Viktminskningstråden hösten 2012

Jag har gått ner 3 kg på 3 veckor (från 85 - 82 kg). Helt oväntad bieffekt av att sluta röka och börja träna. Äter som vanligt ungefär. Prövar att få i mig lite mer frukt och grönt än innan. Går jag ner ytterligare 3 kg kommer jag väga mindre än jag gjort på många år. :D Coolt!

glöm inte att fota er innan viktnedgången börjar så det finns något att se tillbaka på när målet är nått. kan vara en motivator att inte ge efter för frestelser att se sig själv otränad. :)

Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har gått ner 3 kg på 3 veckor (från 85 - 82
> kg). Helt oväntad bieffekt av att sluta röka och
> börja träna. Äter som vanligt ungefär. Prövar
> att få i mig lite mer frukt och grönt än innan.
> Går jag ner ytterligare 3 kg kommer jag väga
> mindre än jag gjort på många år. :D Coolt!

Hur lång är du?

geologen skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har gått ner 3 kg på 3 veckor (från 85 -
> 82
> > kg). Helt oväntad bieffekt av att sluta röka
> och
> > börja träna. Äter som vanligt ungefär.
> Prövar
> > att få i mig lite mer frukt och grönt än
> innan.
> > Går jag ner ytterligare 3 kg kommer jag väga
> > mindre än jag gjort på många år. :D Coolt!
>
> Hur lång är du?

jättelång :) Enochåttiotreochenhalv (183,5)

Det här är ju helt sjukt!
Enligt BMI kan jag väga 62,5 kg utan att vara underviktigt. Med mina 183,5 cm hade jag varit smal som en pinne. Så lite har jag inte vägt sen tidigt tonår. Min bästa vikt - då jag mådde absolut som bäst och kände mig piggast och mest tillfrads med min fysik var när jag vägde 74-78 kg. För 3 veckor sen vägde jag 85 kg och enligt bmi skulle jag då vara överviktig :o Kände mig långt från överviktig men kanske är jag en fläskfia då ;)

http://www.bmitest.se/

Misstänkte det, eftersom du inte alls såg stor ut på den där helbilden på dig i en annan tråd. Men har man fler centimeter att sprida ut vikten på så...

janoshe skrev:
> Jaha ger mig in i detta
>
> Nu 80
> Mål 72
>
> Tänkte använda mig av shapeupclub

Midja 87cm

mattel skrev:
> glöm inte att fota er innan viktnedgången
> börjar så det finns något att se tillbaka på
> när målet är nått. kan vara en motivator att
> inte ge efter för frestelser att se sig själv
> otränad. :)

En höst känns om en väldigt kort period för att minska i vikt, ett halvår borde ju vara rimligare.

en månad, ett halvår, ett år.. ta en bild vid starten så det finns 'bevis' för dig själv hur du såg ut innan nedgången. :)

bigmollo skrev:
> Jag vill hellre ha en bild på dig Mattel, som jag
> kan laminera och ha under kudden.

Vidöppen mun, laminerad på underlakanet i midjehöjd, vore inte det charmigt?

du kan få en när jag har ont i hela kroppen och dreglar efter ett maxtest hos aktivitus. :)

laminerad? jag tänkte mig ett helt lakanset med tryck..

Mitt recept på att gå ner är att träna mycket, tar mig en pezza hamburgare bulle godis när jag känner för det. Men normal fallet är att jag käkar bra mat.

Min träning ser väll ut som följande just nu under en vecka.

4-5h pendlings cykling
2*1h 80% maxpuls
1*2-3h mellanpuls cykling
1-2*40min löp pass.

Jag tror det roligaste är att man kommer i sina gammla snygga kläder nu, även roligare att köpa kläder när man slipper köpa sop säckar. Skall dock byta ut löp passen till styrketräning istället så benen får mer vila. Mår 100ggr bättre också. Ett problem är dock vilodagarna då man klättrar på väggarna av uttråkning.

- ~10kg på 7 månader

skall bli interessant och se vart man slutar gå ner i vikt om man klarar sig igenom vintern med bibehållen träningsnivå.

Börjar närma mig sub80 vilket är mitt första delmål :D

Gah. Tentavecka och dålig disciplin har gjort att vikten blev oförändrad den här veckan.
För övrigt är det extremt otaktiskt att baka bullar veckan innan tentavecka för att det är praktiskt att ha i frysen...

