Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

Makten

Aktiv medlem
En del av er har säkert lagt märke till att jag i en rad olika trådar har försökt (med viss framgång) framföra åsikten att däckens dämpningsegenskaper är mycket viktiga. Kanske till och med DEN viktigaste egenskapen. Ändå är begreppet till synes ganska okänt och det framgår sällan eller aldrig av tester; vare sig de är gjorda i laboratorium eller genom riktig cykling.

Vad jag menar med dämpning är att däcket efter att ha komprimerats – mot till exempel en rot eller sten – återgår långsamt till sin ursprungliga form. Detta ger den trevliga följden att däcket inte studsar. Det upplevs som mycket lugnare. Greppet blir bättre eftersom det håller sig mer tid på marken och därtill blir det bekvämare för cyklisten och framför allt dennas händer.
Det är till och med så att man kan höra på ett däck om det är väldämpat. Det liksom "tjoffar" lite hemtrevligt när man dundrar på över stökigt underlag. Mycket tillfreddställande!

Men, hur faen ska man veta vilka däck som är väldämpade? Ja, det kan man verkligen fråga sig. Jag börjar tro att det inte har med casingen att göra i första hand, även om den säkerligen är inblandad, utan om gummitjocklek och gummiblandning (edit: längre fram i tråden framkommer det att "casing" mycket väl kan anses innefatta gummitjocklek på däckets stomme). Vissa däck kan man testa det på genom att helt sonika trycka nageln i en dobb och se om den återtar sin form snabbt eller långsamt. Går det långsamt så är det med stor sannolikhet ett däck som känns väldämpat, och vice versa.

Mina absoluta favoritdäck i det här sammanhanget är Maxxis Minions med EXO-casing och 3C MaxxTerra-gummi. Alla modeller från 2,3 till 2,5 tum som jag provat har varit helt överlägsna andra tillverkares dito, utan att vara särskilt tunga eller styva. På andra plats kommer Specializeds senaste Grid Trail som är betydligt styvare och "lugnare" än tidigare Grid. Schwalbe gillar jag inte alls längre just för att alla modeller är mer eller mindre odämpade. Men då har jag inte provat de grövsta stommarna.
Tyvärr har mina favoritdäck några dåliga egenskaper som inte längre gör dem självklara val. MaxxTerra slits fort jämfört med mycket annat och eftersom det bara är kantdobbarna som är riktigt mjuka så slutar det med ett inverterat semi-slick. Bara mittdobbar kvar. Är det kallt ute så slits de så fort att man kan se skillnad från en tur till en annan. Det blir som suddgummi kring och under nollan och blir sopor på bara 10-20 cykelturer. Dock i mitt tycke med hyfsat bibehållet grepp.

--------

Vad har ni för erfarenheter på området? Finns det några särskilt väldämpade däck som jag borde prova om jag gillar Maxxis? Känner ni ens igen känslan jag pratar om? För mig kan den vara som natt och dag. Bytte nyligen från Specialized Butcher Grid Trail till Maxxis DHF EXO MaxxTerra och även där var skillnaden stor till det bättre. Trots att Specz-däcket redan är riktigt bra.

Senast ändrad:
Räknar du bara däcken eller inbegriper det med inserts som drastiskt ändrar ett däcks egenskaper..?

Jag känner igen det precis. Maxxis har en ”död” känsla som Schwalbe inte har. Det bidrar definitivt till att de upplevs trygga.
Sen har jag inte åkt tillräckligt mycket olika däck i modern tid för att ge någon ytterligare input.

Både casing och gummi bidrar. Köper du ett DHF i dual ply är det ännu mer väl dämpat.

Jag gillar Maxxis väl dämpade känsla. Jag gillar också Michelins däck, även de lättare som jag har nu känns förvånansvärt ostudsiga. Endurodäcken är så väl dämpade att det nästan är löjligt, men rullar därefter å andra sidan.

Nersidan på däck med bra dämpning är hysteres. Det rullar helt enkelt sämre. Men om du kan acceptera sämre rull och gillar känslan ska du testa ett par däck med riktig DH-casing. Skillnaden mot EXO är enorm. Det är helt befängt hur man kan köra med ett par riktiga DH-däck.

