Vildsvin!

Vildsvin!
Tack Tobbe. Alltid lika skönt att ha dig i närheten så att man får reda på sina misstag :) Kanske är dags att skaffa nya glasögon eller något.

Bosse: "där får man även jaga med pilbåge och armborst vilket också är förbjudet här, tack och lov säger jag efter att ha sett hur plågsam sån jakt kan vara för djuren."

Ett skadsjkutet djur är ett skadskjutet djur. Kanske har fel men det borde vara lika smärtsamt att "nästan" dö oavsett om det är på grund av pil eller kula.

Vildsvin!
Hittade den här sidan efter lite sökande, <http://www.vildsvin.se/> ,här får jag nog svar på det mesta!
Ska ut med pannlampan i kväll, får se om man kanske kan få en skymt av dom små svinen då.......

Vildsvin!
Detta vildsvin bor i Florens:
vildsvin.jpg

/anki - som är samlar på grisar i alla dess tänkbara former

Vildsvin!
Mattias L skrev:
Ett skadsjkutet djur är ett skadskjutet djur. Kanske har fel men det borde vara lika smärtsamt att "nästan" dö oavsett om det är på grund av pil eller kula.

Måste nog säga att du har fel i det här avseendet: Den stora skillnaden mellan en kula och en pil är att kulan avger en shock effekt när den träffar pga sin höga fart vilket ofta "knockar" djuret och träffar den någorlunda rätt så dör djuret i träffen, vilket ju är meningen då det är skonsamast för djuret.

Pilen däremot träffar med låg fart och pilspetsen är försedd med flera rakbladsskär vilka har till uppgift att skära upp en så stor sårkanal som möjligt vilket ska orsaka en kraftig blödning och djuret faller inte förrän det blir medvetslöst av blodbristen, vilket är en ganska långdragen och smärtsam process, en pil kan aldrig döda ett djur på plats eller på ett någorlunda smärtfritt sätt.

Dessutom har kulvapen en högre precision än pilvapen samt längre räckvidd, så risken för skadeskjutning är mycket större med pil, där även en lyckad träff kan leda till att djuret får lida i en halvtimme oftast mer innan det förblöder och dör vilket inte är att betrakta som human jakt i mina ögon.

Det är därför jag är tacksam att det är förbjudet att jaga med sånt i sverige

Bosse

Vildsvin!
Bosse: Vi har samma åsikt. Utryckte mig lite klumpigt om skadskjutningen bara.

Fast var inte jakt med båge tillåtet under ett par år förut? Och finns det inte en utredning nu som tittar på möjligheterna att jaga med båge?

Vildsvin!
Mattias L:

Det var skönt att höra :-)

Mig veterligen har det inte varit tillåtet någongång i modern tid iaf, men frågan har utretts flera gånger men blivit avslagen pga humanitära orsaker, och jag hoppas det blir så nu med om det utreds igen.

Bosse

Vildsvin!
Hmm.. Blir avundsjuk på alla djur ni får se.
Det enda man ser här förutom mygg och annat är hästar och hästskit...
Fast nån hade hittat björnspillning i Hemlingby där jag brukar cykla.
Det vore ju något att möta.. Kanske till och med jag skulle cykla fort..

Vildsvin!
"Mig veterligen har det inte varit tillåtet någongång i modern tid iaf, men frågan har utretts flera gånger men blivit avslagen pga humanitära orsaker, och jag hoppas det blir så nu med om det utreds igen."

Inte tillåtet i sverige men jag har för mig att det är tillåtet i vissa andra europeiska länder. Även jakt med armborst.

Annars föredrar jag 40mm granatspruta när det är dags för jakt:
http://www.soldf.com/images/s_mk19m3.jpg

Stalle

Vildsvin!
Kung Stalle skrev:
Annars föredrar jag 40mm granatspruta när det är dags för jakt:

Jaså du tillhör dem som tillverkar köttfärsen direkt i skogen, men det är ju rationelt och fort går det också :-)

Jo det var Sverige jag menade, men visst finns det länder i närheten där det är tillåtet, tror det är OK i finland faktiskt men är lite osäker.

Bosse

Vildsvin!
Enligt en vanligtvis välunderrättad jägarkamrat till mig kan vi ganska snart räkna med att stöta på vildsvin i Nacka/Hellasskogarna.
(Förutsatt att vi natt/gryningscyklar alltså)

Vildsvin!
KSP då, det borde ju vara bra, eller?

Rent hypotetiskt:
Om man kör på ett svin med cykel och skadar det, måste man märka ut platsen som om man kört på det med en bil oc kalla på polisen?

Vildsvin!
De är du nog tvungen att göra, för en cykel räknas som fordon enligt lagen och då blir det en viltolycka med ett fordon inblandat och då ska man just markera och larma polisen.

Om syftet är att decermera en hel flock så är nog KSP ett bra val, men ska dem knäppas en och en så skulle iaf jag välja en 8,57 JS eller ev 9,3X62 men även gamla hederliga 308.an går bra.

Bosse

Vildsvin!
Mera vildsvin i Hellas: För tre år sedan kolliderade Saltsjöbadståget med en galt, och förra året drällde det omkring en vid Tattby som senare sköts. Men det krävs att en bortstött hona ska etablera sig i området för att det ska uppstå en stationär stam.

Vildsvin!
Det står en .22 i skåpet där hemma, fast det blir nog inte bra, svinet blir nog mest förbannat.

Jag tjuvjagade nästan en gång men kom fram till att var f-n gör man av en fasan utan huvud under tiden man väntar på att någon ska hämta en från skjutbanan. Fågeln i fråga traskade helt ovetande ner på kulfånget framför min tavla, nästan vindstilla och på 50 meters håll med omantlad blykula. Skjutledarens svar på om det var fasansäsong än var "Du får rensa den själv"

Då får man med andra ord stoppa ner en sån där lapp i ryggan då, fast kör man på ett svin så blir nog prioritet ett att springa så fort man bara kan

Vildsvin!
Är vildsvinen lovliga hela året eller är det som med älgjakten, bara viss tid på året?
Inte för att jag ska börja jaga, men kan vara kul att veta.
Höll på att klippa två svin med bilen igår utanför Växjö på väg 25. Hua, det var lite för nära...

/steen

Tillbaka
Topp