Vilka bromsskivor? Nu med mekhjälp

Det är antingen centerlock (Shimano) eller 6-bultars, säkert 6-bultars på din. 160 mm diameter vill du ha
Till exempel:

Det finns olika tjocklekar på bromsskivor också, det går nog googla fram vad man brukar ha till tektro, men exemplet ovan är ju en tektro-skiva så det lär ju vara lämpligt.

Sen efter du monterar i ny bromsskiva vill man bädda i dem, dvs föra över en jämn yta av material från bromsklossarna till bromsskivan. Om man inte gör det riskerar man få en ojämn beläggning och gnisslande bromsskivor och det kan vara svårt/omöjligt att fixa till i efterhand. Går att googla hur man bäddar in bromsar. Cykla runt kvarteret cykla upp till 30 km timmen bromsa ned till 5 km/h utan att låsa hjulet och gör det 20 ggr är det jag brukar göra.

Det är antingen centerlock (Shimano) eller 6-bultars, säkert 6-bultars på din. 160 mm diameter vill du ha
Till exempel:

Det finns olika tjocklekar på bromsskivor också, det går nog googla fram vad man brukar ha till tektro, men exemplet ovan är ju en tektro-skiva så det lär ju vara lämpligt.

Sen efter du monterar i ny bromsskiva vill man bädda i dem, dvs föra över en jämn yta av material från bromsklossarna till bromsskivan. Om man inte gör det riskerar man få en ojämn beläggning och gnisslande bromsskivor och det kan vara svårt/omöjligt att fixa till i efterhand. Går att googla hur man bäddar in bromsar. Cykla runt kvarteret cykla upp till 30 km timmen bromsa ned till 5 km/h utan att låsa hjulet och gör det 20 ggr är det jag brukar göra.
"Det är antingen centerlock (Shimano) eller 6-bultars" förmodar att det är hur dom är fästa, antingem med 6 skruvar eller med en i mitten? Får kolla på cykeln helt enkelt.

du kanske skulle sparka igång tråden 'bruka allvar' igen. eller är det någon sorts variant av den vi upplever ? ?

gillar iaf skivor som är ojämnt borrade, dvs flertalet hål skall sas inte ligga på samma rad, skivor slits mest där det finns minst gods, och snart är de tunnare längs en bana där det finns mest hål., och sliter beläggen ojämnt. gör det ogynnsamt när man skall slita in nya belägg, och att byta mellan olika hjulpar kan då medföra sämre bromsverkan med behov av ny inslitning varje gång.

men köper du rätt diameter och fäste blir rätt bra oavsett. upplever du begränsad bromsverkan idag fundera på en tätare skiva, eller större. det senare kräver en adapter.

Kör man MTB och särskilt downhill ställs det oerhört höga krav på skivbromsarna.

Är man relativt lätt, kör gruscykel och har inte så bergigt och är van vid hur måttligt underhållna fälgbromsar funkar så funkar typ vadsomhelst. Jag kör med lättviktsskivor (Ashima AiNEON) på min gruscykel för närvarande. Inget jag rekommenderar till någon egentligen för de är märkbart sämre och viktbesparingen är minimal, men de är helt klart tillräckligt bra för mina ändamål ändå. Man kan utan problem låsa hjulen även med såna här skivor, det man tappar med lättviksskivor är att man behöver mer handkraft för att göra det, att bromsklossar och skivor nöts snabbare, och att det är större risk för överhettning om man skulle ligga och släpa på bromsarna i en lång nedförsbacke.

gällande bromsskivor lär du få lika många alternativ som svar alla föredrar olika skivor

jag kör tex
alligator windcutter 6 bult fram
alligator wave crown 6bult bak
på typ alla mina cyklar

på de hjul jag har som har centerlock kör jag "dt swiss centerlock to 6bolt" adapter för o kunna köra samma skivor även på dessa hjul

6-bult ser infästningen ut så här:
Bike-Brake-Rotor-180mm-Cycling-Bicycle-MTB-Mountain-Bike-Stainless-Steel-Brake-Disc-Rotor-6-Bolts.jpg

och centerlock så här:
Hope-Road-CL-Centerlock-rotor_two-piece-160mm-floating-disc-brake-rotors_gravel-road-bike_orange-800x480.jpg

obs själva designen kan ju variera mycket och det finns även enklare (och billigare) centerlock skivor

om du inte har möjlighet att ta reda på infästningen så funkar det antagligen med 6-bult och en centerlock adapter för att va säker.

