Vilka däck 2020?

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Vilka däck 2020?
Cyklar för lite och läser numera sällan på happy. Fick en reva i sidan på mitt Nobby Nic så nu behöver jag köpa nytt däck. Vad gäller för stig/allround 2020? Gärna med däcksidor som inte är av silkespapper. 2,3ish breda. 29 tum. Kör tubeless. Har kört gamla klassikern NN/RR nu några år och det funkar fint. Kan tänka mig något lite greppigare bak. Har ingen som helst koll längre, men jag gissar att Panaracer Rampage inte är så hett?

Vilka däck 2020?
Jag har exakt samma problem varje gång jag ska köpa däck. Noll koll. Jag brukar kolla på någon populär cykelmodell och se vad som sitter på från början på en sån. Skulle jag köpa däck nu skulle jag kolla på Nukeproof eller någon Vitus. Tex. Vitus Sentier har enligt bifogad bild. Men någon annan har säkert bättre tips :)
Skärmavbild 2020-07-23 kl. 22.22.18.png

Vilka däck 2020?
Jag är lite sur på schwalbe just nu. Kollade snabbt på bike-discount och jag kände igen nästan alla däcknamn. Verkar ju helt orimligt att det inte skulle ha hänt något på fyra år?

Vilka däck 2020?
Jag gillar Bontrager XR4 Team Issue. Finns i 2.4 och är väl i klass med Nobby Nic i fäste och rull, men betydligt tåligare sidor.

Vilka däck 2020?
Tycker min senaste kombo är sjukt lyckad

Maxxis dissector 3c bla bla bla 2,4 fram och forecaster 2,3 bak. Åkte maxxis dhr/dhf tidigare och denna mindre köttiga kombon gör cykelglädjen så mycket bättre.

Vilka däck 2020?
XR4 ska tydligen vara för aggressiva cyklister enligt Treks svenska hemsida men jag tycker att min ilskekontroll fungerar rätt bra så det är nog inte rätt för mig. Men tåliga sidor låter bra.

Vilka däck 2020?
Maxxis-kombon kan ju vara något. Är inte Michelin bara dyrt, eller har de börjat göra vettiga däck nu?

Att jag har den kombo jag har nu var att jag ville ha en hyfsat lätt setup för 24-timmars och sen har det funkat förvånansvärt bra, fram till idag. Fjällcykling var tydligen i hårdaste laget för NN.

Vilka däck 2020?
Maxxis-kombon kan ju vara något. Är inte Michelin bara dyrt, eller har de börjat göra vettiga däck nu?

Att jag har den kombo jag har nu var att jag ville ha en hyfsat lätt setup för 24-timmars och sen har det funkat förvånansvärt bra, fram till idag. Fjällcykling var tydligen i hårdaste laget för NN.
Jag har kört dem hela våren och är väldigt nöjd. bra rull, tillräckligt grepp. Priset är ju i nivå med Maxxis eller lägre.

Bontragerdäcken verkar klart bra annars. XR3/4 beroende på nivå av grepp som önskas.

Vilka däck 2020?
Under drygt 10 år har jag inte orkat testa eller läsa på, utan i huvudsak rullat på olika kombinationer av rr och nn i olika dimensioner. Enkelt att veta vad man får när man köpt nytt och valt det man har lång erfarenhet av.
För en tid sedan när jag körde sönder ett NN och lådan med däck bara innehöll en ocean av 26” och ett par 29” maxxis forekaster (demonterade nya från ny cykel), så åkte maxxis-däcket på i fram. Såg tunnare ut än motsvarande NN men överraskande så upplevde jag det påtagligt likt nn men med bättre grepp.

Ivrig av att ha brutit mig ur den konservativa schwalbe-bubblan monterade jag i samband med inköp av nya hjul nyligen, Maxxis forekaster 2,35 bak och bontrager xr4 Team issue 2,6 i fram. Och efter 3 rundor i vått och torrt så är det ingen tvekan om att det är ett riktigt lyft. Och både maxxis- och Bontragerdäcken tyckte jag var enklare att poppa på plats för tubeless m kompressorn jmf m schwalbedäcken, men tajtare att kränga på fälg. (min lbs nämnde att många hade sagt att det var struligt att poppa på bontrager-däcken men jag upplevde definitivt inte det.)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp