Vila efter blindtarmsoperation

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Kom tyvärr att tillbringa midsommar på sjukhus istället för runt en majstång. Blindtarmen opereades bort och jag är åter pigg och kry. Tyvärr innebär det ett avbräck i cykelträningen, men hur länge är jag osäker på. Jag ordinerades "några veckors vila", men tänkte höra om någon har erfarenhet av samma ingrepp och hur lång vila som krävdes? Just nu är det inte svårt att låta bli eftersom det smärtar att bara resa sig upp, men frågan blir nog högaktuell framöver då jag börjar känna mig hel.

Ajdå, tur iaf att det inte kom veckan innan...

Efter att jag opererat min magmun skulle jag inte göra något ansträngande alls på minst 4 veckor, därefter kunde jag börja försiktigt och vara vaksam på eventuella smärtor.
Förklara specifikt för din läkare att du vill cykelträna så snart du kan och vill veta hur snart du kan börja. Då tror jag du kan få ett bra besked.

Krya på dig

Tack Dennis,

Jo, det var ju just av kroppen att låta mig får beta av Maran och VR innan den bestämde sig för att bryskt påminna mig om att jag håller på att bli gammal och skröplig ;-)

Jag fick bortopererat blindtarmen när jag var 9år och det jag minns var att just cykla gick att göra relativt tidigt. Det smärtade betydligt mindre än mycket annat. Kommer dock inte ihåg hur lång tid efter det var.
Ta det bara försiktigt i början och känn dig fram hur mkt du klarar.

Råkar syssla med borttagande av blindtarmar (bland annat) till vardags. Skulle gissa på 5-50 g beroende på hur rälig den var. (vi brukar inte väga, dock klippa upp de efter operationen).

Det som gör att vi brukar avråda från tyngre aktiviteter säg 2-4 veckor efter operation är förstås att läkningsprocessen skall få ha sin gång. Meds insidan på buken är det ingen fara, dels läker det fort, dels inte bukinnehållet vid träning, det ligger s.a.s där det ligger. Huden är inte heller några större problem, läker på ca 10 dagar (med lite marginal brukar vi ju ta stygnen säg efter 10-14 dagar efter bukoperationer), det värsta som kan ända där är att såret går upp och du får ett lite fulare ärr som följd.

Den springande punkten är bukväggen, när man opererar bort blindtarmen gör man det oftast via ett sk växelsnitt för att dels snabbt komma in i bukhålan enkelt och säkert och dels delar man egentligen inga muskelfibrer med den metoden. Brukar sy igen i två lager (förutom huden). Det som kan hända om man tränar hårt innan det läkt ordentligt är att du får en separation av fasciakanterna och därigenom risk för ärrbråck. Därför avråder vi också från aktiviteter där man okontrollerat kan råka sträcka bukväggen (tänk cykelvurpa).

Själv skulle jag vänta 2-3 veckor och sedan börja träna lite lätt. Skall inte göra ont men att det "sträcker" lite är ok.

Om man tagit bort din blindtarm med titthålsteknik (du har det "största" ärret under naveln) tycker jag att du kan träna försiktigt redan nu.

Hoppas det hjälpte nåt.

//Nisse

sfinkter skrev:
-------------------------------------------------------
> Råkar syssla med borttagande av blindtarmar
> (bland annat) till vardags.

> Själv skulle jag vänta 2-3 veckor och sedan
> börja träna lite lätt. Skall inte göra ont men
> att det "sträcker" lite är ok.
>
> //Nisse

Tack för ett uttömmande svar. Operationen gjordes med traditionellt snitt som tyligen är standard på oss män, så det blir snällt att avvakta med träningen. Hellre det än tarmar som putar ut.

Calle

Daddy D.Lux skrev:

> Tack för ett uttömmande svar. Operationen
> gjordes med traditionellt snitt som tyligen är
> standard på oss män

Det var inte det jag fick veta när jag plockade ut min för något år sen. Snarare menade läkarna att det fanns ingen anledning att göra nåt annat än titthålsoperation men att man i vissa fall kunde behöva traditionellt snitt.
sfinkter kanske kan besvara varför man skulle välja traditionellt över titthål?
Hur som är jag glad att det blev titthål och efter två veckor så var jag igång med det mesta (dykning, cykling mm.) men försökte ta det lite lugnt och inte utsätta området för hastiga rörelser.

När jag tog min för några år sedan fanns tanken på träning inte på kartan. Fick ligga kvar två veckor på sjukhuset. Första veckan levde jag på dropp och andra fick jag äta flytande. Blindtarmen var bra duktigt inflamerad, istället för att spricka hade inflamationen spridit sig till tarmen så det blev lite kaotiskt när man skulle ta blindtarmen med risk för att tarmen skulle spricka. Hade även dränering från magen under de här veckorna.

Lite oväntat att någon med rejäl kunskap om ämnet skriver ett inlägg. Nu blir det mycket svårare för alla oss andra spekulera hej vilt och komma med välmenande råd om att visst kan man köra explosiv träning på gymmet och liknande nu direkt ;)

Kul att man kunde hjälpa till.

Torrt vetenskapligt i den ständigt pågående debatten (kanske inte når DN:s debattsida men ändock) så ligger det väl till ungefär så här:

Öppen operation: Lika bra resultat, något mer sårinfektioner, mindre andel får abscesser i buken efter operation, ev något senare hemgång. Ev ngt mer missprydande ärr.

Laparoskopisk: Kosmetiskt tilltalande, bra på tjocka (där man behöver göra ett stort snitt med vanlig op för att komma in s.a.s.)och fertila kvinnor (man kan kika runt lite och se om symtomen kan utgöras av t.ex äggledarinflammation), ev ngt kortare sjukhusvistelse, mindre sårinfektioner men å andra sidan lite mer bukabscesser.

Alltså troligtvis bäst att låta kirurgen göra den operation som denne är mest förtrogen med.

Smyger in lite cykel också:
Vad tror ni ska jag köpa en ny ram (t.ex Canyon Ultimate SLX) och plocka över nuvarande komponenter Chorus-11 eller ska man spara pengarna och köpa en helt ny cykel nästa år? Drabbas liksom hela tiden att så fort man uppgraderat en komponent känns de gamla inte så kul å det är inte så kul så då uppgraderar man de o.s.v i en ond cirkel.

Har du en sådan trevlig komponentgrupp tycker jag definitivt du skall köpa ny ram - även om det man kan få trevliga pris på kompletta cyklar brukar det oftast inte vara lika bra totalpris om man vill ha Campa. Däremot om man vill ha Shimano brukar det finnas bättre paketpris.

Dessutom är det kul att skruva lite själv ;)

hille skrev:
> ...Blindtarmen var bra duktigt inflamerad,
> istället för att spricka hade inflamationen
> spridit sig till tarmen så det blev lite kaotiskt
> när man skulle ta blindtarmen med risk för att
> tarmen skulle spricka.

Själv har jag lyckligtvis både en mamma och en syster som är läkare, så midsommaren började med en undersöknig av min onda mage och avfärd till akuten väl i tid innan det gått så långt.

sfinkter skrev:
> Alltså troligtvis bäst att låta kirurgen göra den operation som denne är mest förtrogen med.

Apropå metod fick jag samma råd om att låta kirurgen välja.

Tillbaka
Topp