Vilda spekulationer - Lyrik Select VS Lyrik Ultimate 2020?

glitch

Aktiv medlem
Om jag fattat allt rätt, är stora skillnaden på Select och Ultimate att Ultimate har en "Charger 2.1" damper med annat spann på HSC (mjukare) / LSC (fastare) men även reviderad retur?
+ nya skrapringar
+ nya oljan

Medan Select får oljan men inte skrapringarna (som man kan byta till sen) och inte nya dampern och därmed inte heller returförändringen?

Är sugen på en Lyrik men fundersam på om man ska bita ihop och gå på Ultimate eller om inte Select räcker alldeles utmärkt.

Nu har jag en riktig snik-PIKE men det jag inte gillar med den och anledningen till varför jag startade någon tråd för ett par veckor sen är just att returen inte känns så "skön" så skulle jag köpa en ny gaffel idag (vilket jag kanske gör om min Luftkappe inte lirar som den ska) skulle jag aldrig gå under en Ultimate om jag skulle välja RS.

Väcker upp denna tråd lite då jag är i färd med att beställa en ny gaffel till mitt senaste bygge. Den skall vara 27.5+/29 och ha 160 mm fjädringsväg.

Rockshox Lyrik Select är överkomligt prissatt medan Ultimate är drygt 2000 SEK dyrare. Om man inte är ute efter att skruva för mycket på olika inställningar utan snarare vill ställa in gaffeln grovt en gång och sedan bara cykla, är Ultimate ett vettigt alternativ då? Ultimate erbjuder väl fler inställningsmöjligheter (separat LSC och HSC) men är prestandan generellt sett bättre?

Och om man lyfter blicken lite och blickar bortom Rockshox Lyrik, vilken gaffel ger mest för pengarna? Finns det andra vettiga alternativ i 6000- respektive 8000-kronorsklassen?

Jag har fattat det som att select är som gjord för det. Heck, du får ju i princip Lyrik prestanda till Yari pris!

Rattnalle sa:
ambientzz sa:
Inte om man inte vill skruva så mycket på inställningar dock. Den får lysande recensioner men också ofta med reservationen att det är viktigt att lägga tid på att ställa in den ordentligt om den ska prestera bra.

Tvärtom, de nyare riktiga testerna och vad som skrivs på en del av forumen är mer så där.

https://m.pinkbike.com/news/review-manitou-mezzer-pro-fork.html

glitch sa:
Rattnalle sa:
ambientzz sa:
Inte om man inte vill skruva så mycket på inställningar dock. Den får lysande recensioner men också ofta med reservationen att det är viktigt att lägga tid på att ställa in den ordentligt om den ska prestera bra.

Tvärtom, de nyare riktiga testerna och vad som skrivs på en del av forumen är mer så där.

Jag har bara läst ett test som varit negativt och det är Pinkbikes. Har du sett fler? (Och vad särskiljer ett "riktigt test"? Pinkbikes tester tycker jag brukar vara rätt mediokra, det känns nästan alltid som om de läst mer pressmaterial än cyklat.) Det här kändes lite klent angående att ställa in gaffeln, vilket de flesta andra tryckt extra på är viktigt och skrivit en del om. Snubben på bikeradar svarade på någon kommentar där att hans också varit sådär innan han hittade rätt. Bussningsglapp däremot är ju inte ok. Det vore å andra sidan inte helt unikt heller, men man får ju hoppas att det bara är måndagsex annars är det illa.

Läser man på t ex mtbr* är det också mestadels positivt men vissa verkar ha fått gafflar med glapp i bussningar som de fått byta och en del verkar ha svårt att hitta en bra inställning.

*Tror jag det var iaf, en lång owners-tråd.

Dock suger ju alla gafflar om man inte ställer in dom rätt..

RS har väl minst att skruva på bland dom olika märkena, och lägger man några åk/en halv dag på att skruva lite behöver man sällan göra mycket mer.

Satte i ett charger 2.1 cartridge i min lyrik för några månader sen och tycker det va värt det. Kör HC helt öppen eller med 1 klick och ett par klick LC. Tidigare hade jag den alltid helt öppen och fick pilla mer med tokens för att hitta rätt nivå av stöd.

glitch sa:
Rattnalle sa:
ambientzz sa:

Lite trist med glapp i gaffeln från start. Men av kommentarerna till artikeln att döma, så är ju frågan om recensenten verkligen har fått till inställningarna på korrekt sätt.