Det fina med att använda lösningar som shapeup är att man kan falla för frestelser bäst man vill, inte riktigt sant. Men när man börjar använda den så börjar man nästan med automatik att lägga om kosten och har man väl gjort det så är mycket vunnet. Jag tror till skillnad från många andra att det folk har problem med är inte frestelser i så stor utsträckning utan vardagsmaten.

När jag har berättat för vänner och bekanta om vissa matvaror så tror dom att man driver med dom nästan. Så vissa rätter har vi i princip raderat från vår matsedel hemma. Sedan har vi fria fredagkvällar och lördagar och söndagsfrukost. Ändå har vi gått ner rätt bra båda två.

/Freddo

Ni vill ha bilder but why? Men just be couse! Bmi testet som jenny länka till är riktigt missvisande sam jag skriv tidigare ang min egen längd och vikt dvs 183/96 så är jag enligt testet gravt över viktig... Jag vid håller försöket med sömn tableter och 2L vatten!
image.jpg

Ps hatar att va på bild fotograf jävlar ska hålla sig bakom kameran så dom slipper va på bild!

Vågen gjorde ett nytt ryck i morse, de första hektona är borta igen ! Stått still i ett år efter att gått ner över 15kg våren-hösten 2011.

Rappa långpromenader passar mig bättre än nöta hundratals kilometer på cykel. Kanske joggingen gör sitt oxå, löper ofta halva sträckan hem.

Ser en ljusning i egna träningen, inte så beroende av trainer när jag gillar jogga ute i kylan/mörkret !

Har gått ner från 86 kg till 79 på ett år ungefär, är 183 cm lång. Ingen bantning, har bara hållit igen på godiset och inte frossat lika ofta samt cyklat mer än tidigare. Kroppen ser mycket bättre ut men är inte helt nöjd än. Jag ska testa 77 kg först, siktar på 1 kg minskning i månaden, jag ska lägga till lite löpning tänkte jag. Kanske blir det 75 kg till våren, då finns det utrymme att klämma i sig mer godsaker på trevliga fik på cykelturerna.
För de som har svårt att låta bli att småäta kan jag rekommendera att man skaffar sig lite gott te, inga kalorier men smakar gott.

etnica skrev:
> Mitt recept på att gå ner är att träna mycket,
> tar mig en pezza hamburgare bulle godis när jag
> känner för det. Men normal fallet är att jag
> käkar bra mat.
>
> Min träning ser väll ut som följande just nu
> under en vecka.
>
> 4-5h pendlings cykling
> 2*1h 80% maxpuls
> 1*2-3h mellanpuls cykling
> 1-2*40min löp pass.
>
> Jag tror det roligaste är att man kommer i sina
> gammla snygga kläder nu, även roligare att köpa
> kläder när man slipper köpa sop säckar. Skall
> dock byta ut löp passen till styrketräning
> istället så benen får mer vila. Mår 100ggr
> bättre också. Ett problem är dock vilodagarna
> då man klättrar på väggarna av uttråkning.
>
> - ~10kg på 7 månader
>
> skall bli interessant och se vart man slutar gå
> ner i vikt om man klarar sig igenom vintern med
> bibehållen träningsnivå.
>
> Börjar närma mig sub80 vilket är mitt första
> delmål :D

Du får nog bli mer konsekvent...i särskrivandet menar jag...

Jenny W skrev:
> Det här är ju helt sjukt!
> Enligt BMI kan jag väga 62,5 kg utan att vara
> underviktigt. Med mina 183,5 cm hade jag varit
> smal som en pinne. Så lite har jag inte vägt sen
> tidigt tonår. Min bästa vikt - då jag mådde
> absolut som bäst och kände mig piggast och mest
> tillfrads med min fysik var när jag vägde 74-78
> kg. För 3 veckor sen vägde jag 85 kg och enligt
> bmi skulle jag då vara överviktig :o Kände mig
> långt från överviktig men kanske är jag en
> fläskfia då ;)
>
> http://www.bmitest.se/

Fläskfia eller inte, det är en definitionsfråga. Kvinna 85kg och 183.5cm innebär statistiskt sett en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom och även viss typ av cancer. Vad som är helt sjukt enligt min definition är att vi människor tillåter oss att bli feta och, som resultat av det, sjuka. Jag dömer ingen, har varit överviktig själv. Efter en strikt diet med mycket kolhydrater och lite fett tillsammans med hård träning så har jag nått min målvikt på 70kg. Jag är man och 183cm lång.

ett problem... precis ätit en rejäl tallrik kyckling med ris och wok-grönsaker och en skål färska grönsaker (tomat, paprika, gurka, röd lök)... känns för bra, men saknar nåt...smiter nog ner till Ica och köper ett paket muffins till kaffet !

