Vilka däck till pendlarräcern för höstkladdet?

Pyspunka82

Aktiv medlem
Börjar bli lite ruggigt höstväder nu. Blött, mkt hala löv på cykelbanorna och sommarhalvårets opportunister har parkerar sina cyklar. Kvar är vi åretsruntcyklare :-) Drog punka häromdagen och insåg att sommardäcken var riktigt nerslitna. Jag kör på 28 mm på sommarhalvåret men vill ha tips om lättrullade däck för höst / vinter. Inte dubbade. Och frågan är ju om "mönster" ger något mer än inbillad trygghet. Men ja, vad kör ni på. Jag tror att jag ska ha 32 eller 35 mm. Finns en något ansträngd ekonomi så gärna sub 300 kr / st. Ok, det verkar bli snävt. har däck dragit iväg i pris eller var det för länge sen rent allmänt jag kostade på mig nya, ser att all -season som många tycks prata om ligger på 55kr st. https://www.bikester.se/continental...-dack-28-M152308.html?vgid=G401712#cgid=37137

Senast ändrad:
Jag kör på 28 mm på sommarhalvåret men vill ha tips om lättrullade däck för höst / vinter. Inte dubbade. Och frågan är ju om "mönster" ger något mer än inbillad trygghet. Men ja, vad kör ni på. Jag tror att jag ska ha 32 eller 35 mm.
Många punkteringsskyddade däck är både trista och trögrullade, punkteringsskyddet verkar ofta "förstöra" både rull och känsla.
Finns en något ansträngd ekonomi så gärna sub 300 kr / st. Ok, det verkar bli snävt. har däck dragit iväg i pris eller var det för länge sen rent allmänt jag kostade på mig nya, ser att all -season som många tycks prata om ligger på 55kr st. https://www.bikester.se/continental...-dack-28-M152308.html?vgid=G401712#cgid=37137
Conti GP4Season tycker jag hör till de trista rent subjektivt att cykla på, även om jag tyvärr har haft ännu sämre däck. Conti har nu ett nytt däck som även finns i 35mm
Continental Grand Prix 5000 AS TR
Men de är ännu dyrare. Det står mer om den och andra pendlardäck i den här tråden

Vad gäller Bikester verkar de inte gå så bra just nu, det står mer här

problem med de punkasäkra däcken är tjocka däckväggar som knådas i kanten av kontaktytan. ju smalare däck desto mer akut vinkel i knådningen, och desto mer rullmotstånd orsakar den tjocka däckväggen. har man plats att gå upp i dimension ordentligt blir knådningen allt annat lika mindre uttalad, och rullet bättre.

man kan då också köra med lägre tryck, vilket gör att vasst grus och annat har svårare att penetrera däcket. man kan alltså med fetare däck klara sig med tunnare däckvägg och ytterligare bättre rull.

ett fetare däck rullar också per automatik bättre på grovgrusigt underlag, typiskt för cykelbanor efter första nattfrosten. att gå från t ex 32 till 47 mm är som natt och dag på det underlaget.

win-win-win

problem med de punkasäkra däcken är tjocka däckväggar som knådas i kanten av kontaktytan. ju smalare däck desto mer akut vinkel i knådningen, och desto mer rullmotstånd orsakar den tjocka däckväggen. har man plats att gå upp i dimension ordentligt blir knådningen allt annat lika mindre uttalad, och rullet bättre.

man kan då också köra med lägre tryck, vilket gör att vasst grus och annat har svårare att penetrera däcket. man kan alltså med fetare däck klara sig med tunnare däckvägg och ytterligare bättre rull.

ett fetare däck rullar också per automatik bättre på grovgrusigt underlag, typiskt för cykelbanor efter första nattfrosten. att gå från t ex 32 till 47 mm är som natt och dag på det underlaget.

win-win-win
ja det är tacksamt att överleva det vassa gruset men 47 på räcern tror jag inte ens går att få plats utan att vinkelslipa lite på ramen :-)

Många punkteringsskyddade däck är både trista och trögrullade, punkteringsskyddet verkar ofta "förstöra" både rull och känsla.

