Viktor bygger, böjer, löder, svetsar, skruvar, lagar, klurar och allmänt grejar

Krävdes en del putsande för att få den lite fin. Lite hologramglitter och 2komponents klarlack senare
Visa bilaga 784340

Visa bilaga 784341

Visa bilaga 784342

Visa bilaga 784343

Visa bilaga 784344
650bx42mm slicks plus skärmar har gott om plats. Enkla men funkis schmimano hydrauliska bromsar plus billiga SunRace tumreglage gör en trevlig brukshoj!

Adapterplattorna till bromsarna blev kanske inte så snyggt, men det funkar bra och behövdes då ramen ursprungligen moddades för att passa mindre skivor och andra bromsar.
Ägaren är mycket nöjd, då är jag också det!
Det syns att du lärt upp dig hos mig 😍🤣

😄 Nej då! Det var mycket annat som klämde sig in och behövde bli gjort.
Cykelrelaterad har jag lagat en ram och lackat två, båda Miyator.

Visa bilaga 784317
Liten spricka mitt i muffen.

Visa bilaga 784325
Mitt i lödningen

Visa bilaga 784328
Lagning och glitter, blev rätt coolt tycker jag.

Visa bilaga 784329
På med en skön mix av gamla och nya delar så har man en komplett och trevlig bus-hoj!
Byggde upp för att rädda från tippen då jag verkligen gillar dom här cyklarna. Tycker TripleCrossen funkar bra till det mesta och räcker långt för en annan som inte är så där supersportig.

Anledningen till att denna blev lagad nu var egentligen att jag skulle lacka en annan hoj som jag redan byggt om lite. Så när sprayen ändå var framme tog jag båda i ett svep.

Visa bilaga 784338
Före. Ganska sliten och ovårdad rå SportRunner om jag inte minns fel
Snyggt jobbat!
Hur pass breda sulor får du plats med på Tripplecrossen? Har säkert sett det i Miyata tråden någon gång, men minns inte!

Tack så mycket! :)
På bilderna är det 38mm däck med lite mönster. Tror också det är max vad man vill köra i den.
Det är bredden i framgaffeln som hindrar bredare.

Jäkla kul! Imponerad! Och molkom - därifrån är min släkt! Fint!

Två frågor:
- löder du med gassvets? Styrstammarna kräver det tänker jag?
- vad har du för avfettning på penseln?

Som sagt ovan - bästa typen av läsning!

😄 Nej då! Det var mycket annat som klämde sig in och behövde bli gjort.
Cykelrelaterad har jag lagat en ram och lackat två, båda Miyator.

Visa bilaga 784317
Liten spricka mitt i muffen.

Visa bilaga 784325
Mitt i lödningen

Visa bilaga 784328
Lagning och glitter, blev rätt coolt tycker jag.

Visa bilaga 784329
På med en skön mix av gamla och nya delar så har man en komplett och trevlig bus-hoj!
Byggde upp för att rädda från tippen då jag verkligen gillar dom här cyklarna. Tycker TripleCrossen funkar bra till det mesta och räcker långt för en annan som inte är så där supersportig.

Anledningen till att denna blev lagad nu var egentligen att jag skulle lacka en annan hoj som jag redan byggt om lite. Så när sprayen ändå var framme tog jag båda i ett svep.

Visa bilaga 784338
Före. Ganska sliten och ovårdad rå SportRunner om jag inte minns fel
Där var ju den triplecrossen ja. Diggar verkligen stuket. Är det något du fortfarande funderar att avyttra?

Jäkla kul! Imponerad! Och molkom - därifrån är min släkt! Fint!

Två frågor:
- löder du med gassvets? Styrstammarna kräver det tänker jag?
- vad har du för avfettning på penseln?

Som sagt ovan - bästa typen av läsning!
Stort tack! Väldigt kul att höra att det uppskattas :)
Molkom är fint! Jag är själv från Karlstad men trivs bra här, minus alla epor då😆

Och ja det stämmer, gassvets! Acetylen och Oxygen med AGA X11-handtag med minsta munstycket har jag använt hittills. Sen behövs flussmedel och lod, i detta fall Cycle Design Low Fuming Bronze Flux och SIF Bronze No 101, båda från ceeway.

Ang avfettning har jag använt en variant för bil som varit extremt effektiv, tror det var någon sorts engine cleaner. Annars tycker jag man kommer långt med typ 5-56 och isopropanol.

Där var ju den triplecrossen ja. Diggar verkligen stuket. Är det något du fortfarande funderar att avyttra?
😎 Kul att höra! Jag med. Gillar verkligen denna typ av cykel, enkla och funktionella delar som är lätta att justera och reglera. Inget extra lull. Blir ett cleant stuk utan alla vajerhöljen osv som man får med brifters. Plus att det känns lite mer som att cykla fixed tycker jag. Jag upplever att jag planerar mina växlingar bättre med downtube shifters.

