Vilka drev till frugan?

McWarhol

Aktiv medlem
Vilka drev till frugan?
Hej,
Frugans Specialized Sirrus Comp Disc har gått allt för länge utan underhåll. Mätte kedjan igår och drivlinan är helt slut. Så jag behöver kedja, kassett och drev.

Idag sitter det följande på cykeln:
Cassette: Shimano HG-50 9-speed, 11-25
Chain: KMC X-9, reusable Missing Link
Chainset: FSA Omega, forged alloy
Chainrings: 50/34, alloy outer ring
Front Derailleur: Shimano FD-M440, top swing, dual pull
Rear Derailleur: Shimano 105
Shifters: Shimano SLR440 Rapidfire

Kedja och kasett hittar jag följande:
https://www.rosebikes.se/kmc-x9-93-...duct_shape=silver/grey&article_size=116+links
https://www.rosebikes.se/shimano-cs...184?product_shape=standard&article_size=12-25

men vilka drev passar? 50-34 blir nog bra.

Vilka drev till frugan?
En tanke bara - hur använder hon den? Fast jag är stor och stark karl så tyckte jag det var smartare med 48-34 till min allt-i-allo-cykel; jag cyklar mest cykelbana och stadstrafik med den och ibland med lastkärra också och jag tycker steget mellan 50-34 är lite väl stort. Sen spelade det ju in att det var rea på 48:an när jag råkade behöva köpa nytt drev.

(Naturligtvis behöver det vara 110 mm bcd på dreven)

Senast ändrad:
Vilka drev till frugan?
Den går som pendlare och visst 48-34 fungerar säkert också fint. Men hur vet jag vilket drev som passar denna 9-delade drivlina och vevparti? Kan jag ta vilket som 9-delat helst som har rätt BCD?

Vilka drev till frugan?
Det är ju frågan lite hur det är utformat på just detta vevparti; kollar man på modernare shimanovevar så är det inga genomgående bultar längre utan nån lösning där jag antar att man skruvar från baksidan. Men om det ser ut som jag tror, så rätt antal hål och rätt BCD så borde det gå bra. Du kanske kan ta en bild och posta här.

Sen tror ju jag att även klingor som marknadsförs som för 10-delat fungerar, bara de går att skruva dit Jag vet att det gick bra att köra tiodelad kedja på vev för 9-delat en gång för ca 100 år sedan, men det är ju tvärtom.

Det sjuka är ju att med rätt reafynd kan det löna sig att köpa en helt ny vev istället; kanske lagret är dåligt och också skulle behöva bytas?

Vilka drev till frugan?

Bilagor

• 2018-05-06 21.38.03.jpg
    2018-05-06 21.38.03.jpg
    235.4 KB · Besök: 58
Vilka drev till frugan?
Senast ändrad:
Vilka drev till frugan?
Det mesta för 110bcd funkar, det gör inget om det är ramper på klingorna.
Hustrun har 48/34 (TA tror jag) och barnet 44/34 (Miche har jag för mig) och det växlar fint. [Den första 10d och den senare har gått både 8d och 10d.]

Tillbaka
Topp