Vilka däck till pendlingsräser?

Ironswede

Ny medlem
Vilka däck ska man ha till pendlingsräsern? 24km enkel väg, och går genom stor-sthlm både på bra vägar men även lite icke-asfalterade sträckor med grus och skit (norrmälarstrand tex). I sommar går det väl fint med vanliga lvgdäck men på vår- och höstkanten är det inte lika fint ute, så vad rekommenderas egentligen?

Hur mycket däck får du in i din pendlingsräser?

4-season och Gatorskin är väl hardcorealternativ så länge dödsgruset ligger kvar

Under den sopade säsongen gäller väl helt enkelt snabbast tänkbara?

Om det är dödslera på de ickeasfalterade sträckorna ibland säger jag Samma Slick eller motsvarande. Annars bara helt vanliga slicks med lite större volym. 28mm GP4000s II eller Voyager Hyper - så stora som går in.

+1 på Gatorskin däcken dom är i princip omöjliga att punktera, dock dyra. Ett annat alternativ är Conti Super Sport däcken som är billiga och också väldigt punkasäkra. Men efter att ha upplevt vad jag var med om imorse med dubbelpunka och en timslång promenad hem i snöblandat regn så skiter man i priset på Gatorskin däcken!

Är det nån större skillnad på gatorskin och gator hardshell i praktisk användning? Den senare är ju ännu dyrare.

Jag pendlar samma sträcka och rullar runt på:
Sommar - GP4000
Vår & höst - 4Seasons
Tidig vinter/sen höst samt sen vinter/tidig vår - CX Speed
Vinter (läs: snö & is) - Marathon Winter

Har inga problem på asfalt eller grus, rullar fint & punkar sällan.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> +1 på Gatorskin däcken dom är i princip
> omöjliga att punktera, dock dyra. Ett annat
> alternativ är Conti Super Sport däcken som är
> billiga och också väldigt punkasäkra. Men efter
> att ha upplevt vad jag var med om imorse med
> dubbelpunka och en timslång promenad hem i
> snöblandat regn så skiter man i priset på
> Gatorskin däcken!

Contis billiga däck är läskiga tycker jag. Och tråkiga. Finns billiga däck från andra märken som levererar bättre, Michelin Lithion 2 till exempel. Billigt och gruståligt.

Fliken skrev:
> Det är ungefär nu som bilden på HåkanCs
> skruvgenomträngnging skulle passa perfekt. Det
> var väl Gatorskin.

Nästan
Spik_i_dacket.jpg

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1843129

/Håkan

Gatorskin är hala och släpper greppet om man cyklar på brunnslock av metall i regn och den där vita färgen på övergångsställe, kan vara otäckt när färg/locken ligger i svängar. Med 4 Season har jag aldrig varit med om sådana halka.

Spacekitty skrev:
> Gatorskin är hala och släpper greppet om man
> cyklar på brunnslock av metall i regn och den
> där vita färgen på övergångsställe, kan vara
> otäckt när färg/locken ligger i svängar. Med 4
> Season har jag aldrig varit med om sådana halka.
Jag skulle nog vilja påstå att metall o målade sträck är hala oavsett däckval. Har vurpat med gp 4000s2 på vått övergångsställe o de ska ju enligt konsensus våra bland de bästa däcken.

Enligt min erfarenhet så har 4 Seasons bättre våtgrepp än GP4000 (och för den delen alla andra däck jag provat). Men det är klart, våta brunnslock etc kan man aldrig känna sig helt säker på.

Men hållbarheten på 4 season känns så där. Fick kordbrott på flera ställen långt innan slitbanan var slut, vilket var en besvikelse med tanke på priset.

Apropå HåkanC:s skruv ovan - vad är det med kragskruvar och däck? Häromveckan hade en liknande kragskruv grävt sig in i ett bakdäck på vår bil. Gick i och för sig smidigt att fixa - bara dra ut, trycka in en brun "korv" från biltema och sedan pumpa upp. Funkar tydligen lika bra på tubeless för mtb men det har jag ännu inte testat

Just det - däckrekommendationer: Vår och höst har det varit Marathon Extreme som gällt för pendlarcrossen men nu har jag gått över till Voyager Hyper i 35-bredd (är 39mm när man mäter...) - stort lyft! På pendlarräcern är det GP4000 25mm som gäller

Senast ändrad:
jonja skrev:
> Men hållbarheten på 4 season känns så där.
> Fick kordbrott på flera ställen långt innan
> slitbanan var slut, vilket var en besvikelse med
> tanke på priset.

Fast det kan ju lika gärna bero på ovanligt slitstark slitbana som på ovanligt svag cord. Om man fått helt outslitligt gummi är det väl dumt att bli besviken på hållbarheten?

> Fast det kan ju lika gärna bero på ovanligt
> slitstark slitbana som på ovanligt svag cord.

Men det gör det inte. Slitbanan är åt det mjuka hållet och inte särskilt hållbar, som jag upplever det. Fick inte ut särskilt många mil på det bakdäcket.

Tillbaka
Topp