RGR!
Hitta mycket inspiration och grymma hojar att inspireras av här:

Och ja visst, cykeln behöver säljas! Är öppen för att skruva om och byta lite delar efter önskemål.
Skicka pm vid intresse 😊

Krävdes en del putsande för att få den lite fin. Lite hologramglitter och 2komponents klarlack senare
Visa bilaga 784340

Visa bilaga 784341

Visa bilaga 784342

Visa bilaga 784343

Visa bilaga 784344
650bx42mm slicks plus skärmar har gott om plats. Enkla men funkis schmimano hydrauliska bromsar plus billiga SunRace tumreglage gör en trevlig brukshoj!

Adapterplattorna till bromsarna blev kanske inte så snyggt, men det funkar bra och behövdes då ramen ursprungligen moddades för att passa mindre skivor och andra bromsar.
Ägaren är mycket nöjd, då är jag också det!
Galet fint målat. Kan du gå in lite mera i detalj hur du har har gjort för att få lödningen att framträda sådär snyggt och vilken slags lack har du lagt under klarlacken? Har själv en egen ram som jag borde ta tag i (vilket år som helst), men har inte kommit framåt vilket stuk man borde ha på den. Den har motsvarande lödda muffar och de där ser ganska fräna ut?

Tack! Och jo visst! Jag är absolut ingen expert i ämnet, men har lärt mig under åren med egna projekt.
Har tyvärr inga bilder på just detta eller lackning då det är lite bösigt och kladdigt. Men såhär har jag gjort.

Först har jag använt färgborttagningsmedel. Pensla på tjockt, linda in i plastfolie och låt stå tills du ser att färgen börjar lossna. Borsta med stålborste, eller skrapa med något som inte repar. Sen repetera, för all färg har garanterat inte släppt. Detta är otroligt tidskrävande och slitigt, och skitigt, och kladdigt. Varje gång jag går igenom denna process undrar jag vad jag håller på med, för det är lite av ett dretjobb. Men med tålamod går det till slut!

fargbort-biokleen-202__b46ff964-82ce-459b-9e44-6f8a858f6eb2-2338420769.webp

Efter det har jag putsat rent med sån här.
2025-08-09 15_02_12-.webp

Sen har jag använt blåneringsvätska. Denna har varit bäst, men också skitdyr.
Stryks på ren metall med en trasa eller svamp så blir metallen mörkare. Jag tror det är någon sorts syra som etsar sig in i yttersta lagret av stålet. Så akta ögon osv!! Fler strykningar= mer brunt/ blått/ mörkt.
ballistol-schnellbrünierung-dunkelgrün-1791880425.webp

Efter det sprayade jag denna klarlack med glitter i.
1-48416.webp

Och efter det hade torkat la jag klarlack av den här varianten. Den var lätt att använda och gav ett mycket bra resultat tycker jag. Bör vara betydligt tåligare än vanlig klarlack. 2 lager står det på burken, jag la nog 3. Det är en patron inuti som aktiverar härdaren, så här får man ha allt klart för slutlack innan man kör igång! Även denna var ganska dyr, ca 200 spänn, men helt klart värt det enligt mig.
36_art120644_colormatic_cm_2k_1L-2592103873.webp

Och när man lackar gäller att vara jämn. Börja spraya just utanför och håll jämnt avstånd och hastighet, sluta utanför, i luften. Hitta ett avstånd och fart som gör att lacken blir ordentligt blöt, precis innan det börjar rinna 😅. Täck alla rör från alla sidor, gärna från olika håll, då blir det jämnt.
Vänta en stund, upprepa för ett lager till. Konsekvent och jämnt är ledord.

Sen är det bara att vänta tills det är torrt så har man en fin ram med ny lack! 😊

Om någon är mer insatt i ämnet får dom gärna fylla på med tips o trix. Jag försöker bara lära mig genom att prova.

Jag ser också fram emot uppdateringar i denna tråd! Var har du lärt dig löda? Undrar också om du har någon styrstam du byggt som du du inte har användning av, quill-modell?

Så trevligt! :) Dags för liten uppdatering då.

Den lagade TripleCrossen har just blivit skickad till Göteborg för ett fortsatt liv där. Hoppas få höra från köparen när den anlänt och skruvats ihop enligt nya ägarens önskemål med annat styre styrstam osv.

Har varit igång med lite småprojekt sedan sist!

Den här historien börjar med ett par bromsar. Ett par bromsar jag haft liggandes i kartong i ett par år, i väntan på att jag ska få ihop min drömcykel på något vis.