Hur sätter ni upp målvikter? Känns som att det lätt blir lite godtyckligt. Själv har jag tänkt att jag mest vill ha så lite fett på kroppen som möjligt, tror att jag satt målvikten delvis utifrån att jag inte orkar gå ner mer... Gillar croissanter och muffins alldeles för mycket :)

190cm
79kg

Målvikt: 77kg

Rekordolof skrev:
> Hur sätter ni upp målvikter? Känns som att det
> lätt blir lite godtyckligt. Själv har jag tänkt
> att jag mest vill ha så lite fett på kroppen som
> möjligt, tror att jag satt målvikten delvis
> utifrån att jag inte orkar gå ner mer... Gillar
> croissanter och muffins alldeles för mycket :)
>
> 190cm
> 79kg
>
> Målvikt: 77kg

Enligt en "body composition analyser" hade jag 75kg muskelmassa och 4kg benstomme. Lägg till 8% fett på det och så får jag 85kg. Längd 190cm.

Rekordolof skrev:
> lätt blir lite godtyckligt.

Jag tänkte bli "normalviktig" dvs under BMI 25 (=83.7kg) för första gången på länge, mest för att det blir lättare att springa och att cykla uppför, annars mår jag finfint på nuvarande 89kg/183cm.

Rekordolof skrev:
> lätt blir lite godtyckligt. Själv har jag tänkt
> att jag mest vill ha så lite fett på kroppen som
> möjligt, tror att jag satt målvikten delvis
> utifrån att jag inte orkar gå ner mer... Gillar
> croissanter och muffins alldeles för mycket :)
>
> 190cm
> 79kg
>
> Målvikt: 77kg

Jag ser mig i spegeln och gör en uppskattning av hur mycket fett som måste bort för att få önskat utseende.

Herre jisses vilka benrangel ni är. Slappna av! Lite fett på kroppen är bara hälsosamt. Speciellt när man ramlar i backen hela tiden så är det gött att ha lite som dämpar mot höftbenet :) Sen så måste vi äventyrare ha lite å ta av oxå, ifall man hamnar på en öde ö.

Jenny W skrev:
> Herre jisses vilka benrangel ni är. Slappna av!
> Lite fett på kroppen är bara hälsosamt.
> Speciellt när man ramlar i backen hela tiden så
> är det gött att ha lite som dämpar mot
> höftbenet :) Sen så måste vi äventyrare ha
> lite å ta av oxå, ifall man hamnar på en öde
> ö.

Icke, har en känsla av att anorexia är det nya svarta 2013.

Jenny W skrev:
> Herre jisses vilka benrangel ni är. Slappna av!
> Lite fett på kroppen är bara hälsosamt.
> Speciellt när man ramlar i backen hela tiden så
> är det gött att ha lite som dämpar mot
> höftbenet :) Sen så måste vi äventyrare ha
> lite å ta av oxå, ifall man hamnar på en öde
> ö.

Du behöver inte känna dig kränkt på något sätt.

Gör ett inlägg här som minnesanteckning.

Jag har under de senaste sex-sju åren gradvis lyckats gå ned från 104 till 77 kg.

Nu är den första platån definitivt nådd. Slutmålet är att bli lättare och smidigare på cykeln helt enkelt, men jag kan väl dra till med <70kg för att ha en siffra att stirra på (177 lång).

Vägde 115kg som mest innan jag började cykla :) november 2010.

Nere på 85 nu.

Ska fan ner på 65kgi sommar och bara flyga över alla backar :D

Distansträning och hård reglering av kosten till juni borde fan få bort kaggen.

174cm btw

Hoppar in här också eftersom viktminskning är ganska aktuellt och pågående projekt för mig.

Status: -12kg på 3 månader för egen del sedan jag satte igång ordentligt. (Dragit ner på kolhydrater, allmänt energisnålt, liten och bara en portion + träning, tror inte på LCHF i långa loppet personligen, kan inte leva utan pasta :))

ytterligare runt 8kg fram till juli så totalt ca -20 sedan något år tillbaka.

Mål: mellan 15 och 20 kg till framåt våren, säg slutet av mars eller så.

För mig är det väldigt enkelt, under BMI 30 för att kunna få en njurtransplantation. På god väg dit och gärna ytterligare lite till.

