Vilka cyklar är coola, vilka är det inte, och vilka är sleepers?

kais01

Aktiv medlem
fann en inspirerande grafik. kan säga att bra många placeringar inte stämmer med min egen känsla😎
.
IMG_1438.jpeg

Utan ytterligare information om hur de tagit fram diagrammet (om nu någon sådan information ens finns) känns det tämligen meningslöst.

Kanske fanns det i grunden någon form av seriös tanke bakom detta diagram. Vem vet? Arbete har dock lagts ner och utförts. Basta!
Tyvärr luktar diagrammet, (läs stinker), av förtäckt reklam lång väg. Dock är det så naivt utfört att det inte går att låta bli smilbanden peka uppåt.

Underbart att läsa de upprörda kommentarerna. Ni menar väl inte att ni tar detta på allvar? Är det verkligen @kais01 den ende som fattar att det är en ironisk bild?

(Hmm. Jag har både en Spez, en Cannondale och en Colnago. Spezen är lite cool, det tycker jag. Cannondalen är ännu lite coolare, och Colnagon coolast. Vilket innebär att… 😱)

Scott är ju iaf cyklarnas mellanmjölk. De bättre modellerna med lite O'boy i.

Den enda som verkar upprörd är ai-boten. Detta verkar vara nåt LVG skit och inga koola märken är med.

Jag är bara upprörd över att jag måste skrota min Merida. Eller upprörd och upprörd, känns egentligen mest pinsamt att jag cyklat runt på den med ett överlägset flin i ansiktet och trott att jag varit cool.

Underbart att läsa de upprörda kommentarerna. Ni menar väl inte att ni tar detta på allvar? Är det verkligen @kais01 den ende som fattar att det är en ironisk bild?

(Hmm. Jag har både en Spez, en Cannondale och en Colnago. Spezen är lite cool, det tycker jag. Cannondalen är ännu lite coolare, och Colnagon coolast. Vilket innebär att… 😱)
Colnago är ju coolast. Tror Colnago vunnit flest TdF dessutom.

Jag är bara upprörd över att jag måste skrota min Merida. Eller upprörd och upprörd, känns egentligen mest pinsamt att jag cyklat runt på den med ett överlägset flin i ansiktet och trott att jag varit cool.
Det var den största överraskningen för mig. Att merida ägare tycker den är cool. På mtb sidan är den så ocool att den nästan är cool. Tex big Trail 200.

Och att brompton ska åka betydligt längre norrut? Känns som en cykel för och av stolta ingenjörer...

Det var den största överraskningen för mig. Att merida ägare tycker den är cool. På mtb sidan är den så ocool att den nästan är cool. Tex big Trail 200.

Även om diagrammet är mest skämtsamt gjort så speglar den ju en blandning av vad dom som gjort den tycker och vad dom tror andra tycker.

Även om jag inte bryr mig så mycket om vad som anses vara coolt så hade jag nog undvikit Specialized beroende på Happys åsikter om det märket :) Jag är inte mer än människa.

Har en Cannondale, skulle jag placerat den i diagrammet hade jag nog gissat på ganska mitt i bägge axlarna. Varken cool eller ocool, bra cykel helt enkelt. Och trodde nog att Cervélo hade samma coolhetsindex som Pinarello. Men vad vet jag, har ju som bekant en Merida.

Skogscyklar är ju ocoola oavsett märke.

Cervelo är ju ett typiskt fejkmärke. Startat i nordamerika, bygger cyklai i kina och har tagit ett italienskt/fransklingande namn för att skapa lite cred. ;)

Cannondale har ju iaf snyggat till sig och slutat ha helt egna mått på allt från sadelstolpar till styrstammar. Men inte fan är Cannondale ett coolt märke? Jag har en och tycker inte att den är jätteball.

Även om diagrammet är mest skämtsamt gjort så speglar den ju en blandning av vad dom som gjort den tycker och vad dom tror andra tycker.

Även om jag inte bryr mig så mycket om vad som anses vara coolt så hade jag nog undvikit Specialized beroende på Happys åsikter om det märket :) Jag är inte mer än människa.

Har en Cannondale, skulle jag placerat den i diagrammet hade jag nog gissat på ganska mitt i bägge axlarna. Varken cool eller ocool, bra cykel helt enkelt. Och trodde nog att Cervélo hade samma coolhetsindex som Pinarello. Men vad vet jag, har ju som bekant en Merida.

Skogscyklar är ju ocoola oavsett märke.
Beror lite på vilken Cannondale, tänker jag. Min Team Saeco är kanske inte så bra, men den är ju cool.

Cannondale har ju iaf snyggat till sig och slutat ha helt egna mått på allt från sadelstolpar till styrstammar. Men inte fan är Cannondale ett coolt märke? Jag har en och tycker inte att den är jätteball.
Cannondale lever väl ändå högt på att en gång i tiden ha varit jävligt coolt och nyskapande? Tänker att egensinniga lösningar och inte "stock"-lösningen ändå bidrar till coolhetsfaktorn?

