Under drygt 10 år har jag inte orkat testa eller läsa på, utan i huvudsak rullat på olika kombinationer av rr och nn i olika dimensioner. Enkelt att veta vad man får när man köpt nytt och valt det man har lång erfarenhet av.
För en tid sedan när jag körde sönder ett NN och lådan med däck bara innehöll en ocean av 26” och ett par 29” maxxis forekaster (demonterade nya från ny cykel), så åkte maxxis-däcket på i fram. Såg tunnare ut än motsvarande NN men överraskande så upplevde jag det påtagligt likt nn men med bättre grepp.
Ivrig av att ha brutit mig ur den konservativa schwalbe-bubblan monterade jag i samband med inköp av nya hjul nyligen, Maxxis forekaster 2,35 bak och bontrager xr4 Team issue 2,6 i fram. Och efter 3 rundor i vått och torrt så är det ingen tvekan om att det är ett riktigt lyft. Och både maxxis- och Bontragerdäcken tyckte jag var enklare att poppa på plats för tubeless m kompressorn jmf m schwalbedäcken, men tajtare att kränga på fälg. (min lbs nämnde att många hade sagt att det var struligt att poppa på bontrager-däcken men jag upplevde definitivt inte det.)