vilka 26" fälgar och ekrar till Surly LHT

sitter nu i denna djungel som jag vill kalla det och hitta de rätta fälgarna.
Till en början är det rosebikes.com som jag har letat upp resterande delar så vore uppskattat om man kunde få tips på några fälgar och ekrar från denna sida.

Här nedan kommer en lista på vilka nav jag har tänkt att använda.
Framnav: http://www.rosebikes.se/product/detail/aid:591989
Bakrenav: http://www.rosebikes.se/product/detail/aid:515949

36ekrad ska det vara.

Det jag känner mig mest osäker på är vilken längd det ska vara på ekrarna samt vilka fälgar som 32 eller 36mm däck passar till, då jag inte vill ha allt för breda.

Allt detta plus mycket andra delar kommer i slutändan att bli min långfärdscykel.

MvH
Kristian

jag vet inte om ekrar, men jag har rigida/ryde sputnik fälgar med css (carbide-coated braking surface) på min tourer och är jättenöjd med dem. De är ganska populärt bland touringcyklister, men nackdelen är att man får använda en speciell (brakepad?) pga css-coating. Veloform i Göteborg säljer Rigida (och Surly), Spa Cycles (UK), och SJS cycles (uk). Blir svårare med Tyskland ... finns det 26" version av Mavic 719 eller Velocity Deep Vs?

förlåt för min bristfällig svenska! och en grej till... kanske titta på Peter Whites hemsida och se vad han använder till ekrar på en touring hjulset...

Jag rekommenderar varmt DT Competition ekrar + mässingsnipplar.

Ekerlängden räknas ut med hjälp av mått på navens flänsavstånd och hålbild, samt fälgens effektiva diameter (diametern där nippeln stöds av ekeröljetten).

För Mavic XM 719 och XT-navet får jag 260mm på vänster och 258mm på höger sida i bakhjulet.

För Mavic XM 719 och LX-dynon får jag 254mm på bägge sidor i framhjulet.

Samtliga uträkningar för 36 ekrar i trekors.

Senast ändrad:
mkt generöst svar. På rosebikes hemsida finner jag inga DT Swiss competion i 254mm. Kan man å upp 1mm och köpa 255mm istället.

däremot finns dt swiss champion i 254mm

Senast ändrad:
Champion är oreducerade (har samma tjocklek längs hela ekern) och bygger inte ett lika hållbart hjul.

Teoretiskt sett rundar du uppåt med 0.8mm istället för nedåt med 0.2mm så 255mm bör funka.

OBS; alla mått förutsätter att handlarnas uppgifter om ERD för fälgen och hålcirkeln för navdynamon faktiskt är korrekta! Jag brukar kontrollmäta nav och fälgar men då har jag ofta diverse nav och mindre sortiment ekrar tillgängliga.

Tack igen.
okey, för att inte belamra dig med fler frågor. Avnänder du en formel eller något program för att räkna ut ekrarnas längd?

så kan jag göra lite försök själv o se om jag får ut samma som dig.

Formeln finns förpackad i många olika program/excelark etc

Den här är mest lättillgänglig, http://lenni.info/edd/

Siffrorna som ligger i databasen är inmatade av användare och kan vara helt åt skogen men är ofta riktiga. I bästa fall ligger alla mått lättillgängliga på Shimanos hemsida så du kan verifiera direkt (T670 och T780 är nytt och dåligt redovisat, men jag utgår från att dynamon har liknande mått som 3N80 då handlarna säger 70mm hålcirkel). Mavicfälgar är också riskabelt då de ibland anges i SSD (spoke seat diameter) vilket är ERD (effective rim diameter) minus 3. Kontrollmätning är bra som sagt.

Jag ber om ursäkt för svamlande (läggdags).

Tillbaka
Topp