Vikt komplett cykel

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Vikt komplett cykel
Vad ingår i vikten som tillverkare anger på komplett cykel? Sadel? Trampor? Däck? Styre? :)

Orsaken till min undran är att min dotter fick sin Cinelli levererad igår. Av Cinelli (och säljaren) angiven vikt är 8,1 kg.

Dottern köpte minsta storleken och med original trampor (följde med köpet) väger cykeln in på ca 9,6 kg. Jag menar 8,1 kg vs 9,6 kg, det är ett "påslag" om nästan 20 %.

Hur väger tillverkaren egentligen?

Vikt komplett cykel
1888 skrev:
-------------------------------------------------------
> På samma sätt som bilindustrin mäter
> bränsleförbrukningen på sina bilar?

Väger man cykeln med förtejpade dörrar? ;)

Vikt komplett cykel
Kom igen nu kids; seriöst. Jag menar, det är ganska bedrägligt att höfta en önskad vikt. Köper man ett kg potatis vill man ju ha ett kg potatis, eller hur? Nu spelar det inte så stor roll för en till-och-från-vardagscykel men lägger jag 30 000 - 35 000 kr i syfte att träna/tävla seriöst så vill man ju veta hur tillverkaren väger.

Vikt komplett cykel
Gubbcyklist skrev:
> Kom igen nu kids; seriöst. Jag menar, det är
> ganska bedrägligt att höfta en önskad vikt.
> Köper man ett kg potatis vill man ju ha ett kg
> potatis, eller hur? Nu spelar det inte så stor
> roll för en till-och-från-vardagscykel men
> lägger jag 30 000 - 35 000 kr i syfte att
> träna/tävla seriöst så vill man ju veta hur
> tillverkaren väger.

Tyvärr fejkar nog en del, andra brukar uppge hur de väger. Medans många vägrar uppge vikt...

Vikt komplett cykel
Har tillverkaren ett nummer? Ring och fråga hur de väger och om du inte får samma resultat får de skicka kolfibersaker tills det stämmer.

Vikt komplett cykel
Jag gissar på att de väger i minsta storleken och utan pedaler om inget annat anges. Men 20% diff är rätt mycket och det är minsta storleken ni köpt.

Vikt komplett cykel
freddan skrev:
> 30-35000 för 9kg? Låter som en PREMIUM-cykel..

Det var bara ett exempel. Förlåt, det var jag som uttryckte mig oklart. Dotterns cykel är en Cinelli Mystic (singlespeed) som inte kostar 30-35 000 kr. Vad jag menar är att man skulle ju bli bra mycket mer besviken över en felaktigt viktuppgift om man betalar mer och är mer seriös med sitt cyklande.

hm: vad jag väger cykeln med? En våg. Om du menar med vilken utrustning; komplett med pedaler, pedal-straps, reflex bak. Det var egentligen detta min fråga handlar om. Vilken utrustning ingår i viktuppgiften? Eftersom pedaler och sadel ofta är delar som man väljer efter person misstänker jag att angiven vikt är utan just dessa delar. Cinelli säger dock på sin hemsida att angiven vikt är "complete bike".

Men som sagt, dottern ska inte vinna TdF eller något annat lopp så för henne spelar det inte så stor roll. För hennes farsa dock ... ;)

Vikt komplett cykel
9,6 kg även med trampor låter väldigt mycket. Cyklar i 10k klassen med skithjul och Tiagra brukar numera hamna här.

Är du helt säker på att din våg väger rätt? Är du helt säker på att det följde med rätt hjul?
Bara på hjulen kan drygt ett kilo diffa.

Vilken modell är det och vart har du köpt cykeln?

Vikt komplett cykel
Det normala är att väga cykeln utan pedaler men med specad sadel.
Reflexer och pedaler ska inte väga så mycket...

Sitter det skärmar på?

Senast ändrad:
Vikt komplett cykel
Nåt man har lärt sig genom åren är att angiven vikt nästan aldrig stämmer på ramar / kompletta cyklar. Även de ramar och cyklar som skickas till press har inte helt sällan smärre ändringar mot produktionsramarna vilket brukar ge optimistiska vikter.

Vikt komplett cykel
vore intressant med en rättslig prövning angående hävning av köpet då varan ej stämmer överens med vad som uppgivits.

att man cyklat iaf ngn månad på cykeln innan man upptäckt felaktigheterna bör inte förta köparen rätten att häva köpet.

Vikt komplett cykel
Skriver tillverkaren vikten så är det ju med delarna som ingår. Generellt allt utom pedaler men beror ju på cykel. Allt i specen skall vara med i vikten, annars är det konstigt

Vikt komplett cykel
Om du har vägt rätt, tycker jag detta borde vara laglig grund för att få häva köpet. Känns inte acceptabelt att betala 10k för att få en 8kg och så fick man en 10kg. Det är inte småpotatis.

Vikt komplett cykel
Miyata: Modellen är Bootleg Mystic utan skärmar, stöd, pakethållare, lampor. Cinelli anger att det är "egna" fälgar fast det finns en dekal "Alexrims" på fälgen. Jag vet faktiskt inte vilken modell.

Visst, jag har mätt med en badrumsvåg men en ganska bra sådan (har en gång i tiden kontrollvägt med vikter). Definitivt inte upp emot 20 % fel, även om jag skulle önska det när jag ställer mig på vågen. Dottern fick ställa sig på vågen med och utan cykel, skillnaden blev cykelns vikt.

