Viktor bygger, böjer, löder, svetsar, skruvar, lagar, klurar och allmänt grejar

Viktor86

Aktiv medlem
Gör en egen tråd för att dokumentera och visa vad jag pysslar med i garaget. Innehållet här kommer garanterat vara stål, oftast fälgbromsat, troligtvis japanskt, gärna gammalt och alltid efter egen vision. Kommer bli mycket bilder på cykelrenoveringar och egna kustombyggda saker i samma kategori. Inget är allvarligt, men lagom seriöst.

Börjar med senaste hojen som skruvats på.
En Nishiki-mixte som köptes här på happy. Så här såg den ut just hemkommen.

IMG_0309_2048_01.webp

IMG_0307_2048.webp

Man kan nästan tro att vi är i Miyata-tråden med en start som detta:
DSC_10181.webp

Lyckligtvis fick jag ur stolptyget utan att behöva dra fram stora urdragarmodulen. Kommer säkert få anledning att visa upp den nån gång i framtiden.
Bra start! Taggad till tusen. Känner att det gömmer sig en skatt där nånstans.

Grävde djupt i cykelbyrån och hittade några delar som kan passa; ett par pedaler, en sadel, en sadelstolpe, ett par handtag, vajerhöljen och ett par fina v-bromsar.

Det som behövdes köpas köptes:
DSC_1085.webp

Hela hojen revs för att göra rent ordentligt. Pensel är nytt favoritverktyget för ändamålet!
DSC_1019.webp

Med tätningar och allt, mums! Det observante vet redan att en sak i lådan ska bort.
DSC_1021.webp

Rätt! Dom här är ju snygga och så, men det här ska bli bruks-de-lux tänker jag, så cantisarna får bo i byrån tillsvidare.
DSC_1023.webp

Fäglarna fick sig en genomgång med såpasprej och mjuk slipduk.

Före:
DSC_1087.webp

Efter:
DSC_1088.webp

Störst är absolut inte alltid bäst. Men just här så kanske, dårk-disken flög i alla fall skitbra hela vägen till plståtervinningen!
DSC_1028.webp

I mitten av båda hjulen sitter fina nav från Suzue. "Established in 1954 in Osaka, Japan, Suzue Industrial Co., Ltd. has been manufacturing hubs since 1952."
DSC_1027.webp

Ur med axlar och kulor, gör rent, fetta in, smacka ihop.

Bakom plasten på vevarna gömde sig denna skönhet, Sugino VP trippel. Mmm trippel...🥰
DSC_1031.webp

Fint, tackar!

Jag fortsätter direkt med ovan nämnda trippel reducerad till en super kompakt dubbel plus en bashguard jag hade liggandes.
DSC_1034.webp

Hm.. Bashen skulle nog varit silver. Kanske får den genomgå samma natriumhydroxidbehandlig som Chromagpedalerna fått! Dessa även renoverade med nya axlar, bussningar och lager.

Ja, sen var det väl bara att sätta ihop allt och se vad man har!

IMG_0320_2048.webp

Fint, tackar!

Jag fortsätter direkt med ovan nämnda trippel reducerad till en super kompakt dubbel plus en bashguard jag hade liggandes.
Visa bilaga 771221
Hm.. Bashen skulle nog varit silver. Kanske får den genomgå samma natriumhydroxidbehandlig som Chromagpedalerna fått! Dessa även renoverade med nya axlar, bussningar och lager.

Ja, sen var det väl bara att sätta ihop allt och se vad man har!

Visa bilaga 771222
snyggt med svarta bashen ju. gärna däckrecension sen :)

IMG_0319_2048.webp

Tange MTB-rör känns stabilt! Vevlagret blir strax utbytt mot en kapslad variant då detta gick lite kärvt.

Annars är den väl typ färdig. Bildbomb incoming
IMG_0322_2048.webp

IMG_0325_2048.webp

IMG_0326_2048.webp

IMG_0329_2048.webp

IMG_0321_2048.webp

IMG_0316_2048.webp

IMG_0318_2048.webp

IMG_0330_2048.webp

IMG_0315_2048.webp

Nått sånt där då!