Conti GP4Season tycker jag hör till de trista rent subjektivt att cykla på, även om jag tyvärr har haft ännu sämre däck. Conti har nu ett nytt däck som även finns i 35mm
Continental Grand Prix 5000 AS TR
Men de är ännu dyrare. Det står mer om den och andra pendlardäck i den här tråden

Vad gäller Bikester verkar de inte gå så bra just nu, det står mer här
ojojoj. ja där försvann bikester från handlingslistan. tack för infon det hade jag missat

ja det är tacksamt att överleva det vassa gruset men 47 på räcern tror jag inte ens går att få plats utan att vinkelslipa lite på ramen :-)
dags för en n+1 :) ?

även jag brukar förse sommarpendlaren med motståndskraftigare däck i originaldimension 32 mm när gruset läggs ut, och jag har reducerat de tjocka däckskuldrorna med just vinkelslip, vilket gör att rullet inte är alltför tråkigt så länge det är asfalt.

men i grovgruset blir det likafullt för trist, så cykeln med 47mm föredras. den närmast flyger fram i jämförelse.

så praktiken blir cykeln med 32 mm inte använd särskilt mycket förrän till våren när det är ett par månader snöfritt mestadels grusfritt men med grussträngar kvar mera här och var.

när sommarsulorna sedan åker på går det så lätt att man undrar man om det är någon sorts fusk:)

Jag har några billiga Chaoyang Sprint 32mm racingdäck med högt punkteringsskydd och känner inte alls att det är halt på löven, även när hela cykelbanan är fylld av blöta sådana. Sen är jag för säkerhets skull försiktig i svängarna. Däcken är mönstrade i kanterna och väldigt bra när det är blött. Men kanhända är de trögrullade, jag har inte testat riktigt bra däck förut.

Om jag vore i din sits skulle jag nog inte velat byta till "höstdäck" för att sedan ändå konstatera att dubb behövs och behöva byta igen. Tror typ inte man klarar sig utan dubb någonstans i Sverige under hela vintersäsongen. Skulle möjligtvis vara en chansning om färden bara gick på en väldigt väl underhållen cykelbana.

Så länge dina däck inte är farligt slitna hade jag bara cyklat på, dragit ut på med att byta. Sen bita i det sura äpplet om några veckor och kränga på dubbdäck. Helst så breda som man kan få på fälgen och med stänkskärmar i beaktande. Eller kanske vinterdäck utan dubb men jag tvivlar på om de verkligen funkar bra. Jag slirade emellanåt på Schwalbe Winter K-guard dubbdäck förra vintern men ingen vurpa.

Köp några snabba sommardäck sen istället som belöning om du härdade ut vintern ? Det tänker jag göra! Eller helst en ny cykel ?

Jag pendlar bland annat med schwalbe marathon greenguard 30mm. Visst säkert trista däck men inget som jag stör mig på, typ omöjlig att punka för det har jag ingen lust med 04:30 på morgon heller.

Billig är dom med.

Använder också Schwalbe Marathon, fast 23 mm, med reflex. Hårda och litet trista, men problemfria och syns bra, tror jag. Kanske inte något pendlarproblem i Stekholmarna, men höstlöv är ruskigt hala och kan t o m skymma stigen.

Körde schwalbe g-one allround 622x40 genom hela föregående höst och vinter (+ vår och sommar, har det fortfarande på) som framdäck. Greppade förvånansvärt bra och funkade fint på Stockholms bättre underhållna cykelbanor, där min pendling går. Men lite läskigt att cykla ut i trafiken förstås om det är isigt. Och kastar onödigt mycket vatten, grus och skit om sommaren. Men en bra kompromiss.

Jag har några billiga Chaoyang Sprint 32mm racingdäck med högt punkteringsskydd och känner inte alls att det är halt på löven, även när hela cykelbanan är fylld av blöta sådana. Sen är jag för säkerhets skull försiktig i svängarna. Däcken är mönstrade i kanterna och väldigt bra när det är blött. Men kanhända är de trögrullade, jag har inte testat riktigt bra däck förut.