MiniDH sa:

RS har väl minst att skruva på bland dom olika märkena, och lägger man några åk/en halv dag på att skruva lite behöver man sällan göra mycket mer.

Satte i ett charger 2.1 cartridge i min lyrik för några månader sen och tycker det va värt det. Kör HC helt öppen eller med 1 klick och ett par klick LC. Tidigare hade jag den alltid helt öppen och fick pilla mer med tokens för att hitta rätt nivå av stöd.
Jo men de kan suga mer eller mindre beroende på hur mycket det finns att ställa in.

Charger 2.1 är det som gjort att jag ens överväger att köpa RS till nästa cykel. Att kunna ställa kompressionen som jag vill med någorlunda hög upplösning. Den är ju dock inte heller utan kritik avseende dopningen dämpningen om man läser recensioner. Fox 36 verkar ju egentligen snäppet vassare men är orimligt dyr.

MiniDH sa:

Gafflarna/stötdämpare är gjorda för att passa alla typer av cyklister så det universellt.
varför finns det firmor som bygger om dämparna?
Hade du lättat på retur shimsningen i din gaffel så hade det blivit billigare.

Jag bytte från Recon RL till en Pike Select 2020. Vet inte hur mycket som skiljer mellan Charger 2 och charger 2.1 men med tanke på att 2.1 är nytt och Pike alltid ansetts bra så har jag svårt att förstå varför 2.0 helt plötsligt skulle vara dåligt.

Jag har inget annat att jämföra med i denna kvalitets/prisnivå men bytet blev en jäkla uppgradering av dämpningen. Har ställt in trycket så att den bottnar ut någon gång/runda och utgick från RS tips vad gäller rebound. Tyckte den blev lite studsig så backade något klick på rebound utifrån RS rekommendation. Jag har inte upplevt att jag behöver fler inställningsmöjligheter, saknar inte ens låsningen, tycker inte dämparen blir svampig alls när jag kör uppför.

Jag vet iofs inte hur det är med RCT3 som sitter i Pike. Jag har bara läst om RC2 eftersom det är den som intresserar mig.

2019 Revelation Charger RC är samma gaffel som 2020 Pike Select. De har inte Charger 2 dämpare.
På samma sätt som att 2020 Lyrik Select är en 2019 Yari Charger RC.
Chargerdämparen har uppdaterats från 2.0 (2019) till 2.1 (2020) men det avser bara de de riktiga Pike/Lyrik-gafflarna och inte wannabe-gafflarna Select.

Bilagor

• Yari.png
    Yari.png
    8.3 KB · Besök: 259
  • Lyrik2.png
    Lyrik2.png
    178.6 KB · Besök: 395
sdx sa:
Gafflarna/stötdämpare är gjorda för att passa alla typer av cyklister så det universellt.
varför finns det firmor som bygger om dämparna?
Du menar att en och samma gaffel/stötdämpare ska kunna klara allt från en 50 kilo åkare som kör mestadels grusväg men vill trots allt bottna ibland för att det är tufft, samt klara en 120kg adrenalinsökande muskelmonster med slopestyle / freeride ambitioner plus klara allt däremellan inklusive XC och enduro?

Tillverkarna kompromissar pga av begränsningar av tekniken, segmentering av marknaden, vikt begränsningar, produktionskostnader, osv...
Och där kommer in firmorna som bygger om dämparen! ?

Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Charger RC är väl "typ" en Fox Grip?
Finns inte grip med lite fler inställningar, men fortfarande som semi-open bath?

Jo, först kom ju Grip som en budgetdämpare med bara LSC, sen insåg väl Fox att många gillade Grip mer än FIT och sen kom Grip2 som hade lite fler inställningar.

Vet inte till vilken cykel som TS söker en gaffel. Om det är till ett Tallboy-4-bygge skulle Jag välja Pike Ultimate RC2 med exakt samma innehåll som Lyrik Ultimate RC2, där Pike avsedd för kortare slaglängder har (100 g ?) lättare krona/underben. Pike lite billigare, 712 vs 785 € från R2.

Borde inte det mest kostnadseffektiva vara att köpa en begagnad lyric och sedan sätta i en Charger 2.1 och ev en debonair (beroende på årsmodell)?