Jag har ett par 160mm 6håls tektroskivor över som du kan få, skickas mot Porto.

/T
Tack för erbjudandet, tänkte jag skall ta av hjulet och fota bromsskivan och posta här först för säkerhets skull. Är som sagt totalt n00b på skivbromsar, ingen aning om vad som passar till vad. Är det så pass standardiserat att t.ex. alla 6håls 160mm av olika fabrikat passar om det är det jag har idag?

Tack för erbjudandet, tänkte jag skall ta av hjulet och fota bromsskivan och posta här först för säkerhets skull. Är som sagt totalt n00b på skivbromsar, ingen aning om vad som passar till vad. Är det så pass standardiserat att t.ex. alla 6håls 160mm av olika fabrikat passar om det är det jag har idag?
Ja i princip. Det finns vissa (flytande) skivor med bulkiga nav som inte passar alla bromsok, men i stort sätt passar det mesta om interface och diameter stämmer.

Tänkte få tummarna loss o beställa, men visade sig inte vara så lätt. De flesta jag kollar på har inte 140. Är det så ovanligt? Och det är 140 (bak) som är mest akut.

Det verkar mest som att 140 är en bristvara just nu.

Ok, blir till att sätta nytt fram och bromsa försiktigt, och nya klossar bak, så kanske den tar lite iaf.

Om du lovar att inte berätta för någon, lite pinsam sak. Var på cykelsemester till Skummeslöv i höstas. Racade med en kompis uppför i brantaste(?), vid Norrvikens trädgårdar. Sedan blev det lite upp/nerför hela dagen med avslutning nerför samma backe. Tyckte det bromsade dåligt, ganska lång bromssträcka i brantaste, var bilar framför. När jag kom hem igen så upptäckte jag att bakbromsen inte tog alls.

Note to self: Kolla bromsarna innan cykelsemester.

När jag tittar på bilderna så ser inte skivorna ut att vara onormalt slitna. De ser däremot ut att vara skitiga och du får lätt olja på bakskivan om du smörjer mod spray o är oförsiktig. Då är det bättre o tvätta skivorna med brakleen eller annan bromsrengörning och sätta i nya belägg i oken. TRPs originalskivor är bra och jag har kört mycket med dem på ett hjulpar.
Jag kan inte bedömma om en skiva är skev på bilderna men det brukar man kunna rikta om det är litegrann. Vill du ha 160 skivor fram o bak så köp en annan adapter till oket samtidigt men 140 räcker gott på en gravel.
Adapter: https://www.bike24.com/p24234.html
För 160 skiva i ram så används 180mm gaffeladapter eller 160mm frame. De är samma.

Och eftersom du är noob på skivbromsar.

Hur är beläggen? Oftast håller skivorna längre än beläggen.

Jo, min förhoppning är att det skall ge någon bromsverkan bak med nya belägg. Det kanske inte är nödvändigt att byta skivorna, mer att jag tänkte det var lika bra.

Var mer att jag som bara har erfarenhet från bil tänkte att om klossarna är slut så kan det ha skadat skivan. Men som @Annors skriver så kan det ju vara olja eller liknande som gör att det inte tar något, och det kanske är mer troligt egentligen om man tänker efter.

Jo, min förhoppning är att det skall ge någon bromsverkan bak med nya belägg. Det kanske inte är nödvändigt att byta skivorna, mer att jag tänkte det var lika bra.