Det har jag helt missat.
Berätta!
Är Specialized ansett som lite ”paria” här på forumet? 🤔
Hos de flesta ”seriösa” cyklister är väl Specialized ansett som ett trökitt märke. Sedan har de ju sina ”S-Works” som ingen vanlig människa har råd att köpa nya.

Det har jag helt missat.
Berätta!
Är Specialized ansett som lite ”paria” här på forumet? 🤔

Som jag uppfattat det så är Specialized ansett lite som ett märke som losers köper för att vara coola, de som tycker så visar också gärna upp hur mycket dom tycker Vätternrundan är töntig.

Det där går i vågor, för x antal år sedan var väl t.ex. Vätternrundan ganska hett. Är väl så med allt som blir populärt, när populariteten når en kritisk massa så tar dom coola avstånd.

Det jag skrev i mitt förra inlägg var lite skämtsamt, men om man silar lite i åsikterna om Specialized så har jag uppfattat det som att det är en stor del av priset som är för just märket, större del än för andra märken.

Men har inte haft någon Specialized så kan inte avgöra om de är lika (lite) prisvärda som andra jämförbara märken.

Som jag uppfattat det så är Specialized ansett lite som ett märke som losers köper för att vara coola, de som tycker så visar också gärna upp hur mycket dom tycker Vätternrundan är töntig.

Det där går i vågor, för x antal år sedan var väl t.ex. Vätternrundan ganska hett. Är väl så med allt som blir populärt, när populariteten når en kritisk massa så tar dom coola avstånd.

Det jag skrev i mitt förra inlägg var lite skämtsamt, men om man silar lite i åsikterna om Specialized så har jag uppfattat det som att det är en stor del av priset som är för just märket, större del än för andra märken.

Men har inte haft någon Specialized så kan inte avgöra om de är lika (lite) prisvärda som andra jämförbara märken.
Ahaaa… Tack för förklaringen. 😊
Jag gjorde en grundlig undersökning innan jag investerade i en cykel för några veckor sedan, och landade i att en kraftigt rabatterad Specialized var ett bra val.
-Inte bäst på något, men inte sämst. Lite som en cyklarnas Volvo V70…
Jag hade ingen aning om att olika märken på cyklarna hade signalvärde, om så bara med glimten i ögat.
Hur som helst är jag nöjd med min. 😃

Ahaaa… Tack för förklaringen. 😊
Jag gjorde en grundlig undersökning innan jag investerade i en cykel för några veckor sedan, och landade i att en kraftigt rabatterad Specialized var ett bra val.
-Inte bäst på något, men inte sämst. Lite som en cyklarnas Volvo V70…
Jag hade ingen aning om att olika märken på cyklarna hade signalvärde, om så bara med glimten i ögat.
Hur som helst är jag nöjd med min. 😃
Kraftigt rabatterad så kanske den kostade vad den är värd. Du får sätta dit en klibba ”Jag vet, men jag köpte den på rea!” så kanske du får lite cred iaf 👍

Kanske fanns det i grunden någon form av seriös tanke bakom detta diagram. Vem vet? Arbete har dock lagts ner och utförts. Basta!
Tyvärr luktar diagrammet, (läs stinker), av förtäckt reklam lång väg. Dock är det så naivt utfört att det inte går att låta bli smilbanden peka uppåt.
Hej

Precis, känns som om de som gjort diagrammet och placerat vissa märken uppe i högra hörnet har blivit bjudna på några mutresor med fri öl här. 🤣🤣

Argon 18 är ett märke man aldrig riktigt kommer ihåg att det finns, men så plötsligt dyker det upp en vilsekommen triatlet ute på vägarna på just en sådan.

För ett antal år sedan var det flera i cykelklubben jag cyklade med som hade köpt Argon18 (LVG, och inte triatleter). Kan ha varit runt 2017, har haft diverse skador och annat så har inte cyklat med dom sen dess. Trodde att det märket var på gång då, men det kanske bara var lokalt?

Var väl cyklar i 50K-klassen.

Sen trodde jag att Eddy Merckx var coolare än sådär också. (jag tror f.ö. inte att någon här tar det på allvar, men det är fan en bra ice breaker på en cykelpub :) )

När jag var skapligt aktiv i Hofvets träningar runt 2010 var Cervelo da shit! Specialized var lite sådär smyghäftigt upplevde jag (körde redan då på min tokocoola Giant som jag har för att jag fick ett bra pris på den)

Äsch, vem orkar ens att försöka vara cool? Skulle hellre se ett diagram med pris och funktion/kvalitet (om man ska vara lite seriös).

Tillbaka
Topp