Nu är bara frågan vart man hittar en likadan, fast i XL. Jag gillar verkligen den här!
Sambon och hennes dotter får bråka om vem som ska cruisa på den i sommar.

Klart slut för detta projekt :)

Senast ändrad:
snyggt med svarta bashen ju. gärna däckrecension sen :)
Ja den ser ju lite hårdare ut med det svarta, låter den va ett tag och känner påt!
Och absolut, uppdaterar om däcken när jag testat lite mer. Men tycker direkt att dom har en go rund form och känns riktigt trevliga!

Tack ska ni ha! 🙏
Vore fint med feta aluskärmar och en liten Waldkorg kanske.

Lägger in en smygkik på nästa bygge, min nya bekväm-långfärds-blandvägs-pendlar-hoj. 😄
Här blir det mer special, en hel del lödning.
Kommer fler bilder om några dagar när jag hunnit fota och redigera, och linda styret 😊

Bild från säljaren innan köp:
20250109_134830(1).webp

Idag:
IMG_0407.webp

IMG_0404.webp

Visa bilaga 771224
Tange MTB-rör känns stabilt! Vevlagret blir strax utbytt mot en kapslad variant då detta gick lite kärvt.

Annars är den väl typ färdig. Bildbomb incoming
Visa bilaga 771230

Visa bilaga 771231

Visa bilaga 771232

Visa bilaga 771233

Visa bilaga 771234

Visa bilaga 771236

Visa bilaga 771237

Visa bilaga 771238

Visa bilaga 771239

Nått sånt där då!

Nu är bara frågan vart man hittar en likadan, fast i XL. Jag gillar verkligen den här!
Sambon och hennes dotter får bråka om vem som ska cruisa på den i sommar.
Eller så är den i "fel färg" och ingen vill ha den, återstår att se.

Klart slut för detta projekt :)
Snyggt ju! 👍

Fortsätter visa lite bilder på långfärdscykeln.
Den heter Cyclescope, och från vad säljaren berättade är det ett märke från någon tysk cykelbutik. Välbyggd ram men mycket fina köregenskaper. Tog en tur i förra veckan från Oslo-Arvika och cykeln kändes snabb, smidig och följsam men inte lika fladdrig som andra liknande cyklar jag haft innan. Mycket nöjd! Har inte hittar mycket info om märket eller butiken men hittade en annan ram med samma märke, bild lånad från nätet.

1000007417.webp

Denna var ju riktigt ball. U-broms på kedjestag och tunn fint böjd gaffel. Denna skulle man ju vilja ha!
Nåja, nog om annat, åter till min touringhoj.

Ursäkta styre utan linda. Tog lite bilder för att dokumentera rack-bygge.
IMG_0410_2048.webp

Här blandas det hänsynslöst med komponenter. 2x11, Dura Ace 7800 vevparti med Spécialités TA Hegoa drev för 11 del som drar kedjan över 11 delad Dura Ace kassett :cool: Fram och bakväxel är gamla tåliga XT som friktionsväxlas med Dia-Compe/ Rivendell Silver shifters. Önskan är att hojen ska va typ så bra det går utan att vara ömtålig samt behålla stilen och se anspråkslös ut, läs ej stöldbegärlig.

Här blev det en pakethållare i framänden! Många små skarvar som hårdlötts (hårdlodats? fillet braze-ats?) med mässinglod. Rören är krommolybdenstål 4130, 5/16", 7.94mm diameter, med en väggtjocklek på 0.89mm. Så det blir lagom lätt och stabilt.
IMG_0411_2048.webp
IMG_0408_2048.webp

Integrerat stop för bromshöljet blev bra tycker jag! Gjorde också en liten quasi-truss variant med stagen upp till styrlagret så det blir lite extra styrsel i hela framänden.

IMG_0413_2048.webp

Blev en styrstam också!

IMG_0406_2048.webp

Hope R2 framlampa permanent placerad med en liten rallykorg runt sig.

Senast ändrad:
Lite tjöt om hjulen också!