Var mer att jag som bara har erfarenhet från bil tänkte att om klossarna är slut så kan det ha skadat skivan. Men som @Annors skriver så kan det ju vara olja eller liknande som gör att det inte tar något, och det kanske är mer troligt egentligen om man tänker efter.

Ja, olja är en vanlig orsak till dålig bromsverkan. Oftast börjar de skrika rejält om de är oljiga och blöta. En del säger att man kan göra rent organiska belägg, men jag har bara kastat och köpt nya. Bromsskivorna köpte jag i reserv för att byta, och sedan göra rent "i batch". Under åren jag pendlade året runt gick det ett fram-ok per år i saltlaken.

Om du har olja på skivor och belägg är det ju också intressant VAR oljan kommer från. Yttre källa = byt belägg och gör rent skivan. Läckage = dessutom nytt OK. Ofta blir det en gegga runt kolven om det är OKet som läcker.

Jag gjorde rent mina skivor med varmt vatten och såpa som "förtvätt" (osäker på hut mycket det hjälper) sedan bräkleen. Numera har jag även en ultraljudstvätt, men den köpte jag mest för att vara lite overkill, men även för att undvika bräkleen.

På min pendlare så är ju den oljiga skivan bak en feature. Den kommer som nummer två i flytta-på-dig-elscoter-du-är-i-vägen efter att ringklockan inte uppmärksammats av den vinglande iphonelyssnande tonåringen. Ett lite bromstryck och alla hör att man är bakom dom :)
Annars är det ju rengöring av skivan och nya belägg som gäller. Biltema har billig bromsrengöring tex. I mitt fall är det oket som läcker som påpekats ovan, så kolla det också.

Slog till på dom, tack för tipset! Fick feeling och cyklade o hämtade dom, 110K ToR

Note to self:
Ta inte en 10-mila-tur som första tur sen augusti, speciellt inte med motvind ut med 6-10 m/s

Av nyfikenhet frågade jag Rose när dom kunde få in 140-skivor, dom kunde inte svara på det. Var även svårt hos andra närbutiker. Är det så stor efterfrågan på 140, eller dom är på väg att fasas ut? Vad har racers vanligtvis för storlek?

I helgen tänkte jag få tummarna loss och byta klotsar o skiva bak. Gick sådär. Kanske bäst att tillägga att jag är totalt n00b på skivbromsar.

1. Först, finns en låsskruv
tektro_lasskruv.PNG

(10:40 in i denna video)

Den är i "olåst läge" nu, försökt på alla sätt att skruva åt den, men får inte gängorna att ta (och ja, vill kunna låsa armen när jag justerar vajern, fungerar hjälpligt ändå, men...).

2.
Fick dit nya klossarna men det var så tight att det var precis så jag kunna pressa in nya bromsskivan. Hade ändå pressat ut kolvarna så bra jag kunde utan att ha något riktigt bra verktyg. Det gick så trögt att jag satte i den gamla bromsskivan istället, fortfarande trögt, men lite bättre.

Har en liten misstanke, lämnade in cykeln ett tag efter att jag köpt den eftersom bakbromsen bottnade utan att bromsa ordentligt. Tror att meken då helt enkelt justerade vajern så den tog tidigare, bromsarmen var mycket tajtare inställd bak än fram nu när jag jämförde.

När jag nu googlade på Tektro HYRD så var det rekommendation från Tektro att inte korta justera vajern för tajt, kan försämra någon release av bromsvätska. Tektro hävdar att dessa bromsar skall vara självjusterande. Kanske kolvarna kärvar och inte kan gå tillbaka tillräckligt.

Eller är det så att det alltid är lite svårt att få dit nya klossar och skiva? Att det myser till sig när man cyklar lite?

Gör ett ny försök, kanske blev lite mycket text i förra inlägget.

Har bytt klotsar och tänkte byta skiva, men hade problem att få isär kolvarna. Till sist satte jag tillbaka gamla skivan som är något tunnare. Det funkar hyfsat, men det går inte helt rent.

Är det vanligt att det är svårt att få plats med nya klotsar och ny skiva?