Som jag redan skrev i en annan tråd, byte från Specialized Grid till Grid Trail casing på min HT bak gav mycket mer dämpning. Men jag har bara uppmärkt dämpning vid större deformation, inte små kring sten som på en framdäck. Gummi blandning är samma, det är bara casing som är skillnaden.

Som jag redan skrev i en annan tråd, byte från Specialized Grid till Grid Trail casing på min HT bak gav mycket mer dämpning. Men jag har bara uppmärkt dämpning vid större deformation, inte små kring sten som på en framdäck. Gummi blandning är samma, det är bara casing som är skillnaden.
Det är fram det gör störst skillnad tycker jag. I lite högre hastighet i stök ger det ett mycket lugnare uppträdande. Som H. skrev, helt sjukt hur det går att köra med ett riktigt dh-däck.

Tror dock även mängden gummi i nobbarna gör sitt. Alltid svårt att gå från ett gammalt/använt däck direkt till ett nytt dock. Det nya kommer alltid kännas bättre. :) Men Minion är en klass för sig. Växlade medllan HR2 som har glest och ganska lågt mönster (2.3" Maxxterra) till Minion DHF (2.3" Maxxterra) och skillnaden är verkligen stor. Även Shorty har mycket gummi i sina stora nobbar och ger en hyggligt dämpad känsla tycker jag. Inget sommardäck dock kanske.
För bakdäck har jag växlat mellan DHR2 och Aggressor, och även där finns skillnad. DHR2 med sina större nobbar ger klart en mer dämpad känsla än Aggressor med sina mindre nobbar. Samma casing, gummiblandning.

Slutsats: Däck med nobbar som har större gummivolym ger bättre dämpning än de med mindre? :P

Det är fram det gör störst skillnad tycker jag. I lite högre hastighet i stök ger det ett mycket lugnare uppträdande. Som H. skrev, helt sjukt hur det går att köra med ett riktigt dh-däck.

Det är också var jag har förstod och tror. Har en Grid Trail framdäck liggande, men min Grid fram har fortfarande många mil kvar. Gripton blandning sliter inte snabbt (en magiskt blandning från Wolfgang Arenz).

Är det inte helt enkelt så att dämpning och rullmotstånd är omvänt proportionella mot varandra. Och utifrån det får man avgöra var på skalan rull-dämpning man vill ligga.

Tveksamt. Som sagt, Minon DHF rullar bättre än HR2 i motsvarande bredd/gummiblandning. Samtidigt är det mer dämpat.

Intressant att det är precis det motsatta som är önskvärt i ett däck för grottigt skogsåka som för ett för lands-/blands-/grusväg - en lätt, följsam och spänstig stomme är som Makten påskiner något negativt när det ska rullas över stök.

Tveksamt. Som sagt, Minon DHF rullar bättre än HR2 i motsvarande bredd/gummiblandning. Samtidigt är det mer dämpat.
Det finns ju fler parametrar än casingens dämpning som styr rullmotstånd. Däckmönster och även gummits hårdhet i själva mönstret spelar också stor roll.

Så vi måste jämföra äpplen och äpplen. Om man tar Minion som är lite av en benchmark och finns i alla versioner så går det väl att summera så här:

Läty rull ---> Trögt rull
Casing: Single ply - EXO - DH
Gummi: 60a, 3C, SuperTacky, Slow Reezay (vet inte om alla sorter finns kvar)

Och sen kan ju dessa kombineras hej vilt. Men DH-casing och mjukt gummi rullar iaf förskräckligt dåligt...

Det finns ju fler parametrar än casingens dämpning som styr rullmotstånd. Däckmönster och även gummits hårdhet i själva mönstret spelar också stor roll.

Så vi måste jämföra äpplen och äpplen. Om man tar Minion som är lite av en benchmark och finns i alla versioner så går det väl att summera så här:

Läty rull ---> Trögt rull
Casing: Single ply - EXO - DH
Gummi: 60a, 3C, SuperTacky, Slow Reezay (vet inte om alla sorter finns kvar)

Och sen kan ju dessa kombineras hej vilt. Men DH-casing och mjukt gummi rullar iaf förskräckligt dåligt...

