Vidrigaste landsvägsbacken i Stockholm?

Klevaliden och Taberg har övertygat mig om att det inte går att ersätta höjdmeter utan nedförsbacke emellan med korta branta backar många gånger om, även om det är bättre att ha gjort det än att inte ha klättrat alls som förberedelse.
TLDR: var är närmsta backarna med minst 100 höjdmeter utan betydande nedförsbackar e.d., säg snittlutning på minst 5%, helst mer, från Stockholm. "I" Stockholm finns det inte, det vet jag. ??
Antar att den här till stor del är grus:

Norrköpingsborna har säkert mer info om den? Har inte varit i dem där trakterna själv men när jag kollar på Google Maps och Strava tycker jag vägarna öster om Kolmården ser trevligt kuperade ut, men ändå svårt att hitta segment som uppfyller din profil.

Antar att den här till stor del är grus:

Norrköpingsborna har säkert mer info om den? Har inte varit i dem där trakterna själv men när jag kollar på Google Maps och Strava tycker jag vägarna öster om Kolmården ser trevligt kuperade ut, men ändå svårt att hitta segment som uppfyller din profil.
Ågelsjön! Där har jag ju varit några gånger, en gång t o m för att cykla, är det vägen som man tar för att komma åt början av enduroslingorna? Den har jag för mig var grus från parkeringen, men minns inte om den var det redan innan.
Många höjdmeter är det iallafall, oavsett underlag ?

DEt finns en backe på Brakmarsvägen mot Vissvass, som är 180 meter och 13,1%. Det utmärkande med denna är att den är helt jämnbrant, dvs.13% genom varenda tramptag hela segmentet. Det är väl den backen jag tycker är värst på alla mina rundor på Södertörn där jag håller till. Segmentet heter "Vissvassbacken-söderut" på Strava. Nämner den för jag har aldrig sett den nämnas i de här backtrådarna.

DEt finns en backe på Brakmarsvägen mot Vissvass, som är 180 meter och 13,1%. Det utmärkande med denna är att den är helt jämnbrant, dvs.13% genom varenda tramptag hela segmentet. Det är väl den backen jag tycker är värst på alla mina rundor på Södertörn där jag håller till. Segmentet heter "Vissvassbacken-söderut" på Strava. Nämner den för jag har aldrig sett den nämnas i de här backtrådarna.
Hemmaplan för mig. Den känner jag väl till. Satsar man där och håller bra kadens kan man trötta ut sig. För den som inte cyklat där så kan jag tipsa om att det finns en grusväg som knyter ihop Vissvassvägen och Åvavägen.

Kör backintervaller där några gånger om året. Precis lagom lång och precis lagom brant för att kunna vara totalslut på toppen. Vill minnas att Valhall körde tempo från Tyresö slott med vändpunkt i Vissvass och passerade därmed den backen.

Det är den som passerar en parkeringsplats halvvägs och där Brakmaren-klippan ligger på andra sidan toppen?
Edit: Ja, det är den. 24 hm.

Den på Brakmarsvägen är brant men inte särskilt vidrig, man (jag) kan just blåsa uppför den med maxeffekt (säger jag som har nästan hälften av mitt liv bott i regionen där högste punkten var mindre än hälften av det). Riktigt fin cykelväg dock! Jag tycker att Villavägen (#180) är vidrigare.

Kör backintervaller där några gånger om året. Precis lagom lång och precis lagom brant för att kunna vara totalslut på toppen. Vill minnas att Valhall körde tempo från Tyresö slott med vändpunkt i Vissvass och passerade därmed den backen.
Kan tänka att den är idealisk för intervaller i och med att den är jämnbrant :)

Tillbaka
Topp