På hydrauliska kan man behöva klämma ut den lite och eventuellt smörja o massera lite

Men om de inte går rent så kan oken behöva centras. Eller skiva riktas.

Sen göttar det till sig lite också. Om man har tur

På hydrauliska kan man behöva klämma ut den lite och eventuellt smörja o massera lite

Men om de inte går rent så kan oken behöva centras. Eller skiva riktas.

Sen göttar det till sig lite också. Om man har tur

Har mekat sånt på bil, är lite lättare att komma åt, och har något verktyg för att pressa in kolvarna där. Men på cykeln är det ganska svårt att komma åt, har inget som passar o pressa isär kolvarna.

Du menar o smörja kolvarna, isf innanför gummidamaskerna? (som jag tror finns där)
På bil fick man pilla in lite smörja där iaf.

Hur mycket vågar man pressa ut kolvarna? På bil har jag ploppat ut någon kolv, var inte så skoj men gick o fixa, men på cykel när det är så trångt o komma åt så är det förmodligen lite katastrof? Å andra sidan så är det ju inte ut dom skall motioneras...

Har mekat sånt på bil, är lite lättare att komma åt, och har något verktyg för att pressa in kolvarna där. Men på cykeln är det ganska svårt att komma åt, har inget som passar o pressa isär kolvarna.

Du menar o smörja kolvarna, isf innanför gummidamaskerna? (som jag tror finns där)
På bil fick man pilla in lite smörja där iaf.

Hur mycket vågar man pressa ut kolvarna? På bil har jag ploppat ut någon kolv, var inte så skoj men gick o fixa, men på cykel när det är så trångt o komma åt så är det förmodligen lite katastrof? Å andra sidan så är det ju inte ut dom skall motioneras...
På cykel har det räckt med skruvmejsel. Jag har själv inte haft så stora problem. På bil och mc har jag behövt smörja och greja. I ett annat sekel...

Om du tar bort beläggen så är en 10mm insex ett bra verktyg att trycka ut kolvarna. Ta bort beläggen. För in insexan med flata sidorna paralellt med kolvarna mellan kolvarna i mitten. När du sen vrider så insexan blir diagonalen hörna till hörna längre och det trycker ut kolvarna. Är det mycket slitna belägg börja då med en 8mm insex och sen 10mm.
Ibland kan man behöva öppna luftningsskruven för att trycka ut överflödig olja. Jag vet inte hur hy/rd bromsarna fungerar här.

Höll på och krånglade med Tektro HYRD och fick det inte att fungera, sjukt tajt helt enkelt!

Mätte lite på bromsbeläggen och kom fram till att det skiljde mellan de olika fabrikaten av bromsbelägg jag har hemma tror Shimano var 3,79 mm och Clarks beläggen var 3,91. Funderar på hur tjocka eller tunna original TRP bromsbeläggen var?

Ja, olja är en vanlig orsak till dålig bromsverkan. Oftast börjar de skrika rejält om de är oljiga och blöta. En del säger att man kan göra rent organiska belägg, men jag har bara kastat och köpt nya. Bromsskivorna köpte jag i reserv för att byta, och sedan göra rent "i batch". Under åren jag pendlade året runt gick det ett fram-ok per år i saltlaken.

Om du har olja på skivor och belägg är det ju också intressant VAR oljan kommer från. Yttre källa = byt belägg och gör rent skivan. Läckage = dessutom nytt OK. Ofta blir det en gegga runt kolven om det är OKet som läcker.

Jag gjorde rent mina skivor med varmt vatten och såpa som "förtvätt" (osäker på hut mycket det hjälper) sedan bräkleen. Numera har jag även en ultraljudstvätt, men den köpte jag mest för att vara lite overkill, men även för att undvika bräkleen.
Efter tips från meken på Sportson bränner jag nu av beläggen med lilla gasbrännaren från köket. Därefter ev lite slippapper vid behov. Nyper som nya!

Tillbaka
Topp