IMG_0344_2048.webp

Fälgarna är Pacenti Brevet. 700c, svetsad skarv, svarvad/fräst bromsyta, tubeless kompatibla, lagom lätta och starka, perfekt.

Nav då? Ja de ska ju va silver såklart. Vill ha maskinlager, så allt Shimano går bort. Finns ju massa fint från USA men det kostar för mycket. Bitex då? Ja det funkar, men inte helt vad jag ville ha. Enter Miche:
61GPV4KTycL._AC_SL1500_-3179952453.webp

Made in Italy, det gillar jag, dom tar vi. Men dom är ju väldigt osnygga. Det får vi fixa.

Plocka isär allt och gör rent body och end caps, snusa lite också.
DSC_0149.webp

DSC_0270.webp

Hängslen och livrem. Jag är nojig för att få skit i ögonen, särskilt natriumhydroxid.

Tappa upp ett bad av kokande vatten, häll i medlet, hör hur farligt det bubblar.
Doppa ner grejerna och låt det spraka några sekunder. Ta upp, spola av, inspektera.

DSC_0151.webp

Nu snackar vi! Putsar lite, smörjer och fettar in allt efter ordning. Pressa i lager och ihop med allt igen och hej presto!

DSC_0163.webp

28h, 3-kors fram och bak med DT Competition-ekrar och mässingnipplar blev toppenhjul för detta.
Tack så länge!

Senast ändrad:
Fortsätter visa lite bilder på långfärdscykeln.
Den heter Cyclescope, och från vad säljaren berättade är det ett märke från någon tysk cykelbutik. Välbyggd ram men mycket fina köregenskaper. Tog en tur i förra veckan från Oslo-Arvika och cykeln kändes snabb, smidig och följsam men inte lika fladdrig som andra liknande cyklar jag haft innan. Mycket nöjd! Har inte hittar mycket info om märket eller butiken men hittade en annan ram med samma märke, bild lånad från nätet.

Visa bilaga 772858
Denna var ju riktigt ball. U-broms på kedjestag och tunn fint böjd gaffel. Denna skulle man ju vilja ha!
Nåja, nog om annat, åter till min touringhoj.

Ursäkta styre utan linda. Tog lite bilder för att dokumentera rack-bygge.
Visa bilaga 772859
Här blandas det hänsynslöst med komponenter. 2x11, Dura Ace 7800 vevparti med Spécialités TA Hegoa drev för 11 del som drar kedjan över 11 delad Dura Ace kassett :cool: Fram och bakväxel är gamla tåliga XT som friktionsväxlas med Dia-Compe/ Rivendell Silver shifters. Önskan är att hojen ska va typ så bra det går utan att vara ömtålig samt behålla stilen och se anspråkslös ut, läs ej stöldbegärlig.

Här blev det en pakethållare i framänden! Många små skarvar som hårdlötts (hårdlodats? fillet braze-ats?) med mässinglod. Rören är krommolybdenstål 4130, 5/16", 7.94mm diameter, med en väggtjocklek på 0.89mm. Så det blir lagom lätt och stabilt.
Visa bilaga 772862Visa bilaga 772864
Integrerat stop för bromshöljet blev bra tycker jag! Gjorde också en liten quasi-truss variant med stagen upp till styrlagret så det blir lite extra styrsel i hela framänden.

Visa bilaga 772519
Blev också en styrstam också!

Visa bilaga 772865
Hope R2 framlampa permanent placerad med en liten rallykorg runt sig.

Flaket = 🥰

Första styrstammen till touringhojen byggdes av en gammal stam och ett svarvat rör för styrklämman och små rör för att dra åt med skruv och mutter igenom.

Andra försöket kommer här, något mer förfinat med nya rör, 4130 krommolybdenstål och lite snyggare klämmor. Lite positiv vinkel och 90mm lång, för 25,4mm styre.