Ja, jag utgår ju från att man väljer samma casing och gummi när man jämför däcken head-to-head. :-)

F.ö vill jag minnas att jag upplevede Onza Ibex i trail casing som väldämpat när jag provade en gång i tiden. Det efterliknar HR2, men med större mittdubbar och en rätt följsam casing. Onza har ju numera även the gwinnion "Aguila" som lär ha ännu bättre egenskaper i form av dämpning om man ser till mönstret.

Jätteintressant tråd! Helt ny på detta med MTB och jag gillar verkligen att kombinera teori och praktik i det jag gör.
Jag har beställt en ny Vitus Mythique 29 VRX som kommer nu på torsdag, vart på skalan hamnar dessa däck?
Fram: SCHWALBE MAGIC MARY EVO, 29" x 2.35", SnakeSkin, TLE, ADDIX Soft
Bak: HANS DAMPF Performance, 29" x 2.35", TwinSkin, TLR, ADDIX Soft

Jätteintressant tråd! Helt ny på detta med MTB och jag gillar verkligen att kombinera teori och praktik i det jag gör.
Jag har beställt en ny Vitus Mythique 29 VRX som kommer nu på torsdag, vart på skalan hamnar dessa däck?
Fram: SCHWALBE MAGIC MARY EVO, 29" x 2.35", SnakeSkin, TLE, ADDIX Soft
Bak: HANS DAMPF Performance, 29" x 2.35", TwinSkin, TLR, ADDIX Soft

Är du helt ny på mtb så skulle jag inte börja med att fundera på dämpad casing. Börja med att ställa in fjädringen ordentligt.
Kika tex här:
När det gäller dina däck så är framdäcket MM i addix soft riktigt bra fram. Bra grepp och förvånansvärt bra rull. Bakdäcket har lite mer av en budget gummiblandning men fungerar säkert det också (jag HD kör addix soft bak). Schwalbes Hans Dampf anses vara ganska odämpat tror jag men jag föredrar det absolut framför Maxxis HR2 (som både rullar trögare och har sämre grepp upplever jag).

Är du helt ny på mtb så skulle jag inte börja med att fundera på dämpad casing. Börja med att ställa in fjädringen ordentligt.
Kika tex här:
När det gäller dina däck så är framdäcket MM i addix soft riktigt bra fram. Bra grepp och förvånansvärt bra rull. Bakdäcket har lite mer av en budget gummiblandning men fungerar säkert det också (jag HD kör addix soft bak). Schwalbes Hans Dampf anses vara ganska odämpat tror jag men jag föredrar det absolut framför Maxxis HR2 (som både rullar trögare och har sämre grepp upplever jag).
Tack för det snabba och informativa svaret!
Nej jag hade inte tänkt ändra, alltså byta däck, var mest nyfiken på hur mina däck stod sig på denna skala samt grepp, rullmotstånd mm, nu fick jag input på de (y) Tackar för länken, har en del erfarenhet från fjädringsinställning när det gäller Rally, crosskart, motocross och enduro men nu får man lära sig lite nytt!
Kommer definitivt använda denna länken för fjädringsjusteringen!

En mkt intressant tråd. Är det inte så att många däck "dämpar" bra bara man kör med lågt tryck i dem. Men få däck rullar bra med lågt tryck. Jag tycker race king racesport rullar vansinnnigt bra med lågt tryck. Och ger därmed bra grepp och komfort. Spec renegade har ganska goa liknande egenskaper. Jag tror det magiska med just raceking är dels att det är riktigt lätt och tunnt. Sedan har det hög profil också.

Jag tycker man kan känna på ett däck med fingrarna om det är bra eller dåligt på det här. Om man trycker in däcket med fingret så kan man se hur lokalt det deformeras så att säga. Ju lokalare desto bättre är min erfarenhet.

