[Video] Fatpack Invitational 2018
Jag har varit sugen att prova sån där Packraft sedan Yonna startade sin episka tråd om just det, och har tillbringat vintern med att spåna på ett heldagsäventyr med cykel och paddling. Kaxigt trodde jag mig kunna få ihop minst tio set och arrangera ett lopp med två klasser; en öppen med logistikhjälp (och kanoter och valfri cykel) och en invitational med självförsörjning, packraft och fatbike. Det visade sig för svårt, erftersom fatbikes visst upphört att existera på Sveriges(sälens) hyrfirmor. Istället fick det bli en utflykt för att testa konceptet. Vi lyckades samla ihop fem cyklar, och fick låna fyra packrafts av hjälten Martin/Packraft Sweden (egentligen flera men jag vågade inte, tänk om nån blivit över). I sista minuten fick vi med en femte deltagare som fick ordna eget flytetyg. Han löste en madrass ovanpå en leksaksgummijolle. Knappast optimalt men det höll hela vägen och vi andra hade nåt att garva åt.
Utflykten planerades till 2 juni, eftersom det var snörekord i vintras trodde jag det skulle krävas fatbikes att ens komma över fjället och att vårfloden skulle göra paddlingen intressant. Istället blev det knastertorra stigar och lågvatten i sol och trettio grader som skapade utmaningen. Vi kom iväg halv tio på morgonen och kom i mål runt nio på kvällen, två av fem körde hela sträckan tillbaka till Lindvallen. Då hade vi cyklat ca 40 km och paddlat 15 km. Paddlingen skedde alltså i lågvatten, det var lite bökigt att ta sig fram emellanåt. Det gick, men tog ca fem timmar. Hade räknat med typ två.
Nu skissar jag på att göra allvar av detta till nästa år, som tävlingsform är det bara löjligt men det kan ju vara kul i sig, och som dagsutflykt var det tamejfan svårslagbart!