I helgen tänkte jag få tummarna loss och byta klotsar o skiva bak. Gick sådär. Kanske bäst att tillägga att jag är totalt n00b på skivbromsar.
1. Först, finns en låsskruv
(10:40 in i denna video)
Den är i "olåst läge" nu, försökt på alla sätt att skruva åt den, men får inte gängorna att ta (och ja, vill kunna låsa armen när jag justerar vajern, fungerar hjälpligt ändå, men...).
2.
Fick dit nya klossarna men det var så tight att det var precis så jag kunna pressa in nya bromsskivan. Hade ändå pressat ut kolvarna så bra jag kunde utan att ha något riktigt bra verktyg. Det gick så trögt att jag satte i den gamla bromsskivan istället, fortfarande trögt, men lite bättre.
Har en liten misstanke, lämnade in cykeln ett tag efter att jag köpt den eftersom bakbromsen bottnade utan att bromsa ordentligt. Tror att meken då helt enkelt justerade vajern så den tog tidigare, bromsarmen var mycket tajtare inställd bak än fram nu när jag jämförde.
När jag nu googlade på Tektro HYRD så var det rekommendation från Tektro att
inte korta justera vajern för tajt, kan försämra någon release av bromsvätska. Tektro hävdar att dessa bromsar skall vara självjusterande. Kanske kolvarna kärvar och inte kan gå tillbaka tillräckligt.
Eller är det så att det alltid är lite svårt att få dit nya klossar och skiva? Att det myser till sig när man cyklar lite?