Jag tror att det förra temat bjöd ögonen att följa inläggen utan att notera knappar och liknande som låg i en annan färg. Nu ligger knapparna istället upphöjda i samma färgtema som övrigt och ögonen måste aktivt sortera bort dem. Dessutom är stilen mer hoptryckt och jag tror därför inte ögat lika enkelt håller isär bokstäverna.
Man har dessutom valt att lägga för mycket "mellan" inläggen istället för att använda en ruta till vänster/höger för att visa användare och eventuellt även knappar. Kanske skulle man kunna ha samtliga funktioner där? Då skulle det bli betydligt mer flyt i läsningen.
Det är helt klart jobbigare att läsa forumet och framförallt att skumma igenom dem för att se om de innehåller något intressant. Jag tycker dock att "linjerna" till vänster istället för gamla "tab-pilar" är bättre för att se vem som har skrivit vad historiskt sett.
Ändringarna som jag anser behövs är små estetiska skillnader, men skulle göra stor skillnad för hur man upplever det när man läser.
Edit: Jämförde nu med flashback, funbeat, ett forum på forum24, familjeliv och tyvärr är detta det mest svårlästa forumet... Det var nog inte tanken.