IMG_0400_2048.webp

IMG_0394_2048.webp

IMG_0397_2048.webp

Blev lite nöjd med denna, och den provades direkt på ovan nämnda touringhoj. Det är ett återkommande tema i mitt cykelliv, en stor önskan om bockstyre för det är så jäkla snyggt och känns snabbt. Men det får aldrig sitta kvar länge utan byts ut mot något rakt/ riser med sweep/ alt-bar 😅

DSC_1122(1).webp

Cyclescopen med ny styrstam och bekvämt styre. Här kan man också skymta en grov prototyp på underhängda hållare för friktionsväxelreglage. Får bli ett inlägg om dessa framöver! Även om den jätterostiga Miyatan närmast i bild...

Trevlig helg till dig som läser!

Första styrstammen till touringhojen byggdes av en gammal stam och ett svarvat rör för styrklämman och små rör för att dra åt med skruv och mutter igenom.

Andra försöket kommer här, något mer förfinat med nya rör, 4130 krommolybdenstål och lite snyggare klämmor. Lite positiv vinkel och 90mm lång, för 25,4mm styre.

Visa bilaga 773022

Visa bilaga 773024

Visa bilaga 773026

Blev lite nöjd med denna, och den provades direkt på ovan nämnda touringhoj. Det är ett återkommande tema i mitt cykelliv, en stor önskan om bockstyre för det är så jäkla snyggt och känns snabbt. Men det får aldrig sitta kvar länge utan byts ut mot något rakt/ riser med sweep/ alt-bar 😅

Visa bilaga 773027
Cyclescopen med ny styrstam och bekvämt styre. Här kan man också skymta en grov prototyp på underhängda hållare för friktionsväxelreglage. Får bli ett inlägg om dessa framöver! Även om den jätterostiga Miyatan närmast i bild...

Trevlig helg till dig som läser!
Du har öga för detaljerna 🤩

”byts ut mot något rakt/ riser med sweep/ alt-bar” - är lite sugen på att prova rakt styre eller med sweep på någon hoj frammöver. Vi får se, plötsligt händer det!

@KristerD Kul att höra, tack 🙏 Gillar att trassla in mig i det minsta och är nog ganska detaljfokuserad. Måste också komma ihåg att vara observant på helheten så allt hänger ihop bra!

Angående styre med sweep, kan inte annat än rekommendera. Jag har provat ett gäng, och vissa är skönare än andra beroende på vad man ska ha det till och vilken hoj de ska sitta på. Här är några favoriter

Surly-Open-Bar-Geo-1000x1000.webp

Surly Open Bar, bra till atb/ mtb så det är brett och har djupa "krokar" längst fram, ger många möjliga ställen att sätta händerna på.
20211211_133848.webp
20211211_134155.webp

Här Open Bar med 40mm rise på en StumpJumper jag hade för några år sedan.

158841643.webp

Nitto Kite Bar.

a2405706.webp

Nitto Albatross, mycket styre bakom styrklämman, och lite för mycket sweep för min smak, blir väldigt "promenad-styre". Men snyggt och passar bra på vissa hojar.

20220416_152411.webp

Vill minnas att detta är Nitto B354 Heron. Fint, nätta böjar, 63cm brett.

20220525_165525.webp

Heron under Simworks/ Nitto Getaround CrMo Bar, stor favorit. Känns rätt, bra kontroll på cykeln. Ganska brett så gör sig bra även på mtb.

Och just ja! En ny kandidat, det som jag satte på "touringhojen". ergotec Stuttgarter, stål och 25.4mm i klämman. Känns riktigt bra så långt! Återkommer med fler tankar om det efter några fler turer. Mer lättsmält pris är allt Nitto och särskilt SimWorks 😅
Ergotec_Stuttgarter_Buegel_20089652.webp

16916_1 1.webp

16915_2-2835266255.webp

Finns i några olika varianter i aluminium och stål. Jag har MAS-Nb-varianten som jag strippat på färg. MAS är beteckningen på någon sorts stållegering dom kör med.

Håller med övriga. En riktig lyxtråd. Fortsätt gärna skriva om allt du donar med!

Ett par gamla barends i stål plus ett par gamla rammonterade Suntour power shifters. Kan dom förena sig och bli något användbart? Återstår att se!