Om jag vore i din sits skulle jag nog inte velat byta till "höstdäck" för att sedan ändå konstatera att dubb behövs och behöva byta igen. Tror typ inte man klarar sig utan dubb någonstans i Sverige under hela vintersäsongen. Skulle möjligtvis vara en chansning om färden bara gick på en väldigt väl underhållen cykelbana.

Så länge dina däck inte är farligt slitna hade jag bara cyklat på, dragit ut på med att byta. Sen bita i det sura äpplet om några veckor och kränga på dubbdäck. Helst så breda som man kan få på fälgen och med stänkskärmar i beaktande. Eller kanske vinterdäck utan dubb men jag tvivlar på om de verkligen funkar bra. Jag slirade emellanåt på Schwalbe Winter K-guard dubbdäck förra vintern men ingen vurpa.

Köp några snabba sommardäck sen istället som belöning om du härdade ut vintern ? Det tänker jag göra! Eller helst en ny cykel ?
Gått finfint utan dubb sista åren här i malmötrakten. Blir att man får skippa cykeln någon dag eller så när det är som sämst men i vintras var det ju barmark fram till typ mars

Som vanligt svamlar folk som om dubbade däck är de enda vinterdäck som finns.
Bla Continental har dubbfria vinterdäck.
Samma
Michelins alternativ. Rullar lite sämre, och är bredare i mönsterytan än vad breddsiffran visar. Trygga vinterdäck.

Senast ändrad:
Vad skulle ni rekommendera för däck om maxbredden är 25 mm?

Jag har en singlespeed som vardagspendlare och en gubbcykel med dubbdäck som åker fram när väglaget kräver. Nu skulle jag vilja minimera dagarna med gubbcykeln ;)

Har kört Conti 32mm i flera år, testar nu Pirelli P Zero Race 4S 28mm. Nätets dom är att det förstnämnda är livlöst med bra punkteringsskydd medan det sistnämnda rullar lättare, är roligare och har bättre grepp i väta (jfr vid lika däcksbredd om 28mm).

Senast ändrad:
Vad skulle ni rekommendera för däck om maxbredden är 25 mm?

Jag har en singlespeed som vardagspendlare och en gubbcykel med dubbdäck som åker fram när väglaget kräver. Nu skulle jag vilja minimera dagarna med gubbcykeln ;)
Det går verkligen inte i bredare än 25? För kommer du upp några storlekar, säg till 28 eller 30, så ökar du markkontaktytan ganska rejält, och därför också greppet, vilket ju brukar vara vad man är ute efter under geggsäsongen. Jag får in hela 32mm i min fälgbromsade räcer om man bara släpper ut lite luft när man tar av och på hjulen ur ramen.

Det går verkligen inte i bredare än 25? För kommer du upp några storlekar, säg till 28 eller 30, så ökar du markkontaktytan ganska rejält, och därför också greppet, vilket ju brukar vara vad man är ute efter under geggsäsongen. Jag får in hela 32mm i min fälgbromsade räcer om man bara släpper ut lite luft när man tar av och på hjulen ur ramen.
Jag har 25 nu och det är inte jättemycket marginal kvar till ramen. Hur mycket marginal behöver jag ha?

visa gärna en bild på hur det ser ut nu:)

på höjden kan man klara sig med ett par mm marginal så länge det inte snöar, i sidled gärna mer. vid pudersnö hellre ett par centimeters marginal:)

men 25 mm är svåroptimerat om det skall vara hyggligt punkasäkert på vasst vinterunderlag. det blir gärna riktig hockeypuck-känsla. trögrullat från första metern, ännu värre när däcket gräver sig fram i grusat underlag. skulle utan saknad släppa den tanken!

ett bättre förslag om det nu finns plats i sidled är att anskaffa ett par 584-hjul. kan tyvärr betyda bromsbyte. men har du tur får det plats med de cirka 40+ mm du 'egentligen' vill ha.

eller n+1? alltid rätt:)

Jag hann mäta lite, men bild får det bli efter jul ;)

Om jag inte mätte helt tokigt är det 39mm i sidled. Hur breda däck skulle jag kunna trycka in där?

Tillbaka
Topp