Vilka dubb/vinterdäck behöver jag?

Effie

Medlem
Skulle bli väldigt glad för råd!

Ska börja nytt jobb på måndag och vill ta med cykeln på pendeln o skippa bussar.
Det är första vintern jag cyklar och försökt läsa på om vinter/dubbdäck men erkänner mig besegrad.
Blir förvirrad över vad jag behöver och kan använda på min cykel, måste det vara däck för mtb eller funkar de som är samma storlek som de jag har?

Skulle gärna handla dom irl innan helgen är slut, bor i Stockholm (Järfälla).
Är medveten om att jag inte hinner köra in nå dubbar men vet det till nästa gång.
Har begränsad budget för tillfället.
Kan inget om cyklar men gissar detta är relevant.

- Stonebreaker 600 26"
- Däcken som sitter på nu är 26 x 1.95

- Jag siktar på att cykla varje dag oavsett väder.
- Kan jag köra på samma uppsättning eller är helt omöjligt vid skiftande temp/väder? Har fälgar över som ett par 26 x 2.125 sitter på men känns svårt hjul byta vid behov?
- 0,8 - 2 mil dagligen
- Överlag mestadels platt, asfalterad cykelväg/väg, förmodligen så småningom lite grus/skogsväg, inga värsting. Ännu (vill bara komma till jobbet)
- Områdena har låg prio för plogbilar och jag kommer cykla tidigt på morgonen.
- Jag har förståelse för vinterunderlag men är tidsoptimist så får ibland jävligt bråttom hinna med tåget.

Tacksam för svar

Jag skulle hellre köpa/beställa bättre däck än de som finns på Clas och Biltema. Det är ju reatider. Och dubbdäck har man många år.
Vet dock inte vad det finns för däck och storlekar på de större (cykel)affärerna.

Antar att du har koll på sl:s regler för cykel på pendeltåg?

I rusningstrafik får du inte ta med cykeln på Saltsjöbanan eller på vissa sträckor på pendeltågen. Rusningstrafik är det måndag till fredag mellan klockan 6 och 9 på morgonen och mellan klockan 15 och 18 på eftermiddagen. Övrig tid räknas som lågtrafik. Under helger gäller inga tidsbegränsningar.

På pendeltågsstationerna Arlanda C och Stockholm City får du aldrig gå på eller av med cykel. Du får ta med cykel om du enbart passerar stationerna, det vill säga inte reser till eller från just dessa stationer.

Antar att du har koll på sl:s regler för cykel på pendeltåg?

I rusningstrafik får du inte ta med cykeln på Saltsjöbanan eller på vissa sträckor på pendeltågen. Rusningstrafik är det måndag till fredag mellan klockan 6 och 9 på morgonen och mellan klockan 15 och 18 på eftermiddagen. Övrig tid räknas som lågtrafik. Under helger gäller inga tidsbegränsningar.

På pendeltågsstationerna Arlanda C och Stockholm City får du aldrig gå på eller av med cykel. Du får ta med cykel om du enbart passerar stationerna, det vill säga inte reser till eller från just dessa stationer.

Yep, har koll. Är utanför stäckan som räknas till rusningstrafik

Tillbaka
Topp