Sen kan man diskutera BMI som måttstock, men det är en annan sak. Kan tänkas att jag blir godkänd som lite över pga kroppskonstitution.

Jag påbörjade min nystart den 10/9 och har lagt om till LCHF-kost och köpt mtb.
För mig har det gett en bra start och jag har gått ner 9,5kg (ca 1,4kg/vecka).
Jag är 188cm och började på 98,5 men är nu nere på 89. Målet när jag började var att komma ner till 85kg men nu har det gått så snabbt och bra att jag förmodligen kommer fortsätta lite till.

När jag väl når en bra vikt kommer jag inte vara lika strikt med kosten utan försöka hitta någon balans med kolhydrater och träning som funkar för mig.
/Lasse

Och mitt jobb bjöd på kladdkaka. =(

Målet är ungefär den vikt jag hade när jag var aktiv som hockyspelare. Låg på den tiden runt ca 65kg (67kg som bäst). Väger idag ca 71kg och är 173cm. Inga drastiska förändringar men att få bort fettet runt magen är i alla fall tanken. Benen har jag lite kvar av från hockeyn även om det inte märks när jag cyklar.

Guldfinger skrev:
> Enligt en "body composition analyser" hade jag
> 75kg muskelmassa och 4kg benstomme. Lägg till 8%
> fett på det och så får jag 85kg. Längd 190cm.

Missade du ironi-smileyn eller?
En BCA som visar på närmare 90% muskelmassa och en skelettvikt som hos en 5-åring kanske inte borde anses som helt tillförlitlig?
Men det är klart, utan inre organ, senor, brosk, ledvätska, hud, vätska, hjärna m.m. så kanske dom siffrorna känns rimliga?

Dom 75 kilona avsåg snarare fettfri vikt, tror du inte? ;-)

Sex dygn med 39.5-39.8°C, så ont i halsen att jag fick ta spjärn för att svälja, och helt obefintlig aptit resulterade i en rejäl viktminskning.

Började på nytt jobb för ett år sen där det till lunch serveras ca tre olika rätter inkl efterrätt varje dag till riktigt bra pris. Kollegorna på förra jobbet trodde jag skulle gå upp en massa i vikt.
Startvikt för ett år sen var ca 74, idag stod det 68,3 på vågen (181 cm lång).

Tror inte orsaken till min (ofrivilliga) viktnedgång har så mycket med lunchen att göra utan snarare på att jag ökat mängden konditionsträning samt minskat på styrketräningen. Målvikt 70-72kg

-0.9 första veckan, -0.3 andra veckan, siktar på att fortsätta takta ett halvt kilo i veckan. 5.5 kg kvar till jul. Kämpa!

MarcusS, hur går det?

mamme1 skrev:

> Dom 75 kilona avsåg snarare fettfri vikt, tror du
> inte? ;-)

Nej.

FFM:78:7
MUSCLE MASS: 74.8
BONE MASS: 3.9

Ingen aning om vad som är normalvikt på benstomme men väldigt många kolleger blev "vägda" på samma våg samma dag och de jag kollat med hade ungefär samma vikt på benstommen som jag hade justerat för längd. Kanske det är skillnad på torrvikt och ben fulla med märg och annan vätska.

Ett normalt vuxenskelett väger mellan 14-17% av totalvikten, varav ca hälften är vatten. Om vågen hävdar att ditt skelett väger 3.9kg så har den fel.

Guldfinger skrev:
> Nej.
Om du blir lycklig av att leva i villfarelsen att din kroppsvikt till ca 90% utgörs av muskelmassa så inte mej emot. Jag var bara ute efter att uppmana till lite reflektion.

> Ingen aning om vad som är normalvikt på
> benstomme
(nånstans 7-17kg, beroende på kroppslängd, kön & täthet i benmassan)

> men väldigt många kolleger blev "vägda" på samma våg samma dag och de jag
> kollat med hade ungefär samma vikt på benstommen som jag hade justerat för längd.
En defekt mätmetod är en defekt mätmetod, oavsett hur många som använder sej av den.

> Kanske det är skillnad på torrvikt och ben fulla med märg och
> annan vätska.
Sant, men normalt vägs skelettet i sin helhet (inkl. märg & annan vätska) och brukar ofta anges till ca. 18% av den totala kroppsvikten. (givetvis avser det ej under/överviktiga personer)

Peace out.

Tillbaka
Topp