Vilka Däck (igen)

MatsS

Aktiv medlem
Vilka Däck (igen)
Nytt år ny däcksfråga. Jag är ute efter ett lättrullat däck med stor komfortfaktor, bredd upp till 2,4 det är tänkt för XC-långlopp.

/Mats

Vilka Däck (igen)
Jag slår ett slag för Continental Vapor 2,1
jag har kört dom ett tag nu och är nöjd.
Dom funkar kanon i skogen, mjuka och fina med helt ok grepp.
Hårt pumpade (2,5-3 kg) rullar dom snabbt på grusvägarna.

Vilka Däck (igen)
swerider skrev:
-------------------------------------------------------
> Schwalbe Racing Ralph 26*2,25 !
> Snabbt ,lättrullat, bra ler-rens och bra grepp...
>
> Klockrent =D

Racer Raffe finns i 2.4 också.

Vilka Däck (igen)
Kan göra ett tillägg ang Racing Ralph. Jag var och körde i Kinnekulle förra fredagen. Det hade regnat en del, dock långt ifrån dom mängder som "happyiterna" fick under sina turer tidigare i Juni. Hursomhelst låg det ett löst lager med lera ovanpå hela leden. Däcken kleggade igen och rensade mkt dåligt, jag hade noll fäste uppför och fick oftast gå i dom brantare backarna. Samma däck funkade ypperligt på Lida Loop....... /Anders

Vilka Däck (igen)
Conti Gravity 2.3" är faktiskt lättrullat och komfortabelt. Största bristen är genomusel lerrensning, man får lätt lerplaning. Har förpassat dom däcken till min trickcykel där jag behövde luftkammaren.

Hade varit intressant att höra hur du resonerar om så breda däck på långlopp? Är det komforten som du prioriterar.

En bra kombo jag har just nu är Schwable Jimmy UST 2.1", rullar ganska lätt, greppar suveränt på de flesta underlagen och när man har UST kan man köra på ett komfortabelt lufttryck.

Vilka Däck (igen)
Det kommer att komma hem en Marin hardtail om ett tag, jag har tidigare kört heldämpat men ville komma tillbaks till hardtailkänslan, jag kör mest grusväg, enklare stigar. Jag vill dock ha komforten som däck med större luftkammare ger, samtidigt tror jag inte att dom rullar tyngre. Racing ralph verkar intressanta, vart hittar man sådana till bra pris?

/Mats

Vilka Däck (igen)
Jag tycker resonemanget verkar rätt vettigt, även om 2,4 tum är i bredaste laget. Jag skulle vilja testa ett brett däck med stor luftkammare, låg vikt och lite mönster och se hur de står sig jämfört med traditionella lätta semislicks som Twister och Fast Fred. Min idé är att det avgörande inte är bredden utan vikten och mönstret. Kan man få ett hyfsat brett däck med en vikt på ca 500 gram så kanske den ökade komforten kan kompensera för den ökade vikten. Ökad bredd borde kunna ge bra fäste trots lite mönster. Mina Skinny Jimmy 1,9 får åka med ett tag till men nästa gång jag köper racedäck ska jag se om jag inte kan få plats med 2,25 tum i baktriangeln.

Vilka Däck (igen)
Är det inte så här:
Tätt mönster - lågt rullmotstånd - sämre grepp i framförallt lera. (Typ semislicks, Conti diesel, gravity)
Glest mönster - högt rullmotstånd - bättre grepp i framförallt lera. (Schw. Jimmy/Fast Fred, conti twister)

oxr, skulle kunna tipsa om att gå upp ett steg från skinny jimmy till jimmy. Lite mer luft och komfort, lagom smalt för supergrepp i lera.

MatsS, förstår att du vill ha lite bredare då ja.

Vilka Däck (igen)
Nokian NBX Lite 2,2 ville jag ha, men de fanns inte hos ngn webbutik/till vettigt pris så det blev Schwalbe Racing Ralph 2,25 istället. De är ju nästan lika lättrullade, och jag skall kombinera med Eclipse Tubelesskit.

attachment.php

Vilka Däck (igen)
För att slippa starta en ny tråd: Vilka däck?

Jag vill ha ett billigt däck, ca 2.3 brett, som funkar till det mesta av skogsåkning och lite hopp od.
Har funderat på conti gravity, men det har blivit utskällt för dålig lerrensning och dåligt grepp. Är lite inne på conti vertical.
Jag orkar nog inte köpa på internet så om det finns i gbg är det ett plus.

Vilka Däck (igen)
Wasabi: Jag kör med WTB Motoraptor, schysst lerrens tycker jag iaf i den lilla lera dom rullat. Greppet är det inget fel på och inte heller rullet. Hur dom blir vid hopp och så vet jag inte. Ett plus är väl att dom säljs var som helst då NAF är leverantör.

Vilka Däck (igen)
Wasabi, jag funderade också på ett Gravity tidigare men efter att ha läst en massa inlägg här på forumet så blev det Fat Albert (schwalbe) istället. Ska tydligen ha en rejäl luftkammare och mycket bättre grepp på blöta stenar/rötter än Conti. Kan dock inte ge något utlåtande då jag ännu inte fått däcket.

