vikbart eller med tråd?

vikbart eller med tråd?
Ett däck med ståltråd (ej vikbart) istället för kevlartråd (vikbart) håller ett stadigare grepp mot fälgkanten så att däcket inte kan röra sig vid t.ex kraftig inbromsning. Det är ju egentligen bara relevant vid riktigt lågt lufttryck och riktigt hård bromsning med däck som har riktigt mycket grepp. Alltså, Downhill t.ex... och därför i princip alla DH-däck har kanttråd av stål. (Inte för att jag tror någon skulle få kevlartråd att släppa från fälgkanten vid inbromsning heller, för den delen...)

I övrigt. Vikt.

vikbart eller med tråd?
jag tycker att kanttråd är bättre, de sitter fast på hjulen. När jag har fått punka på mina vikbara schwalbe däck så brukar däcket kränga av sig själv innan man har stannat, desstuom är det ett h-e att sätta fast det igen, fälgen vill trilla ut hela tiden

vikbart eller med tråd?
Jag kommer aldrig köra vikbara däck igen efter dagens downhillpass. Provade att köra ful-UST på downhillen idag. Vanligt däck med kevlartråd, UST-fälg och notubesvätska. Körde ganska lågt tryck för att utnyttja fördelarna av grepp och genomslagstålighet. Funkade riktigt bra tills det tog tvärstopp. I landningen efter ett dropp på kanske 1,5m i rätt bra fart så satte jag i framhjulet något snett i den riktning jag ville styra åt (brukar nästan alltid göra så för att få en bra linje) men denna gången hörde jag bara ett högljutt "PANG" precis när framhjulet tog i marken, framdäcket bara flög av fälgen och jag totalskrotade och gjorde kullerbyttor ned för stenar och skit in i ett träd. Kommer aldrig lita på däck utan riktig kanttråd igen. Dom däcken kommer få samla damm i garderoben tills jag glömt bort dagens händelse.

vikbart eller med tråd?
Neo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kommer aldrig köra vikbara däck igen efter
> dagens downhillpass. Provade att köra ful-UST på
> downhillen idag. Vanligt däck med kevlartråd,
> UST-fälg och notubesvätska. Körde ganska lågt
> tryck för att utnyttja fördelarna av grepp och
> genomslagstålighet. Funkade riktigt bra tills det
> tog tvärstopp. I landningen efter ett dropp på
> kanske 1,5m i rätt bra fart så satte jag i
> framhjulet något snett i den riktning jag ville
> styra åt (brukar nästan alltid göra så för
> att få en bra linje) men denna gången hörde jag
> bara ett högljutt "PANG" precis när framhjulet
> tog i marken, framdäcket bara flög av fälgen
> och jag totalskrotade och gjorde kullerbyttor ned
> för stenar och skit in i ett träd. Kommer aldrig
> lita på däck utan riktig kanttråd igen. Dom
> däcken kommer få samla damm i garderoben tills
> jag glömt bort dagens händelse.

Vad har du för däck med kevlartråd som är DH-värdiga?

vikbart eller med tråd?
OK. Läst och tagit till mig.

Vikbart låter bra efter att ha läst en massa "däcktips" osv men om man har studentekonomi, vad finns det då för bra kantrådsdäck att köpa?

De som satt orginalmonterade på min scott har fungerat bra, inte haft en enda punka heller och sidoväggarna är tunna.
Men vad kan man hitta för något prisvärt att ersätta med?

vikbart eller med tråd?
Ska du köpa conti så är det vikbart som gäller, annars får du inte "black chili"-gummit som alla hyllar, utan de vnaliga puckarna, som sägs bli fruktansvärt hala på fuktigt underlag

vikbart eller med tråd?
Ja, ser att det är race kiing som har black chili, och det skiljer 200g på stålkant och vikbart.
Vilken djungel!
Jag tycker det är vått allt som oftast här i gbg-området...

vikbart eller med tråd?
Det räcker inte med bara vikbart för att du ska få Black Chili, du måste även upp på SuperSonic-varianten, det är den enda med Black Chili-gummit. Den vanliga vikbara, har samma gummi som den icke-vikbara med stålkant.

vikbart eller med tråd?
OskarH skrev:
> Vad har du för däck med kevlartråd som är
> DH-värdiga?

Specialized Chunder. Dom satt orginalmonterade på demo 7an. Tänkte att jag skulle ge dom en chans efter 3 år i garderoben, men dom åker tillbaka.

Tillbaka
Topp