DSC_1131(1).webp

DSC_1136(1).webp

DSC_1137(1).webp

Tror ni förstår vad jag försöker få till. Men här kommer en ledtråd ändå 😅

TSR_Watermark_3937__41509.1455151938-2172881871.webp

Fortsättning följer när jag fått mer tid i verkstan!

Bilagor

• DSC_1133.webp
    DSC_1133.webp
    166 KB · Besök: 45
Ett par gamla barends i stål plus ett par gamla rammonterade Suntour power shifters. Kan dom förena sig och bli något användbart? Återstår att se!

Visa bilaga 773393

Visa bilaga 773395

Visa bilaga 773396

Tror ni förstår vad jag försöker få till. Men här kommer en ledtråd ändå 😅

Visa bilaga 773397

Fortsättning följer när jag fått mer tid i verkstan!
Tänkte att du skulle göra ett enhörningshorn med växelväljaren i mitten av styret, men det där ser ju lite mer raffinerat ut!

Som en liten tempobåge med friktionsreglage i änden? Det kunde bli en bra grej! Detta ska bli "thumbies", är tanken iaf 😅

Kul att det finns fler i detta länet som har lite intresse av att hålla liv i gammalt stål. Har länge haft känslan att mellan kolfiber med elväxlar och cyklar från Biltema fanns ingenting här, möjligtvis någon ”världsmästarcykel” på drygt 20 kilo.

Eller hur! För mig finns det bästa någonstans där emellan, välgjord stålram och lagom bra komponenter man förstår sig på. Någon sorts sweet spot där mekanik, användarvänlighet, funktionalitet, hållbarhet och estetik möts och harmonierar. Håller dock med i känslan du nämner @Nickson, ganska skralt intresse för detta i Värmland. Det är antingen cykel=sport eller cykel=ta sig till jobbet utan bil. Fast du såg ut att ha en finfin Surly, gillar skarpt!

Här i Molkom fortsätter skapandet iaf.

DSC_1157.webp

Växelspaksfäste redo att lödas på klämman. Det vita kladdet är flussmedel för att hålla stålet rent och få lodet att flyta in bra.

DSC_1160.webp

Efter lödning

DSC_1154.webp

Plocka isär, gör rent, smörj upp

DSC_1190.webp

Monterat, men inte klart. Märkte att själva klämman är lite för bred för att kunna få reglagen långt nog in på styret för att inte spaken ska va för nära handen på handtaget. Har börjat såga och fila lite. Återkommer med uppdateringar!

Tills dess kan jag prata av mig om cykeln som styret tillhör.

Screenshot_20250204-134718.webp

Ja det stämmer, detta är inte en japan utan en fransos!

Screenshot_20250204-134707.webp

Dessa bilder är från annonsen på marketplace. Bara framflaket med hållare för ficklampa fick mig nog intresserad. Tog kontakt, mötte upp, gjorde affär. Kvinnan som sålde den köpte den ny samtidigt som sin man som köpte en likadan. De har varit ute på några långturer, men det var längesedan och cykeln har stått still i ett par år. Jag fick köpa den billigt med ett löfte att totalrenovera den till fint skick. Ska göra mitt bästa!

Eller hur! För mig finns det bästa någonstans där emellan, välgjord stålram och lagom bra komponenter man förstår sig på. Någon sorts sweet spot där mekanik, användarvänlighet, funktionalitet, hållbarhet och estetik möts och harmonierar. Håller dock med i känslan du nämner @Nickson, ganska skralt intresse för detta i Värmland. Det är antingen cykel=sport eller cykel=ta sig till jobbet utan bil. Fast du såg ut att ha en finfin Surly, gillar skarpt!

Här i Molkom fortsätter skapandet iaf.

Här kommer några glada tillrop från det östraste av Värmland!

