Vilka cykelkläder för höstcykling, XC?

Bladin

Aktiv medlem
Vad ska man ha för slags höstcyklings kläder? Svårt att skaffa sig en uppfattning om det är endast vindjackor eller fodrade jackor på webbutikerna tycker jag?

Ge mig gärna förslag på både jackor och byxor. Jag kommer bara cykla när det är torrt väder så jag behöver inga regnkläder.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har ingen tidigare erfarenhet men i måndags var jag tvungen att avbryta min runda p.g.a för dålig klädsel. Jag körde med kortfingrade handskar, kortbyxor, långärmad(tunn) cykeltröja och en vindjacka som är lite sisådär.

Jag ska åka efter jobbet och köpa ben & armvärmare och handskar med långa fingrar, vindjacka kommer jag förmodligen uppgradera inom kort.

Underställströja/byxor kan behövas senare i höst/vinter, shimano har ett par schyssta vinterskor, bättre handskar, mössa under hjälmen.. det beror helt på hur långt in på höst/vintern du ska cykla.

Detta tips fick jag av en cyklist som hållt på i ~15 år:
Jag brukar köra arm och benvärmare från ca 15 grader när jag inte tävlar. Under 10 så har jag en tunn jacka och tunna långfingrade handskar. Under 5 grader så kör jag med långa byxor och från 0 och nedåt så blir det underställ för överkroppen och även för benen beroende på vilka brallor jag kör med.

När jag var ute i går så var det blåsigt o jäkligt, kallt var det med kändes jag på kinderna..

Åkte direkt hem, hade hunnit 500m, bytte om till följande.

Sportwool underställ
Cykelbyxor
Shorts av grövre modell
T-shirt
Vindjacka från Dobsom R90
XC handskar
Hjälm

Var mer varm än kall och understället gjorde att jag höll mig torr på huden.

Just nu är det ca +5 grader på morgonen här i Stockholm när jag åker på morgonen. För mig funkar följande:

Kortärmad tight underställströja
Långärmad flossad cykeljacka/tröja
Endura Humwee 3/4 byxor alt 3/4 flossade cykelbyxor typ Roubaix tyg
Långfingrade tunna fleecehandskar
Klassisk cykelkeps i bomull

När temperaturen kryper lite lägre byter jag bort 3/4 byxorna mot tights ovanpå ett par reguljära korta cykelbyxor och en långärmad underställströja. Vid nollgradigt eller kallare kör jag med tyngre handskar och neoprene skoskydd.

Vad menar du med XC? Är det intensiv kontinuerlig cykling i terräng så är en vindjacka ordentlig overkill om det inte är minusgrader, i alla fall för mig. Men det där med vad som är lagom kläder är väldigt individuellt, vissa klär på sig mer kläder när det är +5 grader än vad jag har på mig vid -15, samtidigt som samma personer inte fryser om fötterna vid -15 det jag fryser om jag har vid +5... Du får prova dig fram själv helt enkelt.

En vindtät jacka med avtagbara ärmar ger lite varitionsmöjligheter. I övrigt håller jag med fredrik.

Än så länge har det inte varit kallt nog för vindtäta jackor. Körde igår XC i skogen med knickers, kort underställströja, kortärmad tröja som mellanlager och en långärmad tröja längst utanpå.

När tempen ligger under +10C så cyklar jag med en vindtät jacka/tröja som andas riktigt bra, Marmot DriClime windshirt.

Köpt en annan Marmot jacka på rea för vintern nu dock. Marmot Approach jacket, som tål lite mer. Den här liknar den, Marmot Tempo jacket.

Byxor, använder både tights och baggies, lite varannat beroende på väder och vind. Ibland både och. Endura har bra byxor. I skogen är dock tights smidigare, samt känns inte lika tunga om de blir blöta. Att hålla värmen är inga problem med benen, värmeutvecklingen är bra när man trampar. ;-)

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
äre inte minusgrader så cykelbyxor, benvärmare alternativt knävärmare. underställ, antingen utan ärmar, eller med ärmar beroende på väderlek. äre runt 7-8 grader kör jag med underställ utan ärmar, sen armvärmare, o cykeltröjja o sen en vindväst över det. långfingrade handskar kör ja ju året om så :D o möjligen nå tunt på huvudet under hjälmen.

Jag körde helgens lvg-pass i salopetter, kortärmad tröja och nätunderställ. Kortfingrade cykelhandskar. Keps under hjälmen. Ja jag är varmblodig.

Byxorna du länkar till funkar garanterat, ett par normala cykelbyxor med blöja under så kan du köra långt ned i temperatur skalan utan att frysa. Jackan behöver du bara om det ösregnar, annars är sk. softshell jackor bättre då dom andas ordentligt vilket varken Gore-Tex eller något av de andra über materialen gör oavsett vad dom säger. En skaljacka jag är nöjd med är Haglöfs intense serie, dom andas hyffsat även om man blir kokt om man kör hårt och länge.

STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ingen tidigare erfarenhet men i måndags
> var jag tvungen att avbryta min runda p.g.a för
> dålig klädsel. Jag körde med kortfingrade
> handskar, kortbyxor, långärmad(tunn) cykeltröja
> och en vindjacka som är lite sisådär.
>
> Jag ska åka efter jobbet och köpa ben &
> armvärmare och handskar med långa fingrar,
> vindjacka kommer jag förmodligen uppgradera inom
> kort.
>
> Underställströja/byxor kan behövas senare i
> höst/vinter, shimano har ett par schyssta
> vinterskor, bättre handskar, mössa under
> hjälmen.. det beror helt på hur långt in på
> höst/vintern du ska cykla.
>
> Detta tips fick jag av en cyklist som hållt på i
> ~15 år:
> Jag brukar köra arm och benvärmare från ca 15
> grader när jag inte tävlar. Under 10 så har jag
> en tunn jacka och tunna långfingrade handskar.
> Under 5 grader så kör jag med långa byxor och
> från 0 och nedåt så blir det underställ för
> överkroppen och även för benen beroende på
> vilka brallor jag kör med.

Komplettering. Jag var varm igår de första 2 timmarna, den sista timmen var hemskt, när jag kom hem visade mätaren på 5grader.

Jag körde korta cykelbyxor, långärmad cykeltröja, benvärmare, armvärmare, cykelkeps, långfingrade vantar med windstopper material på ovansidan, tunn jacka som är delvis vindtät men ändå inte.

Men precis som fredrikw sa så är det väldigt individuellt, men det är lättare att träffa rätt att prova vad andra personer kör med, och anpassa till hur man själv känner sig.

Tillbaka
Topp