Jag upplever de i annan tråd bespottade Bontrager XR4 Team Issue 2,4 och 2,6 som helt underbara i dämpningen jämfört med Minion DHF EXO 2,5 som jag tycker känns som trästockar i jämförelse. Har även Racing Ray/Ralph 2,35 på finhjulen och de kommer inte heller i närheten i känsla. Dock kan den känslan komma ifrån de betydligt styvare kolfiberhjulen de sitter på. Men jag är bara en simpel mellanmjölkscyklist så jag kanske inte kan uttala mig om däcks känsla annat än i mellanmjölksförhållanden...

@Makten
Jag känner inte direkt det du nämner med däcken men jag har funderat om saken: på en cykel har man (oftast) 2 fjädrande enheter som ska jobba parallellt: däck och gaffel (eller baktriangel).
Däcken har en viss fjäderkonstant från lufttrycket och casing, en viss dämpning (som lär vara väldigt lik under kompression som under expansion) och en viss nivå av friktion (som lär vara liten jämfört med den av en gaffel)
Gaffeln (eller baktriangel) har också sin fjäderkonstant, dämpning som är annorlunda under kompression eller retur och en hel del friktion.

Jag kan väldigt lite om oscillerande systemdynamik men systemet beskriven ovan borde lätt kunna hamna i ofas... det syns till exempel i dom video på PB där dom droppar till platt och bottnar testcyklar: ganska ofta hinner framdäcket sutsa tillbaka innan gaffeln börjar glida

@Makten
Jag kan väldigt lite om oscillerande systemdynamik men systemet beskriven ovan borde lätt kunna hamna i ofas... det syns till exempel i dom video på PB där dom droppar till platt och bottnar testcyklar: ganska ofta hinner framdäcket sutsa tillbaka innan gaffeln börjar glida

Vi diskuterar här framförallt hur däck anpassar sig an mindre ojämnheten på stig för att får mer grepp, inte så mycket om hur hela däcken deformerar när man t.ex. landar efter en hop. Även om jag uppmärkte mycket bättre dämpning in den faller efter byte av bakdäck på min HT. Makten frågar just nu för att välja däck till sin helstel cykel. Men såklart kan den finnas problem med kopplade oscillatorer. Tror att det inte är en stor problem på en bra MTB, för att gafflen och bakdämprare har stark och justerbar dämnping och däck har (för) lite dämpning, så därför är det bara däck som är problemet.

Starta tråd mitt i natten = Inte märka att man fått en miljard svar nästa dag. :LOL: Bra drag! Får välja några inlägg att svara på:

Räknar du bara däcken eller inbegriper det med inserts som drastiskt ändrar ett däcks egenskaper..?

Jag räknar bara däck eftersom jag inte provat några inlägg som förändrar egenskaperna. Men jag har förstått att exempelvis Cush Core gör något liknande, även om jag inte riktigt förstår hur. Den största delen av däcket är ju fortfarande opåverkad och borde studsa lika bra som vanligt, eller?
På min FS har jag Anaconda i korvform bak, men den märker jag inte alls av. Å andra sidan kan jag inte påstå att jag känner så stor skillnad på olika bakdäck heller. Fram däremot, är det en jäkla skillnad mellan dämpat och odämpat däck.

Både casing och gummi bidrar. Köper du ett DHF i dual ply är det ännu mer väl dämpat.

Är du helt säker på det? Jag tänker att stommen borde vara som en "fjäder" utan dämpning, och att det är gummit som står för merparten av dämpningen. Dock kan förstås ett däck med grövre stomme också ha tjockare gummi även om det inte framgår av marknadsföringen. Jag vet i alla fall att det finns ganska styva däck som INTE är särskilt väldämpade, så något direkt samband tror jag inte på. Ett bra exempel är tidigare nämnda Specialized Grid Trail som är betydligt styvare än Maxxis EXO men inte lika väldämpat.

Jag gillar Maxxis väl dämpade känsla. Jag gillar också Michelins däck, även de lättare som jag har nu känns förvånansvärt ostudsiga. Endurodäcken är så väl dämpade att det nästan är löjligt, men rullar därefter å andra sidan.
Just nu kikar jag efter nåt lite större att ha fram på min helstela hoj, så då räcker tyvärr inte Michelins största däck som bara är 2,4". Tyvärr, för jag har hört från flera håll att de har just de egenskaper jag söker. Även E13:s däck (tillverkade av Michelin?) verkar liknande men finns inte heller i större storlekar.