Najs, jag har letat runt lite efter en 650b-hoj och får lite känslan att det var riktigt bra finish och spec på Motobecane gentemot säg Peugeot. Hursomhelst fantastiskt bra tråd, gillar allt!
Så kul att höra, tack! Och ja jag tror du har rätt, de Motobecane jag stött på ser verkligen fina ut och denna är inget undantag. Bara att de gjort en sån specialare med toppröret som delar sig till de två mittersta stagen till bakgaffeln👌🤌 Lacken är också den mycket fin.
Är nyfiken på vilken årsmodell detta kan vara. Någon som vet hur man ser det eller vart man ska leta?
Tänker spontant sent 70 tidigt 80-tal?

Lite av vad som hänt hittills och vad som är på gång.

DSC_0591.webp

Vitus 172, fyra stjärnor, special och legere, som väl betyder lätt? Gårdagens kolfiber 😅

DSC_0598.webp

Ta isär, gör rent, story of my life.

DSC_0620.webp

Rolig ringklocka för styrlagret, som också det är en kul variant med tänder som håller på spänningen.

DSC_0721.webp

Fint stöd

DSC_0724.webp

Det var svårt att få i färg bara runt om texten med det blev okej och ser lite fräschare ut tycker jag.

DSC_0720.webp

Så här kan det ju inte se ut. Vad ska dom som cyklar bakom tänka om en??

DSC_07541.webp

Smälta lite plast, fila lite. Inget mer metallskrap mot asfalten!

Och vad som är på gång!

DSC_1191.webp

Gammal oönskad styrstam offras. Vill åt röret som ska in i gaffeln. Denna stam hade ovanligt tjockt gods. Perfekt eftersom vi jobbar med en fransk cykel där inget är som vanligt. Styrstammen är inte 22,2mm eller 7/8" som på typ allt annat utan 22.0mm. Så röret fick åka lite svarv!

DSC_1196.webp

Gammalt oönskat styre offras

DSC_1194.webp

Nått sånt där är planen. Fick ihop en styr+styrstamsjigg av aluprofiler jag haft till massa olika projekt

DSC_1203.webp

Fila, fila, mer fila, sen fila lite till

DSC_1206.webp

Önskat styre på önskad höjd och längd!

IMG_0627_2048.webp

Direkt efter lödning

IMG_0628_2048.webp

Och här slutade jag igår. Nu återstår bara att fila allt jämnt. Och slipa slätt, och putsa, och säkertgå tillbaka och fila lite mer, och ett varv till, och, ja ni fattar. Återkommer om några dagar när axlar och händer värker efter alla drag med filarna 😅

Och vad som är på gång!

Visa bilaga 777499
Gammal oönskad styrstam offras. Vill åt röret som ska in i gaffeln. Denna stam hade ovanligt tjockt gods. Perfekt eftersom vi jobbar med en fransk cykel där inget är som vanligt. Styrstammen är inte 22,2mm eller 7/8" som på typ allt annat utan 22.0mm. Så röret fick åka lite svarv!

Visa bilaga 777500
Gammalt oönskat styre offras

Visa bilaga 777498
Nått sånt där är planen. Fick ihop en styr+styrstamsjigg av aluprofiler jag haft till massa olika projekt

Visa bilaga 777501
Fila, fila, mer fila, sen fila lite till

Visa bilaga 777502
Önskat styre på önskad höjd och längd!

Visa bilaga 777503
Direkt efter lödning

Visa bilaga 777504
Och här slutade jag igår. Nu återstår bara att fila allt jämnt. Och slipa slätt, och putsa, och säkertgå tillbaka och fila lite mer, och ett varv till, och, ja ni fattar. Återkommer om några dagar när axlar och händer värker efter alla drag med filarna 😅
Herrejösses. Detta är ju helt otroligt bra.
Vila händerna ordentligt så vi får se mer snart.
Grymt jobb!

Tack så mycket! Så kul att det gillas 😊

Har nog format klart ett av de två reglagen, så det tar sig och är på g.

DSC_12301.webp

Det är inte helt perfekt, men det ska ju sitta på en fransk cykel, och då kan det få va lite "comme ci comme ça", lagom bra.

Har skruvat på lite annat senaste tiden å. Riser/ sweep-styret på min långfärdshoj har redan åkt av.
Jag byggde ju upp den för att köra med bockstyre, och jag tror jag kan få typ perfekt passform om jag bara har en något kortare stam med mindre aggressiv vinkel.