Jag har en 2018 Lyric som jag uppgraderat med debonair för 300 spänn och när det är dags för 200h service kommer jag istället köpa en 2.1 cartridge vilket "bara" är dubbelt så dyrt som att lämna in för service.

Sixten Fors sa:
2019 Revelation Charger RC är samma gaffel som 2020 Pike Select. De har inte Charger 2 dämpare.
Chargerdämparen har uppdaterats från 2.0 (2019) till 2.1 (2020) men det avser bara de de riktiga Pike/Lyrik-gafflarna och inte wannabe-gafflarna Select.

https://www.sram.com/en/rockshox/models/fs-pike-sel-b3
Select: Kompression stegvis.
Select+: Kompression stegvis, LSC. (2.1)
Ultimate: Kompression 3 stegs kompression, LSC (2.1)
Alla har givetvis inställning av rebound.

Nytt för samtliga 2020 är Debon air.

Senast ändrad:
Den Charger-dämpare som sitter i Lyrik Select är alltså inte samma dämpare som sitter i t.ex. en 2015 Pike?

Jag hade en gång en 29” Pike 160 från 2015 och den hade en ”riktig” Charger RC med ”bladder”. Fin gaffel.

Lyrik Select verkar alltså ha en annan, enklare dämpare med samma namn.

mikaeljc sa:
Jag har en 2018 Lyric som jag uppgraderat med debonair för 300 spänn och när det är dags för 200h service kommer jag istället köpa en 2.1 cartridge vilket "bara" är dubbelt så dyrt som att lämna in för service.
Detta hade jag inte reflekterat över, nu lär 200h-servicen på min pike bli ännu dyrare (men förhoppningsvis mer för pengarna)

yonsson sa:
Sixten Fors sa:
https://www.sram.com/en/rockshox/models/fs-pike-sel-b3
Select: Kompression stegvis.
Select+: Kompression stegvis, LSC. (2.1)
Ultimate: Kompression 3 stegs kompression, LSC (2.1)
Alla har givetvis inställning av rebound.
Nytt för samtliga 2020 är Debon air.

DebonAir är inte nytt. Redan 2018 Revelation/Pike/Yari/Lyrik hade DebonAir.
2019-2020 Revelation/Pike/Yari/Lyrik har nyare newDebonAir med större negativ luftkammare.

Det är ingen skillnad på dämpningsinställningar mellan 2019 och 2020 enligt min tabell ovan, undantaget att nu även Pike finns med RC2, 2019 fanns bara Lyrik med RC2.

Grejen med 2019-2020 RCT3 och RC2 är att de har justering av både high och low speed kompression. Vilket inte erbjuds på de tre enklare gafflarna.

Vad som är ny teknik för 2020 är:
1. NEW CHARGER 2.1 RC. Completely re-designed to reduce hand fatigue and fight unwanted friction, the new Charger™ 2.1 damper increases confidence and control over every trail
2. NEW SKF WIPER SEALS. New ultra-low friction SKF wiper seals provide long lasting fork performance and improve overall suspension feel
3. NEW MAXIMA PLUSH FLUID. New Maxima Plush damping fluid reduces friction and silences damper noise

Bilagor

• Charger.png
    Charger.png
    149.3 KB · Besök: 196
Halleluja ännu en handpåläggning.
2. NEW SKF WIPER SEALS. New ultra-low friction SKF wiper seals provide long lasting fork performance and improve overall suspension feel
3. NEW MAXIMA PLUSH FLUID. New Maxima Plush damping fluid reduces friction and silences damper noise

ser man på oljan vad är det som är nytt
https://www.rd-service.se/produkt/maxima-plush-5wt-0-5l/
https://r2-bike.com/ROCK-SHOX-Maxima-Plush-Damping-Fluid-Charger-3-WT-1000-ml
Går att köpa online .
Det finns dom skrapringar som är bättre med mindre friktion.Bara för att det står SKF på dom så gör det inte dom bättre.

sdx sa:
Det finns dom skrapringar som är bättre med mindre friktion.Bara för att det står SKF på dom så gör det inte dom bättre.

Vilka tänker du på då?
Finns några blå (minns inte märket), men som lär ha rätt sunkig livslängd (enl internet...)

larsaw sa:
sdx sa:

Vilka tänker du på då?
Finns några blå (minns inte märket), men som lär ha rätt sunkig livslängd (enl internet...)
RacingBros Lycan wiper finns 2 modeller kör själv med den billigaste modellen

Tillbaka
Topp