En mkt intressant tråd. Är det inte så att många däck "dämpar" bra bara man kör med lågt tryck i dem.
Man kan se trycket som fjäderkonstanten, och med lägre tryck behövs inte lika mycket dämpning eftersom den då är mer lämpad för rådande fjäder, så att säga. Problemet då är istället risken för genomslag och/eller att däcket kränger (av fälgen i värsta fall).

-----------

Flera är inne på att dämpning ger sämre rull, och det är givet. Ju mer inre förluster i däcket, desto långsammare kommer det återvända till ursprunglig form efter att ha deformerats. Vilket också gör att man inte får "skjuts" av det utskjutande gummit på andra sidan roten, eller vad det nu må vara man cyklat över. Fanns det inga inre förluster så hade rullmoståndet varit oändligt lågt.

För min del kan jag offra ganska mycket rullmotstånd för att få ett väldämpat däck, åtminstone fram. Vad jag helst skulle vilja ha är ett däck som är både mjukt och väldämpat. Alltså inte särskilt styv utan snarare med tjockt gummi. Av egenskaperna att döma verkar Maxxis ligga bäst till där. Ett vanligt EXO-däck är riktigt bekvämt utan att var studsigt. Och det rullar hyfsat tycker jag.

Edit: Fast det finns undantag. Maxxis Ikon 2,35" EXO är vidrigt. Studsboll grande! Men då är det 120 TPI istället för 60 också, och med väldigt små erbarmliga nobbar som väl inte gör nåt till.

En mkt intressant tråd. Är det inte så att många däck "dämpar" bra bara man kör med lågt tryck i dem. Men få däck rullar bra med lågt tryck. Jag tycker race king racesport rullar vansinnnigt bra med lågt tryck. Och ger därmed bra grepp och komfort. Spec renegade har ganska goa liknande egenskaper. Jag tror det magiska med just raceking är dels att det är riktigt lätt och tunnt. Sedan har det hög profil också.

Jag tycker man kan känna på ett däck med fingrarna om det är bra eller dåligt på det här. Om man trycker in däcket med fingret så kan man se hur lokalt det deformeras så att säga. Ju lokalare desto bättre är min erfarenhet.
Du förväxlar följsamhet med dämpning låter det som. Ett följsamt däck är ofta mindre dämpat, i min erfarenhet. I andra änden av skalan är dual ply downhilldäck som är otroligt väl dämpade men kör du med för lite luft är det som att ha någon hängande efter dig. De är grymt styva även tomma om man trycker med tummen.

Jag tycker du ska testa ett däck med downhillcasing. Jag gissar att det kommer ha egenskaperna du söker. Iaf Maxxis DH-däck som är der jag har erfarenhet av.

@Makten
Många tjockare däck har utöver fler lager väv också mer gummi I sidoväggarna. Det ger mer dämpning. Men någon generell sanning är det säkert inte.

Däck över 2,4-2,5 (dvs runt 2,4" i verkligheten) har jag ingen koll på, då jag för min cykling inte sett vitsen. Men de tjockaste och mest väl dämpade däcken görs sällan bredare än så helt enkelt för att de skulle bli så absurt tunga då.

Min helstela med 0,7 resp 1,1 och XC-däck rullar ohyggligt mycket bättre över rotmattor än vad min heldämpade med 1,8 resp 2,0 med endurodäck gör.
Vilket är dämpning? Inget av det?

Stalle

Jag tycker du ska testa ett däck med downhillcasing. Jag gissar att det kommer ha egenskaperna du söker. Iaf Maxxis DH-däck som är der jag har erfarenhet av.
Det är nog total overkill, men ett köttigt däck såsom Assegai EXO+ 2,6" borde kanske passa. 1130 gram är ändå en bit från rena DH-däck och på helstelt vill jag åtmistone ha någorlunda stor volym. Är nöjd med 2,3" på heldämpade hojen däremot.

Edit: Fast om ett vanligt DHF har ungefär samma egenskaper i 2,6" som i 2,3" så skulle det också räcka. Jag misstänker dock att så inte är fallet eftersom det större har 120 TPI och är ungefär lika lätt.

