Vilka är de enklaste bromsarna att lufta??

krip

Aktiv medlem
Har mest kört Shimano XT och tycker dom är lite sega att lufta. Ni som har luftat många olika märken, vilka är de enklaste att lufta?

Tänkte mer om det fanns några andra som är enklare. Upplever att det är svårt att få till dom bra men det kan också bero på att att jag har en väldigt lång slang då den sitter på en Bullitt. Någon som har erfarenheter av Magura?

Shimano XT tycker jag är ruskigt enkla att lufta. En tratt för några tior och sedan så är det bara att köra.

shimano har haft problem med vissa hydraliska mtb bromsar, men de som säljs nu borde alla fått de nya uppgraderade interna delarna i handtaget.

annars är shimano de absolut lättaste att lufta.

Jag har ingen koll på hur formula tidigare har varit och har bara haft ett par, men som har inte läckt. Jag har haft massor av Sram-bromsar och dom har aldrig läckt, men haft andra problem. Jag har haft flera Shimano-bromsar som har läckt.

Jag tror alla mina Shimanobromsar läckt. Men aldrig mycket. Bara precis så att belägg blivit dåliga när cykeln stått parkerad mer än någon vecka eller två, ett par månader på de som läckt mindre typ nuvarande Zee. Har inte varit så jag behövt lufta mer än kanske en gång om året eller så extra utöver det årliga oljebytet.

Men busenkla att lufta och med väldigt konsekvent resultat.

emmer sa:
marr sa:
Tror problemet här är den långa slangen, snare än luftningen.
Jo, man borde nog använda "bilmetoden" så att det blir lite flow i slangen...
Med en så lång slang kvittar det nog hur de luftas risk att de känns lite mjuka ändå. Räcker ju att känna efter noga mellan fram/bak på en vanlig cykel för att känna en viss förmodligen delvis inbillad skillnad.

Kör XT på min Bullitt men nu är det min nya MTB jag tänkte byta bromsar på. Lite inne på att kanske bara uppgradera till SLX.

Tycker shimano har varit sådär att lufta men jag har inte haft något bra luftningskit heller. Kanske det första jag skall investera i :)

krip sa:
Kör XT på min Bullitt men nu är det min nya MTB jag tänkte byta bromsar på. Lite inne på att kanske bara uppgradera till SLX.

Tycker shimano har varit sådär att lufta men jag har inte haft något bra luftningskit heller. Kanske det första jag skall investera i :)
Shimanos vita tratt gör livet väldigt enkelt och fritt från spill.

SRAM Guide nya luftningsnippel vid oket va himla trevlig. Stänger systemet med sprutan i, endast på 2017 och framåt tror jag.

Tillbaka
Topp