Tack! Och jo visst! Jag är absolut ingen expert i ämnet, men har lärt mig under åren med egna projekt.
Har tyvärr inga bilder på just detta eller lackning då det är lite bösigt och kladdigt. Men såhär har jag gjort.
Först har jag använt färgborttagningsmedel. Pensla på tjockt, linda in i plastfolie och låt stå tills du ser att färgen börjar lossna. Borsta med stålborste, eller skrapa med något som inte repar. Sen repetera, för all färg har garanterat inte släppt. Detta är otroligt tidskrävande och slitigt, och skitigt, och kladdigt. Varje gång jag går igenom denna process undrar jag vad jag håller på med, för det är lite av ett dretjobb. Men med tålamod går det till slut!
Efter det har jag putsat rent med sån här.
Sen har jag använt blåneringsvätska. Denna har varit bäst, men också skitdyr.
Stryks på ren metall med en trasa eller svamp så blir metallen mörkare. Jag tror det är någon sorts syra som etsar sig in i yttersta lagret av stålet. Så akta ögon osv!! Fler strykningar= mer brunt/ blått/ mörkt.
Efter det sprayade jag denna klarlack med glitter i.
Och efter det hade torkat la jag klarlack av den här varianten. Den var lätt att använda och gav ett mycket bra resultat tycker jag. Bör vara betydligt tåligare än vanlig klarlack. 2 lager står det på burken, jag la nog 3. Det är en patron inuti som aktiverar härdaren, så här får man ha allt klart för slutlack innan man kör igång! Även denna var ganska dyr, ca 200 spänn, men helt klart värt det enligt mig.
Och när man lackar gäller att vara jämn. Börja spraya just utanför och håll jämnt avstånd och hastighet, sluta utanför, i luften. Hitta ett avstånd och fart som gör att lacken blir ordentligt blöt, precis innan det börjar rinna

. Täck alla rör från alla sidor, gärna från olika håll, då blir det jämnt.
Vänta en stund, upprepa för ett lager till. Konsekvent och jämnt är ledord.
Sen är det bara att vänta tills det är torrt så har man en fin ram med ny lack!
Om någon är mer insatt i ämnet får dom gärna fylla på med tips o trix. Jag försöker bara lära mig genom att prova.