Och när den långa raka styrstammen och sköna styret var ledigt, och långfärdscykeln var lite nedmonterad öppnade en möjlighet upp sig. Jag har haft en annan mixte-ram stående länge. Den har nog till och med varit ute på k&s utan intressenter. Kom på att jag även hade ett par fina racerbromsar från ett annat projekt som stannade av pga sned gaffel. Tänk om jag kunde få ihop något av den där gamla Nishiki mixten? Något till sambon kanske?

IMG_0642_2048.webp

Bekväm cockpit! Men en äldre ganska grov prototyp av tumreglage.

IMG_0650_2048.webp

IMG_0647_2048.webp

700x35mm sitter tajt och snyggt i gaffel och broms. Som förresten är en Shimano BR-R650, long reach dual pivot. Blev överraskad över kraften i dom här. Kan låsa bakhjulet med ett finger sittandes på sadeln! På en skitig fälg dessutom.

IMG_0644_2048.webp

Missade fokus på bilden, texten lyder: 🇯🇵 NISHIKI No.1 and proud of it.
Number 1 på vad är frågan?

IMG_0655_2048.webp

Snygg SunTour Cyclone framväxel passade bra! Här ser man även bromsen som sitter bakvänt på mellersta stagen av de tre som går ner till dropouts. Fick byta plats på bromsklossarna så de inte åker ur hållarna när man bromsar!

IMG_0661_2048.webp

En cykel!

IMG_0641_2048.webp

IMG_0660_20482.webp

Blev ju ganska fint det här tycker jag!

Och eftersom min svarta cykel nu saknar styrstam så har givetvis ett nytt arbete påbörjats 😅

DSC_1247.webp

Hej då lång och hög

DSC_1248.webp

Såga lite mer

DSC_1249.webp

Grovfila lite

IMG_0677_2048.webp

Nått sånt är planen!

DSC_1253.webp

När man inte har rörnotch med hålsåg eller fräs så får man använda handfilar. Tur att jag gillar att fila!

DSC_1252.webp

Börjar passa bra

IMG_0688_2048.webp

Styrklämman väntar på att lödas ihop

IMG_0691_2048_01.webp

Idag är det söndag, igår var det löd-dag 😄

😄 Nej då! Det var mycket annat som klämde sig in och behövde bli gjort.
Cykelrelaterad har jag lagat en ram och lackat två, båda Miyator.

IMG_0463_2048_01.webp

Liten spricka mitt i muffen.

IMG_0473_2048.webp

Mitt i lödningen

IMG_0859_2048.webp

Lagning och glitter, blev rätt coolt tycker jag.

IMG_0853_2048.webp

På med en skön mix av gamla och nya delar så har man en komplett och trevlig bus-hoj!
Byggde upp för att rädda från tippen då jag verkligen gillar dom här cyklarna. Tycker TripleCrossen funkar bra till det mesta och räcker långt för en annan som inte är så där supersportig.

Anledningen till att denna blev lagad nu var egentligen att jag skulle lacka en annan hoj som jag redan byggt om lite. Så när sprayen ändå var framme tog jag båda i ett svep.

IMG_0415_2048.webp

Före. Ganska sliten och ovårdad rå SportRunner om jag inte minns fel

Krävdes en del putsande för att få den lite fin. Lite hologramglitter och 2komponents klarlack senare
IMG_0613_2048.webp

IMG_0616_2048.webp

IMG_0599_2048.webp

IMG_0597_2048.webp

IMG_0602_2048.webp

650bx42mm slicks plus skärmar har gott om plats. Enkla men funkis schmimano hydrauliska bromsar plus billiga SunRace tumreglage gör en trevlig brukshoj!

Adapterplattorna till bromsarna blev kanske inte så snyggt, men det funkar bra och behövdes då ramen ursprungligen moddades för att passa mindre skivor och andra bromsar.
Ägaren är mycket nöjd, då är jag också det!

Tillbaka
Topp