i det.
(billigare än rt66 får bara använda organiska belägg medan 66 och uppåt får ha både organiska och sintrade belägg)

/T

Vibrerande framgaffel
Min vibrerande gaffel har en centerlock nav och organiska belag, so blir det RT64 (eller är den också kass?).
Familjen har 4 cykel med SRAM skivor, alla utan problem.

Tillbaka
Topp