Min helstela med 0,7 resp 1,1 och XC-däck rullar ohyggligt mycket bättre över rotmattor än vad min heldämpade med 1,8 resp 2,0 med endurodäck gör.
Vilket är dämpning? Inget av det?

Stalle
Att det rullar bättre betyder ju inte att däcken är bättre lämpade för underlaget. Vad ska man med rull till om man saknar kontroll? :sneaky:

Att det rullar bättre betyder ju inte att däcken är bättre lämpade för underlaget. Vad ska man med rull till om man saknar kontroll? :sneaky:
Precis. Men det är utslagsgivande först i högre fart eller i väldigt stökigt terräng tycker jag. Känslan av att kunna kasta ner cykeln i ett stenröse och den landar utan att studsa är svårslagen.

schwalbe har ju försökt toucha på ämnet med sina nya (nåja) Addix-blandningar. Jag tror också att det är mest gummit som ger de egenskaperna och tycker det skulle vara extremt spännande med ett tunn-casing däck med väldigt väldämpat gummi. Kanske skulle det ge den heliga gralen av acceptabelt rull men bra dämpning? Eller gör den casingen att däcket ändå studsar?

På tal om inserts finns det ett avsnitt med Cushcores grundare på Downtime Podcast där han förklarar hur CC ger dämpning genom att fjädra tillbaka kontrollerat. https://www.downtimepodcast.com/cushcore/. Väldigt intressant, om än ganska säljigt.

Nä exemplet var väl mer för att sätta fokus på vad "dämpning" betyder.

Jag kastar mig ogärna ner i stenrösen med XC-däcken, men det är inte för att de studsar utan snarare för att de blir punka då. För jäääääävlar vad väldämpade XC-däcken är över rötter och sten, de fullkomligt flyyyter jämfört mot endurodäcken med högt tryck som studsar som bollar och plockar bort all fart i ett naffs.

Nämen dylika trådar brukar hamna kring att man pratar dämpning i AM/enduro-segementet. Och vad är då dämpning... vill du rulla fort och är det dämpning?

Stalle

Det är nog total overkill, men ett köttigt däck såsom Assegai EXO+ 2,6" borde kanske passa. 1130 gram är ändå en bit från rena DH-däck och på helstelt vill jag åtmistone ha någorlunda stor volym. Är nöjd med 2,3" på heldämpade hojen däremot.

Edit: Fast om ett vanligt DHF har ungefär samma egenskaper i 2,6" som i 2,3" så skulle det också räcka. Jag misstänker dock att så inte är fallet eftersom det större har 120 TPI och är ungefär lika lätt.

DHF 2.6 är 120 tpi, 2.5 är 60 TPI. EXO+ verkar bara finnas med 120 tpi på alla däck. Assegai och Dissector kan man får i 29x2.6, 60 TPI, EXO.

Jag kastar mig ogärna ner i stenrösen med XC-däcken, men det är inte för att de studsar utan snarare för att de blir punka då. För jäääääävlar vad väldämpade XC-däcken är över rötter och sten, de fullkomligt flyyyter jämfört mot endurodäcken med högt tryck som studsar som bollar och plockar bort all fart i ett naffs.

Nämen dylika trådar brukar hamna kring att man pratar dämpning i AM/enduro-segementet. Och vad är då dämpning... vill du rulla fort och är det dämpning?

Stalle
Klart det inte studsar när du kör med svinlågt tryck. Däcken sjunker ju bara ihop. Har väl inget att göra med att däcken i sig är väldämpade. Kör lika lågt tryck i dh-däck och de säckar också ihop men dämpningen är betydligt högre.

för mig viktiga egenskaper hos mtb-däck generellt, är grepp på våta rötter och motståndslöst rull över stök - utan punka.

’dämpning’ alltså tröghet i däcket motverkar båda; det sura rullet i tjockväggiga däck medför längtan efter högre däcktryck, vips bort med både grepp och rull i stök.

kör man bara nedför och bromsar mest, kan man förstås kompromissa bort en del av rullet. på punkamotståndets altare.

en översedd faktor är bredden på fälgen. bredare fälg ger stadigare styrning även med smidigare däck och lägre däcktryck. smal fälg ger behov av högre tryck.

enter studsighet och behov av mer ’dämpade’ och trögrullande däck. kräver ännu högre tryck för att alls rulla på. en ond cirkel.