/Mattias

Vilka Däck (igen)
Tack för hjälpen!
Det bidde ett par Racing Raplh 2,25. Kommer att bli spännande med den nya Marin Pine mountain, den kommer att få en MZ MXC gaffel, plus en hel del nya saker från Tyskland samt en del beg från gamla hojen. Det var länge sedan man åkte hardtail, men jag har så klart provat innan jag bestämde för att bli "stel" igen.

/Mats

Vilka Däck (igen)
Idag 8:30 bytte två paket och 560 kronor ägare. Åtta timmar senare svävar en lycklig cyklist in i Nackareservatets skogar med ett leende.

Bytte ut mina grovmönstrade och tunga (740 g/st) Continental Gravity mot lätta Schwalbe Racing Ralph 2,1" (470 g/st). Tack MaVic för keveransen!

Dessutom klämde jag i ett par Nokia Lite slangar (ca 125 g/st) så nu väger Salsan bara 12,1 kg (inklusive lite lera). Med ny sadelstolpe (nu 322 g) å flaskställ (nu 54 g och ful), så är jag under 12!

Vilka Däck (igen)
Schwalbe racingralph 2,25, fetare behövs inte, man skulle till o med kunna gå ner till 2.0, det är brett nog.

eller varför inte nya Python airlight 2,3. funkar utmärkt, LITE bredare än RR 2,25. i och för sig duger 2.0 även utmärkt här, python 2.0 har större luftkammare än de flesta däcken o de rullar ruskigt bra. deras ända svaghet är när det är VÄLDIGT lerigt, men inte många lättrullade däck som är bra då :D

Vilka Däck (igen)
Ingen som testat Maxxis Flyweight eller MaxxLite ? De väger 330 och 310 gram respektive och är 1.95" breda. Vore intressant att veta hur de funkar på långlopp. Är litet Maxxisfrälst just nu efter att ha kört Highroller Supertacky 2.5" fram. (Mitt Fat Albert tappade två nabbar fram på mindre än två timmar. Supermjuka versionen i en DH-bana så vad kan man förvänta sig...)

Vilka Däck (igen)
Såg att Tavell hade Flyweight på Sm i långlopp (Mtb-Vättern).Och för honom gick det tokbra(utklassning).
Fast det berodde nog mest på cyklisten

Vilka Däck (igen)
Jodå!

Vi cyklar friskt på MAXXIS! Flyweight är superhärligt de dagar det är lerfritt och man kan pumpa rejält! Larsen TT 1,9 är nästan lika lätta men med lite mer mönster! Larsen TT 2.0, allroundäcket, Ignitor när grepp behövs och Medusa när det blir lera!

Vilka Däck (igen)
På sidan av Racing Ralph står det "min 2.5 bar/35 psi max 4.5 bar/55 psi". Det tycker jag låter mycket! Efter förra genomslagspunkan med mina Gravity, pumpade jag upp till 2 bar. Å nu ska jag ha hela 2,5! Var ska detta sluta? Lvgtryck på 8?

Vilka Däck (igen)
Jonas skrev:
> Bruse: Sen när började man bry sig om
> rekommendationer... kör det tryck du vill, funkar
> det inte så justera.

Tack, det var ju ett bra svar...

Då frågar jag så här: vad har ni andra med ett par Racing Ralph för däcktryck?

Vilka Däck (igen)
bruse skrev:
>
> Då frågar jag så här: vad har ni andra med ett par
> Racing Ralph för däcktryck?
>
> --------------------------------------------------
>
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Väger 95 pannor, kör med 3,7 i mina RR

Vilka Däck (igen)
Mina är ju rätt nya som du vet Bruse (och dessutom 2,25:or) men hittils har jag kört med 3 bar och det har funkat bra. Skall prova med 2,5 på nästa tur så får vi se om det också lirar.

Vilka Däck (igen)
Jag har hittils kört med rekomenderade 2,5. Tykct de kändes hårda, vilka andra emd gjorde på Fornstigen. Imrose släppte jag mig... fniss... till ca 2,0. De är inte helt mjuka eller hårda, lite lagom. Får se hur det går.

Vilka Däck (igen)
Mathias skrev:
> Ingen som testat Maxxis Flyweight eller MaxxLite ?
> De väger 330 och 310 gram respektive och är 1.95"
> breda. Vore intressant att veta hur de funkar på
> långlopp. Är litet Maxxisfrälst just nu efter att
> ha kört Highroller Supertacky 2.5" fram. (Mitt Fat
> Albert tappade två nabbar fram på mindre än två
> timmar. Supermjuka versionen i en DH-bana så vad
> kan man förvänta sig...)
>
> ----------------------------------------------
> "Lingonsylt känns nästan som mat!"

På min nya Univega sitter Maxxis Flyweight 330,tänkte när jag fick cykeln att det blir till att byta däck omedelbums! Tänk så fel man kan ha.... De däcken fungerar mycket bra på de flesta underlag,regnvåta rötter är dock ett problem! Men för vilka däck e de inte de!? Enda smolket i bägaren är att de slits ganska fort!

Senast redigerad av en moderator:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp