Vilka cykelglasögon gäller år 2026?

Låter som ett omständligt sätt att göra sådana där läslinser man klistrar fast med en droppe vatten?
Var hittar man sådana?
Edit: eller jag kan ju googla, och är på spåret. Googlade med fel ord uppenbarligen när jag sökte just detta för ett par veckor sedan. Någon som vill köpa ett par läsglasögon från Jula?

Var hittar man sådana?
Edit: eller jag kan ju googla, och är på spåret. Googlade med fel ord uppenbarligen när jag sökte just detta för ett par veckor sedan. Någon som vill köpa ett par läsglasögon från Jula?
Hydrotac är väl det som får anses vara original. Sedan finns det liknande på Temu och Ali m.fl.
Har dem i flera cykelglasögon och solglasögon.

Hydrotac är väl det som får anses vara original. Sedan finns det liknande på Temu och Ali m.fl.
Har dem i flera cykelglasögon och solglasögon.
Dom här finns i butik 2 rull-minuter hemifrån....
Känns som att jag är för ivrigt för att handla online om jag kan köpa över disk direkt imorgon....

Känns som att jag är för ivrigt för att handla online om jag kan köpa över disk direkt imorgon....
Fick just ändan ur vagnen och beställde också, 140 kr/paret på Apohem. 🙂

Du kan troligen inte köpa den i butik imorgon, läs noga.

Du kan troligen inte köpa den i butik imorgon, läs noga.
Jag har läst jättenoga, med glasögon på.

1778186662800.webp

1778186789811.webp

Så, inköp av siliconlinser. Fungerar över förväntan. Första reflektionen var att jag skulle köpt lite mer styrka, men väl på cykeln utanför så var det en aha-upplevelse att jag både kunde manövrerar telefonen utan ansträngning och fälten på Garmin-enheten tydliga utan ansträngning. Blir ju en liten linje där linsen slutar som jag märkte av till att börja med, men inte för fem öre under hela cykelturen. Mest irriterande att jag inte fattat tidigare att dessa finns.
IMG_4886.webp
IMG_4887.webp
IMG_4888.webp

Senast ändrad:
Så, inköp av siliconlinser. Fungerar över förväntan. Första reflektionen var att jag skulle köpt lite mer styrka, men väl på cykeln utanför så var det en aha-upplevelse att jag både kunde manövrerar telefonen utan ansträngning och fälten på Garmin-enheten tydliga utan ansträngning. Blir ju en liten linje där linsen slutar som jag märkte av till att börja med, men inte för fem öre under hela cykelturen. Mest irriterande att jag inte fattat tidigare att dessa finns.Visa bilaga 830121Visa bilaga 830122Visa bilaga 830123
Hur bestämde du styrka? Utgick du från vad du har i vanliga glasögon?

Hur bestämde du styrka? Utgick du från vad du har i vanliga glasögon?
Haha, nja jag kom på mig själv på plats på apoteket att jag var osäker på just det.
Men jag körde "vad köpte jag för extra läsglasögon på Circle K senast...." och hade en minnesbild av att +2.0 var lagom, så jag tog en styrka ett snäpp lägre med motivet att bättre lite för svagt än tvärtom. Så mitt tips är väl att gå till närmaste mack/pressbyrå/Jula och testa styrka som fungerar bra att hålla mobilen på normalavstånd eller något längre och så köpa den styrkan eller ett snäpp neråt.

Avståndet till cykeldatorn i upprätt sittställning är väl lite längre än man håller mobilen normalt, men att till priset att hålla mobilen någon decimeter längre från ögonen men på rätt avstånd till cykeldatorn när jag greppar hoodsen kändes rimligt, och det visade sig nog vara rätt väg att gå.

Jag är ju den där typen som definitivt inte kommer ihåg receptet/styrkan på dom svindyra progressiva glasögonen, men minnesbilden från inköp av extra-läsglasögon är så stark eftersom jag så ofta hamnar i sitsen att köpa nya sådana. :)

Jag har Sutro och en Poc Kortal, har något minne av att jag sett någon länk till någon produkt för att förhindra att glasögonen glider ur "garaget", något silikonaktigt alltså.
Känns som min kombo inte är helt tillförlitlig annars.

Köpte svenskt, ALPE, med bronse glas. Väldigt fint ljus och klar bild. Jag satte i läsrutor.
Kan glida lite på svettig snok. Funderar på krympslang eller neoprene på skalmarna.

Jag har Sutro och en Poc Kortal, har något minne av att jag sett någon länk till någon produkt för att förhindra att glasögonen glider ur "garaget", något silikonaktigt alltså.
Känns som min kombo inte är helt tillförlitlig annars.
Mina Sutro lite fick ett par varv med vulktejp på skalmarna för att inte glida ur hjälmen. Jag la på så pass mycket så att det det blev en minimal antydan till motstånd när dom "parkerades" på plats i hjälmen.

Kan glida lite på svettig snok.
Det där är ett lite irritationsmoment för alla glasögon jag haft hittills, att man vid långa svettiga turer någon gång typ var 10:e minut ska behöva putta upp glasögonen för att dom glider ner.

Jag testade för några år sedan att applicera lite "grepp-tejp" som jag har på mina bandyklubbor på glasögonen, med resultat av att huden på näsan tyckte att jag var en idiot.

Efter sån glaskroppsavlossning och punktsvetsning i ögat så tyckte jag så pass synd om mig själv att jag köpte ett par Oakley Vanguard Meta. Musik och telefon i skalmarna, film och foto i farten.
Dyra men tröstande och rätt kul att prata spanska med AI.