0013107_paul-components-racer-front-brake-black-3146342372.webp

Är det här världens bästa fälgbroms? Jag ville inte vänta längre på svaret, och insåg att jag ju kan prova dom på min svarta turcykel. Bromsarna kommer monterade på en "platta" för att fästas i ett centrerat bromshål. Efter allt man läst om centerpull/ Mafac/ Compass/ Herse/ Heine så "vet" man ju att bäst blir sånna här bromsar om man monterar armarna direkt på bosses på ramen utan den extra plattan! :)

Målbild
2025-09-28 10_56_04-.webp

Paul har två olika "pivots" att fästa bromsarna på beoende på om det är braze on eller center mount. Under ser ni pivots för braze on, alltså dom jag borde ha för min operation 🤷‍♂️
Då sitter denna "sleeve" på en vanlig bromsboss som löds på rätt plats och ger typ detta:
KS-Rmbler-1090854-3367426539.webp
00103-2501668491.webp

MEN! Det är inte så mina bromsar ser ut då dom är center mount.
DSC_1273.webp

Här ser vi en fin slät yta på pivoten där den ligger an mot nämnda platta som skruvas i bromshålet. Det kan vi säkert få till på något sätt utan att beställa nya pivots!

DSC_1271.webp

Nått sånt! 4130-stång, borrad 5mm i center för att sedan

DSC_1275.webp

Gänga m6

Och voila! Bossiga bosses
DSC_1276.webp

DSC_1281.webp

Hej å hå, fila på!

Använder plattan som en sorts jig för att passa in rätt avstånd och placering.
DSC_1268.webp

Bara det faktum att bossarna sitter högre upp närmare tvärstaget borde ge mindre flex och mer broms, kanske 😅

Jag ser också fram emot uppdateringar i denna tråd! Var har du lärt dig löda? Undrar också om du har någon styrstam du byggt som du du inte har användning av, quill-modell?
Skickar PM ang stam! Har kanske en till övers, och vill gärna bygga fler :)

Och löda har jag börjat lära mig nu. Har jobbat som svetsare i ca 15år och har bara lött lite tidigare när jag gick i skola. Nu börjar det riktiga lärandet

DSC_1565.webp

Här har jag putsat av färgen från originalbossarna. Inte mycket lod som håller fast dom!
Känner mig trygg på att jag borde få till något som håller minst lika bra.

Och som vanligt är det svårt att ta bilder under själva lödningen. Men här är resultatet i alla fall!

DSC_1573.webp

Behöver putsas lite till, och få på lite färg så det inte rostar.
Här ser man också vart de gamla bossarna satt. De värmde jag på så lodet blev mjukt och sen gick det att dra av dom lite försiktigt.

Och fram
DSC_1574.webp

Där satt dom! Var dock tvungen att såga bort ett stöd på framlastaren som var i vägen.
Och stoppet för höljet sitter ju allt för långt in mot ramen för att få en bra rak linje på bromsvajern.
Blir mer såga fila och löda på racket alltså..

Men så långt känns bromsarna oerhört bra. Väldigt kontant och direkt känsla i dom. Och de stänger och öppnar sig väldigt mycket med den lilla mängden vajer som dras. Mycket bra!

Blev så taggad på denna operation att jag ville prova en annan sak också...
Smala 700c däck är inte jättekul för de flesta. Grövre 26" och skärmar däremot är lite mer praktiskt och komfortabelt :)

DSC_1560.webp

DSC_1561.webp

Gott om plats för allt nu! Det enda negativa här är att höjden för vevarna blir ganska låg.
Men det kommer säkert funka för sambon att åka till affären med. Kul att testa om inte annat!

DSC_1562.webp

700c till 26" konvertering

Senast ändrad:
Hade visst tagit lite fler bilder! Alltid kul med bilder väl.

IMG_1065.webp

IMG_1063.webp

DSC_1555(1).webp

Här ser vi en ihopknåpad jig för bromsfästen. Ber om ursäkt för väldigt röriga bilder. Det är så det blir i en liten källare med massa annat bös!

Bästa tråden. Tack för underhållningen!

När jag blir stor (ungarna är självgående) ska jag också löda cykel.

Skickar PM ang stam! Har kanske en till övers, och vill gärna bygga fler :)

Och löda har jag börjat lära mig nu. Har jobbat som svetsare i ca 15år och har bara lött lite tidigare när jag gick i skola. Nu börjar det riktiga lärandet
Alltså jag har en för liten Bike Friday World Tourister som behöver lite mer stack, jag är också ganska intresserad av antingen fullstack stam eller längre styrrör, får man också pm:a😃?

Och tack vänner för bra pepp! Ska fortsätta jobba på och posta här!
Har siktet inställt på att bygga en ram i vinter, så det är bäst jag säger det här så ni kan hålla mig ansvarig och hetsa igång mig om det inte händer något :)

Tillbaka
Topp