Här är Cinellis spec:

Colour NERO BOOTLEG
Sizes (C-T) 47 - 50 - 52 - 54 - 56 - 58 cm
Tube set COLUMBUS Alloy Custom 6061 T6
Fork COLUMBUS Carbon 1 -1/8” Aluminium Steerer
Head Set COLUMBUS Compass 1-1/8"
Stem CINELLI Ant Ø 31,8
Handlebar CINELLI Lola Ø 31,8
Tape CINELLI Cork
Seat Post CINELLI Mystic Ø 27,2 mm
Crank Set CINELLI 46t 165/170 mm
Free-Wheel 18 Teeth FreeWheel /17 Teeth Fixed Cog
BB shell FSA
Chain KMC
Brakes TEKTRO
Wheel BOOTLEG 38 mm Rims
Tyres KENDA Criterium Endurance 700x25 mm
Saddle CINELLI Unicanitor CMX
Pedals NW
Accessories CINELLI Kinks Straps
Weight 8,1 Kg complete bike

Vikt komplett cykel
DaK skrev:
> Varför klaga! Betala för 8,1 kg och få 9,6 kg
> tycker jag låter som en bra affär!

Less is more?

Vikt komplett cykel
Man kan ju göra som Giant också:

"The most accurate way to determine any bike’s weight is to have your local dealer weigh it for you. Many brands strive to list the lowest possible weight, but in reality weight can vary based on size, finish, hardware and accessories. All Giant bikes are designed for best-in-class weight and ride quality."

Vikt komplett cykel
Gubbcyklist skrev:
> Vad ingår i vikten som tillverkare anger på
> komplett cykel? Sadel? Trampor? Däck? Styre? :)
>
> Orsaken till min undran är att min dotter fick
> sin Cinelli levererad igår. Av Cinelli (och
> säljaren) angiven vikt är 8,1 kg.
>
> Dottern köpte minsta storleken och med original
> trampor (följde med köpet) väger cykeln in på
> ca 9,6 kg. Jag menar 8,1 kg vs 9,6 kg, det är ett
> "påslag" om nästan 20 %.
>
> Hur väger tillverkaren egentligen?

Har säljaren och företaget angivet 8,1 kg så är det vad den skall väga, visst att det kan diffa med något 100g plus minus, men 1,5 kg var väl lite väl mycket.
Tycker du absolut skall ta en diskussion med säljaren och ifrågasätta hans uppgifter, då säkert att vikten var en punkt han tog upp för att ni skulle bli imponerade och intresserade av hojen.

Lycka till

/Fritz

Vikt komplett cykel
En badrumsvåg kan nog visa ganska fel på så låga vikter. Du bör nog väga med en våg anpassad för 0-30kg innan du reklamerar köpet.

Vikt komplett cykel
Vad har du fått för däck på cykeln?

Däcken i specen väger runt 300g per styck, har sett att cykeln säljs med Schwalbe Marathon hos en del, då med viktspec 10kg, Marathon väger 970g /st....

Jag utgår ifrån att du väger cykeln på badrumsvågen medans du står på vågen och håller i cykeln.

Senast ändrad:
Vikt komplett cykel
Gubbcyklist skrev:
> Vad ingår i vikten som tillverkare anger på
> komplett cykel? Sadel? Trampor? Däck? Styre? :)
>
> Orsaken till min undran är att min dotter fick
> sin Cinelli levererad igår. Av Cinelli (och
> säljaren) angiven vikt är 8,1 kg.
>
> Dottern köpte minsta storleken och med original
> trampor (följde med köpet) väger cykeln in på
> ca 9,6 kg. Jag menar 8,1 kg vs 9,6 kg, det är ett
> "påslag" om nästan 20 %.
>
> Hur väger tillverkaren egentligen?

Vikten som anges brukar vara för minsta storleken utan pedaler och flaskställ. Så jag skulle säga att även utan pedaler så väger din dotters hoj helt för mycket. Jag skulle definitivt inte acceptera det. Kan det vara att affären har satt på tyngre (billigare) hjul.

Är du säker att din våg visar rätt förresten? En personvåg som är gjort för att väga personers vikt (60-100kg) är inte särskilt exakt i den lägre änden av skalan.

Vikt komplett cykel
Miyata: Däcken som sitter på är angivna Kenda Endurance.

Ja, jag jag vägde dottern med och utan cykel.

Nä, jag får ta och skaka fram en dokumenterat rättvisande våg.

Att säljaren skulle leverera cykeln med andra än angivna (tyngre) hjul tar jag för osannolikt. Jag ska skriva till säljaren och be dom kommentera vad jag funnit

Vikt komplett cykel
marr skrev:
> 1888 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På samma sätt som bilindustrin mäter bränsleförbrukningen på sina bilar?
>
> Väger man cykeln med förtejpade dörrar? ;)

Japp och olackade ramar. D.v.s. man gör det så bra man bara kan få till det. Och alltid i storlek XS eller på sin höjd S.

Vikt komplett cykel
mikaeljc skrev:
> En badrumsvåg kan nog visa ganska fel på så
> låga vikter. Du bör nog väga med en våg
> anpassad för 0-30kg innan du reklamerar köpet.

Kapar tråden lite, vad rekommenderar ni för cykelvåg. Snackar vi typ fiskevåg som den här ?http://www.clasohlson.com/se/Digitalvåg-Berkley/Pr315281000

Vikt komplett cykel
Jag tror inte heller du kan lite exakt på din våg.

Jag har en likadan som hm länker här ovanför. Den stämmer precis.
Vägde väska hemma 14,7kg och samma på flygplatsen. Det kändes bra.

Tillbaka
Topp