Det där är ett lite irritationsmoment för alla glasögon jag haft hittills, att man vid långa svettiga turer någon gång typ var 10:e minut ska behöva putta upp glasögonen för att dom glider ner.

Jag testade för några år sedan att applicera lite "grepp-tejp" som jag har på mina bandyklubbor på glasögonen, med resultat av att huden på näsan tyckte att jag var en idiot.
De raka skalmarna är möjligen del av problemet. Funderar på något greppigare runt dem.

Efter sån glaskroppsavlossning och punktsvetsning i ögat så tyckte jag så pass synd om mig själv att jag köpte ett par Oakley Vanguard Meta. Musik och telefon i skalmarna, film och foto i farten.
Dyra men tröstande och rätt kul att prata spanska med AI.
Kör med sådana sedan några veckor tillbaka. (Det är dom jag satt linser på enligt inlägg ovan.) Drar lite mer batterier när ljudvolymen ska kompensera för vindbruset, och på längre turer med lite foton körde jag slut på batteriet. Så har kört även kombinationen med Airpods i öronen, vilket gör att telefonen inte är helt överens med sig själv om var den ska skicka ljudet utan "fladdrar mellan enheterna".

För min del är irritationen att jag har Garmin 1030 plus, och för att vara fullt kompatibel med roliga finesser mopt Garmin så är det från 1040 som gäller.

Kör med sådana sedan några veckor tillbaka. (Det är dom jag satt linser på enligt inlägg ovan.) Drar lite mer batterier när ljudvolymen ska kompensera för vindbruset, och på längre turer med lite foton körde jag slut på batteriet. Så har kört även kombinationen med Airpods i öronen, vilket gör att telefonen inte är helt överens med sig själv om var den ska skicka ljudet utan "fladdrar mellan enheterna".

För min del är irritationen att jag har Garmin 1030 plus, och för att vara fullt kompatibel med roliga finesser mopt Garmin så är det från 1040 som gäller.
Jepp jag har 1040 och det var kul att använda glasögonen på GC när jag var där själv i januari. Snacka lite i telefon, skicka ögonblicksbilder, lyssna på musik mm. Lagom korta (i tid) dagsetapper för att klara batteritiden på vad jag skulle bedöma som 5h, långt ifrån dom 9 som det utlovas.

Jepp jag har 1040 och det var kul att använda glasögonen på GC när jag var där själv i januari. Snacka lite i telefon, skicka ögonblicksbilder, lyssna på musik mm. Lagom korta (i tid) dagsetapper för att klara batteritiden på vad jag skulle bedöma som 5h, långt ifrån dom 9 som det utlovas.
Kan man skicka bilder genom att be Meta skicka via typ messenger i farten, eller? Jag har inte kommit längre än att förmedla bilder hemma i soffan efter duschen.

Jag kan själv knappt öppna ögonen i stark sol, ögonen vattnas extremt vid blåst och vind, gillar även att ha ett skydd mot UV för ögonen så att man slipper sämre syn och förslitningar med åldern. Som bonus skyddar även glasögonen mot insekter i ögat i gränshastighet samt stenskott. Jag kommer iallafall fortsätta!
Jag funderade seriöst på att skaffa ett par sånna glaciärglasögon i vintras. Mina ögon vattnas också av vinden och jag fick eksem runt ögonen av kylan och tårvätskan.

Är ju ändå ingen som ser mig. Bara jag ute i minusgraderna. Men är osäker på vad som händer med sikten åt sidorna. Rädd att det blir lite som att cykla med skygglappar.

Alltså denna typen:

Jag funderade seriöst på att skaffa ett par sånna glaciärglasögon i vintras. Mina ögon vattnas också av vinden och jag fick eksem runt ögonen av kylan och tårvätskan.

Är ju ändå ingen som ser mig. Bara jag ute i minusgraderna. Men är osäker på vad som händer med sikten åt sidorna. Rädd att det blir lite som att cykla med skygglappar.

Alltså denna typen:
Jag har förvisso bara kört enstaka turer på vinter med buntvis med minusgrader, men då har jag använt ett par äldre enkla/billiga skigoogles som har lite mindre lins.

Alltså denna typen:
Perfekt när man vill träna med cykelklubben innan man drar på steampunk-convent!

Bara så ni vet så sitter folk i Kenya och kollar på era snoppar medan ni står och pinkar längs vägen!
Faktiskt är det lite så och det är upp till användarna att faktiskt tänka efter lite innan man fotar/filmar. Jag tog en film på stranden och såg noga till att inga främlingar kom med i bild, någon påklädd på distans men absolut inget lättklätt eller ffa barn. I hemmet är dom förpassade till den svarta asken man får med, aktivering sker genom att vika ut skalmarna men jag kan tänka mig att sådant går att hacka lika som mobil/webbkameror mm.

Faktiskt är det lite så och det är upp till användarna att faktiskt tänka efter lite innan man fotar/filmar. Jag tog en film på stranden och såg noga till att inga främlingar kom med i bild, någon påklädd på distans men absolut inget lättklätt eller ffa barn. I hemmet är dom förpassade till den svarta asken man får med, aktivering sker genom att vika ut skalmarna men jag kan tänka mig att sådant går att hacka lika som mobil/webbkameror mm.
Ja, det är based on a true story så att säga.

Tillbaka
Topp