DHF 2.6 är 120 tpi, 2.5 är 60 TPI. EXO+ verkar bara finnas med 120 tpi på alla däck. Assegai och Dissector kan man får i 29x2.6, 60 TPI, EXO.
Det konstiga är att DHF 2,6 EXO har 60 TPI om man väljer Dual-gummi, men i MaxxTerra är det 120 TPI. Det kanske hade blivit för tungt annars?

för mig viktiga egenskaper hos mtb-däck generellt, är grepp på våta rötter och motståndslöst rull över stök - utan punka.

’dämpning’ alltså tröghet i däcket motverkar båda; det sura rullet i tjockväggiga däck medför längtan efter högre däcktryck, vips bort med både grepp och rull i stök.

kör man bara nedför och bromsar mest, kan man förstås kompromissa bort en del av rullet. på punkamotståndets altare.

en översedd faktor är bredden på fälgen. bredare fälg ger stadigare styrning även med smidigare däck och lägre däcktryck. smal fälg ger behov av högre tryck.

enter studsighet och behov av mer ’dämpade’ och trögrullande däck. kräver ännu högre tryck för att alls rulla på. en ond cirkel.
För mig handlar fart mer om kontroll än rullmostånd. Det är klart att det är trevligt med bra rull, men så fort det är någorlunda stökigt (vilket det är där jag cyklar) så går det inte att hålla lika hög fart med ett odämpat däck. Antingen punkar man eller så blir det usel kontroll, för att inte tala om hemskt dålig komfort.

Jag har sedan länge kört breda fälgar, så det finns inte med i ekvationen. Nu 2,3" på 29 mm innerbredd och innan dess 2,6" på 35 mm innerbredd. Och visst går det även med 2,3" på 35, men då blir däcket väldigt fyrkantigt. Inte idealt om man tänker svänga också.

Är det sidoväggarnas egenskap som ”tryckblåsa” som avgör den här egenskapen? Typ ballong av gummi vs. ballong av tuggummi. Eller är det slitbanan det sitter i?

Var det en begriplig fråga ens?..

Stalle
Vad är XC- respektive endurodäck för dig?
Din XC-däck låter värt att prova :)

Är det sidoväggarnas egenskap som ”tryckblåsa” som avgör den här egenskapen? Typ ballong av gummi vs. ballong av tuggummi. Eller är det slitbanan det sitter i?

Var det en begriplig fråga ens?..
Förmodligen både och. "Ballongen" har ju i däckfallet en stomme av trådar som inte är töjbara, så liknelsen är nog inte helt i sin ordning. Sen är det en del gummi även utanför slitbanan som lär påverka en del.

Jag gissar att en stadigare stomme gör att man kan köra med lägre tryck vilket i sin tur gör att en viss gummidämpning blir mer påtaglig än med samma gummi på en vekare stomme som kräver högre tryck. Alltså kanske man kan säga att en stadig stomme ger ett bättre dämpat däck även om det är en sekundär effekt av det lägre trycket.

Förmodligen både och. "Ballongen" har ju i däckfallet en stomme av trådar som inte är töjbara, så liknelsen är nog inte helt i sin ordning. Sen är det en del gummi även utanför slitbanan som lär påverka en del.
Stommen är ju böjbar ändå. Min erfarenhet är att stommen står för merparten av dämpningen i ett däck, inte gummit. Sannolikt gör mjukt gummi en del, men jämför jag däcken på min scott gambler (känns som närmare 2 kg/däck) som är av rätt hårt och torrt gammalt gummi, med mina maxxis dhf exo 3c så är skillnaden i dämpning natt och dag, då menar jag avsevärt mer dämpning i downhilldäcken. Trots att gummit sett sina bästa dagar. Båda säger iofs "doff doff doff" över rötter och stök men maxxis är något mer åt "twäääääng"-hållet och studsar mer. Inte på nobby nic nivå dock, kanske mitt emellan.

Tillbaka
Topp